به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، کتاب «موج بلند»؛ گزارشی از مأموریت نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران در سفر به دور زمین و عبور از سه اقیانوس هند، آرام، و اطلس است که به قلم علیاصغر عزتی پاک نوشته و به تازگی از سوی نشر معارف منتشر شده است.
سفر تاریخساز ایرانیها به دور دنیا
ناوگروه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی با کد ناوگروه 86 در 29 شهریورماه 1401 سفر خود به دور دنیا را آغاز میکند. این سفر که بیش از هشت ماه طول میکشد، از دریای عمان شروع میشود، به هند میرسد و بعد با عبور از جاکارتای اندونزی و دریای سلبس وارد اقیانوس آرام میشود. 70 روز در این اقیانوس دریانوردی میکند و سپس از تنگه ماژلان در آمریکای جنوبی وارد اقیانوس اطلس میشود. اقامتی پنج روزه در برزیل دارد و سپس وارد اقیانوس اطلس میشود، و پس از حدود یک ماه اقیانوسنوردی به کیپتاون آفریقای جنوبی میرسد. چند روزی استراحت میکند در آنجا و بعد از شرق قاره آفریقا رو به شمال میراند و میرود به عمان. یکی دو روز در عمان است و در نهایت در اردیبهشتماه 1402 مورد استقبال ایرانیان در دریای عمان قرار میگیرد.
این سفر از چند حیث حائز اهمیت و به نوعی تاریخساز است. به گفته امیر دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی؛ در این ماموریت، ناوشکن دنا مسیری را طی کرد که برای اولینبار در طول تاریخ کشور انجام میشد و ناو 1200 تُنی ایرانی در بزرگترین پهنه دریایی دنیا یعنی اقیانوس آرام حاضر شد. طرحریزی این عملیات یک سال به طول انجامید و دستاوردهای بینظیر علمی برای کشور داشت. ما در این مأموریت اولین بیمارستان دریایی را ایجاد کردیم و از سه طوفان سهمگین با موفقیت گذشتیم؛ طوفانهایی که در یکی از آنها یکی از ناوشکنهای کشورهای همسایه غرق شد. ناوگروه ما عرض اقیانوس اطلس را طی کرد و در قاره آمریکا در بندر ریودوژانیرو در سالگرد رابطه دولتهای ایران و برزیل پهلو گرفت.
ناوگروه 86 نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران متشکل از ناوشکن دنا و ناو لجستیک مکران، با طی مسافت بیش از 51هزار کیلومتر، رکورد دریانوردی نظامی ایران را شکست. پیش از آن، ناوگروه 75 نداجا متشکل از ناوشکن سهند و ناو لجستیک مکران، با طی مسافت حدود 45 هزار کیلومتر در سفر به سنتپترزبورگ روسیه، رکورددار بود. مأموریت ناوگروه 86 (ملقب به ناوگروه 360) بهمنظور گشتزنی در آبهای دوردست و حراست از خطوط مواصلاتی تجاری ایران در دریاها، اجرا شد.
عزتی پاک با توجه به اهمیت این سفر، در کتاب جدید خود به سراغ نیروهایی رفته است که در این سفر حضور داشتند و مرارتها و مشقتهای آن را به جان خریدند؛ امری که تنها از نهادی برمیآید که دل در گروِ ایران داشته باشد و تنها به یک چیز بیندیشد: عزت و اقتدار ایران در عرصه بینالمللی. عزتیپاک در گفتوگو با تسنیم، با اشاره به چگونگی شکلگیری «موج بلند» گفت: «موج بلند» حاصل همکاری معاونت عقیدتی سیاسی نیروی دریایی ارتش با نشر معارف و بنده است. بنا شد که این معاونت با همکاری نشر معارف کتابی از این سفر تهیه کند، نشر معارف نیز پیشنهاد نگارش این کتاب را به من داد. من احساس کردم که نیاز است به عنوان یک نویسنده سهمی داشته باشم در اطلاعرسانی این مأموریت بسیار بسیار مهم که دورانساز است؛ به همین دلیل با افتخار این کار را پذیرفتم.
«موج بلند»؛ گزارشی از یک سفر ممنوعه!
این نویسنده به ساختار کتاب اشاره و اضافه کرد: قصد نداشتم روایت شخصی خود از ماجرا را در «موج بلند» ارائه دهم؛ چون در این ماجرا حاضر نبودم. از سوی دیگر، در مصاحبهها نیز این موضوع را لحاظ کردم که به سمت استنباط شخصی پیش نرود؛ با این حال باید بگویم که «موج بلند» خالی از نگاه من هم نیست، مسئله اصلی در کتاب برای من این بود که تصویری از این سفر، فرصتهایی که طی آن ایجاد شد، سختیهایی که نیروهای ایرانی به جان خریدند و ایثار و فداکاری آنها را در این کتاب ارائه دهم و ایرانیان در این اثر گزارشی خوب از این سفر را بخوانند.
نویسنده کتاب «موج بلند» با تأکید بر اینکه سفر به دور دنیا سفر راحتی نبود و ارتشیان ما از خود گذشتگی کرده و علیرغم همه مضایق، تحریمها و آزاری که دیدند، این کار بسیار بزرگ را انجام دادند، به اهمیت این سفر دریایی اشاره و اضافه کرد: گشتن دور دنیا و شناسایی مناطقی از آن که در دسترس عموم نیست، معمولاً در انحصار قدرتهاست. حالا اگر مردم کشوری بخواهد به این مناطق سرک بکشد و بگوید من هم هستم و میخواهم باشم، بر مذاق قدرتها چندان خوشایند نیست. به همین خاطر انواع سختیها و فشارها را وارد میکنند تا مانع این دسترسی شوند. با وجود این، سربازان و ارتش ایران همه این سختیها را به جان خریدند و این مأموریت شگرف را انجام دادند؛ آن هم با ابزار ایرانی یعنی ناو دنا.
به گفته او؛ این اولین تجربه حضور ایران در دور دنیا با سفر دریایی بود. پیش از این نیروهای ایران از طریق دریا بارها وارد اقیانوس هند و گاه اطلس شده بودند، اما اینکه کمربندی دور دنیا ببندند، برای نخستینبار بود که در این سفر محقق شد. شروع سفر از بندر عباس بود، سپس آنها وارد اقیانوس هند و پس از آن وارد اقیانوس آرام شدند. اقیانوس اطلس و در نهایت اقیانوس هند و ایران، مقصدهای دیگر این سفر دریایی بود. انجام این سفر اصلاً کار عادی نبود؛ به خصوص با ناوها و امکاناتی که ما داشتیم انجامش محل تردید بود. اما سربازان ما با اعتماد به نفس این کار را انجام دادند. نکته اینجاست که ما با امکانات بومی این کار را انجام دادیم و الآن مفتخریم که ناو ایران یک کلاس بینالمللی دارد که میتواند اقیانوسها را پشت سر بگذارد.
پهلوانانی که دل به دریا زدند
عزتی پاک با بیان اینکه تمام این موارد من را مجاب کرد که گزارشی از این ماجرا تدارک ببینم، افزود: این گزارش را پیش از همه برای خودم نوشتم تا ببینم کجای کار هستم. وقتی داستان جمع شد و همه چیز پیش چشمم قرار گرفت، احساس بسیار خوبی داشتم و برایم مواجهه با این قضیه غرورآفرین بود. دوست داشتم این حس را به دیگران نیز منتقل کنم.
نویسنده «موج بلند» یادآور شد: این کتاب روایت تمام کسانی است که داخل ناوها بودند و در این سفر حضور داشتند. من در این کتاب گزارشی از این سفر ارائه کردم؛ البته سعی کردم هم با فرماندهان ارتش صحبت کنم و هم با دیگر نیروهایی که مثلاً در آشپزخانه حضور داشتند یا خدمه بودند و انجام کارهای جزئیتری را برعهده داشتند. تلاش کردم روایت نیروها را داشته باشم و تصویری کامل از این مأموریت ارائه دهم و احوال و انگیزههای آنها را به طور کامل بازنمایی کنم.
مأموریت به دور زمین آن هم از طریق دریا دردسرهای خاص خود را دارد. مواجهه با شرایط دشوار آب و هوایی مانند طوفانهای سهمگین یا وقوع حوادث غیر مترقبه آن هم در مدت بیش از هشت ماه سبب شد تا طراحان این مأموریت بزرگ فکر همه چیز را بکنند. فرمانده نیروی دریایی ارتش در اینباره در برنامهای با اشاره به تجهیز بیمارستان دریایی گفته بود: دو عمل جراحی موفق در اقیانوس آرام و یکی در اقیانوس اطلس داشتیم که همه در حال حرکت انجام شد. ما در این سفر و در این بیمارستان کاملترین بانک خونی را به همراه داشتیم و برای هر شرایطی آماده بودیم.
120 روز در یک قفس آهنی
بخشی از کتاب «موج بلند» نیز به تأثیرات این سفر بر سربازان کشور اشاره دارد. عزتیپاک درباره دشواریهای این مأموریت گفت: نیروهای ما در یک دوره بیش از 120 روز(یعنی بیش از چهار ماه) از ناوها پیاده نشدند. طبق گزارشها، نیروها در هند، شرق دور، برزیل و همچنین در آفریقای جنوبی پیاده شدند اما بعد از اینکه وارد اقیانوس آرام میشوند تا اینکه طول اقیانوس را طی میکنند و به غرب قاره آمریکا میرسند، از ماژلان رد میشوند و در نهایت به اقیانوس اطلس میرسند و به سمت برزیل حرکت میکنند، بیش از 120 روز طول میکشد که پیاده نمیشوند. در واقع آنها در این مدت در یک قفس آهنی گرفتار بودند و داشتند مأموریت خود را انجام میداند.
قهرمانانی که برای سربلندی ایران دور دنیا را گشتند
نویسنده کتاب «موج بلند» با تأکید بر اینکه تحمل این شرایط با انگیزههای ملی میهنی بزرگ انجام شد، افزود: این شرایط تأثیرات جسمی آشکاری بر این نیروها گذاشت، به هر حال فلز است و شرایط غیر طبیعی است که نیروها تحمل کرده و گاه دچار مشکلاتی شدهاند. اگر نیروها یک هدف بزرگ نداشتند، نمیتوانستند این شرایط را تحمل کنند و دوام بیاورند. من تلاش کردم به این انگیزهها نزدیک شوم. همه نیروها این نگاه بلند ملی و میهنی را داشتند و باید این امر به مردم منتقل شود تا آنها بدانند که عدهای برای اینکه مردم تجارب تازهای پشت سر بگذارند و سربلند باشند، چه سختیهایی به جان خریدند. ما به این سربازها بسیار بسیار مدیون و بدهکاریم، آنها دورانسازی کردند و روزگار را با این مأموریت تغییر دادند.
عزتی پاک اضافه کرد: امیدوارم مردم کتاب «موج بلند» را بخوانند. مخاطبان را به تأمل در احوال این شخصیتها و قدرشناسی از آنها دعوت میکنم تا ببینند این نیروها به چه میاندیشند که این شرایط را تحمل کردند. هرکدام از نیروهایی که در این سفر حضور داشتند، یک قهرمان بیبدیل هستند و برای همه آنها باید مجسمه طلا بسازیم. امیدوارم قدر ببینند و بر صدر بنشینند.
انتهای پیام/