به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج، یکصد و نود و هشتمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر کرج امروز با حضور اعضا و شهردار، معاونان و مدیران شهرداری و اصحاب رسانه برگزار شد و لوایح ارسالی از سوی شهرداری مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در نهایت به رأی گذاشته شد.
ایزدیار: چالشهای اجرای طرح زوج و فرد در کرج
عمار ایزدیار در نطق پیش از دستور این جلسه گفت: از ابتدای اسفندماه طرح زوج و فرد در کلانشهر کرج اجرا شده و چالشهایی را برای ساکنان محدوده مشمول طرح ایجاد کرده است. در کلانشهر تهران سامانهای راهاندازی شده که ساکنان محدودههای مشمول طرح، مدارک لازم را ارائه میدهند و با احراز مالکیت و ثبت پلاک خودرو، میتوانند تردد داشته باشند.
عضو شورای اسلامی شهر کرج عنوان کرد: به دلیل اینکه در کرج این سامانه راهاندازی نشده ساکنان مناطق مشمول طرح برای تردد، مجبور به پرداخت جریمه 200 هزار تومانی میشوند که این موضوع چالش بزرگی است که با توجه به ظرفیت محدود موجود در هسته مرکزی شهر، منجر به ابتر ماندن طرح مذکور میشود.
وی مطرح کرد: یکی از راهکارهای رفع این موضوع، راهاندازی سامانهای مشابه تهران و دیگری بازنگری در محدودههای مشمول طرح بوده که به نظر میرسد سهلالوصولتر است. یکی از دلایل اصلی که موجب شد طرح زوج و فرد نتواند بهصورت مستمر در شهر اجرا شود، عدم پیشبینی راهکار و سازوکار برای تردد ساکنان محدوده مشمول طرح بود.
عضو شورای اسلامی شهر کرج خاطرنشان کرد: در این راستا پیشنهاد میشود سامانهای جهت احراز مالکیت ساکنان و ثبت پلاک خودروی آنها راهاندازی یا پیشنهاد تغییر محدوده طرح با هدف به حداقل رساندن محلات سکونتگاهی درگیر طرح و تسهیل عبور و مرور به شورای ترافیک ارائه شود.
قاسمپور: تصویب لایحه انتزاع فردیس و کرج
علی قاسمپور، رئیس کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر کرج در رابطه با لایحه انتزاع فردیس از کرج مطرح کرد: این لایحه پس از تائید و تصویب در کمیته انطباق و اظهارنظر نهایی در این کمیته و کمیته استانی که به ریاست استاندار البرز تشکیل میشود، قابلیت اجرایی پیدا میکند و پسازآن میتوانیم برای آثار حقوقی عمل انتزاع برنامهریزی کنیم.
وی بیان کرد: این موضوع پنج پایه اصلی داشت که همه آنها موردبررسی قرار گرفت و منجر به تنظیم این لایحه شد و در کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر کرج به اتفاق آرای حاضرین به تصویب رسید. درخواست میشود اعضای شورا به این لایحه رأی مثبت دهند تا بتواند مراحل بعدی خود را طی کند.
در ادامه قید دوفوریتی این لایحه به رأی گذاشته شد و به اتفاق آرای حاضرین به تصویب رسید. سپس رأیگیری اصل لایحه نیز صورت گرفت و آنهم به اتفاق آرای حاضرین تصویب شد.
مسعود محمدی، رئیس شورای اسلامی شهر کرج ضمن قدردانی از کسانی که در این زمینه همکاری کردند، بیان کرد: طی مذاکرات صورت گرفته با استاندار البرز، رئیسکل دادگستری استان و نمایندگان وی، مقرر شد پس از تائید در کمیته انطباق، مراسم رسمی با حضور شهرداران و اعضای شوراهای شهر فردیس و کرج برگزار و انتزاع اعلام نهایی شود.
حاجیقاسمی: خرید تاکسیهای برقی، امری قابل دفاع است
مجتبی حاجی قاسمی، عضو شورای اسلامی شهر کرج در خصوص لایحه شهرداری مبنی بر خرید و واگذاری تاکسیهای برقی اذعان کرد: بر اساس این لایحه، دولت 70 میلیارد تومان پرداخت کرده و ما هم معادل این سهم، یعنی 70 میلیارد تومان پرداخت میکنیم و مابقی، آورده مالک تاکسی و نیز تسهیلات کمبهره است.
وی مطرح کرد: به نظرم این اقدام، کار قابل دفاعی بوده و آورده ما مساوی با آورده دولت و ترتیبات واگذاری نیز اولویتبندی شده و به نظرم اقدام بدی نیست اما اینکه در اجرای طرح به چه شیوهای عمل شود، به سازمان حملونقل بار و مسافر شهرداری کرج برمیگردد. اعضا در صورت موافقت رأی مثبت دهند زیرا وقتی نمانده و کار پیچیدهای هم نیست.
قاسمپور: استفاده از تاکسیهای برقی در خطوط خاص و پردرآمد
علی قاسمپور با اشاره به اینکه زیرساخت و مبنای آماده کردن ذهن رانندگان تاکسی و مردم برای استفاده از این خدمت هنوز آماده نیست، عنوان کرد: شهرداری نخواهد نتوانست همه 70 میلیارد تومان را در 20 روز باقیمانده از سال جاری جذب کند و اگر هم رأی ندهیم میگویند شورا مخالفت کرد و به همین دلیل ما موفق به جذب نشدیم.
رئیس کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر کرج اظهار کرد: معتقدم که هنوز ذهنیت همکاران ما در حوزه حملونقل عمومی شهر یعنی رانندگان تاکسی نسبت به استفاده از تاکسیهای برقی ذهنیت روشنی نیست و از انجام این کار هراس دارند، زیرا یک اتفاق جدید و ناشناخته است. به نظرم این تاکسیها باید در خطوط خاص و پردرآمد استفاده شوند.
اعتصامی: برقی سازی ناوگان حمل و نقل در کرج، یکی از ملزومات است
سید مرتضی اعتصامی، عضو شورای اسلامی شهر کرج وسائط نقلیه را منبع 60 درصد آلودگی هوا دانست و بیان کرد: بخش عمدهای از این آلودگی به خودروهای گازوئیل سوز بازمیگردد که وسایل حملونقل عمومی هستند. به نظرم ایجاد تسهیلات زیرساخت برای حملونقل برقی با توجه به اوضاع اکولوژیکی کرج یکی از ملزومات روز است.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به حجم استقبال مردم از وسائل نقلیه برقی، چرا تاکنون بهصورت جداگانه به این موضوع پرداخته نشده است؟ اگر نگاه شما این است که میتوانید به وسائل حملونقل برقی بپردازید و به آن امتیاز دهید، باید تاکنون نسبت به ایجاد ایستگاههای شارژ وسائل نقلیه برقی بهصورت تشویقی برای مردم اقدام میکردید.
عضو شورای اسلامی شهر کرج تصریح کرد: ما ناگزیر به حرکت به سمت برقی سازی هستیم و فکر میکنم همه اعضا در این رابطه همنظر هستند اما این امر و مسیری که در حال طی شدن است، بهکندی پیش میرود، این در حالی است که کرج اولین شهری بود که اتوبوسهای برقی را با همه اقتضائات و ریسک بالا پذیرفت.
اعتصامی مطرح کرد: با توجه به اینکه کرج اولین شهری بود که ریسک این موضوع را قبول کرد، اگر شرکت ایرانخودرو در این زمینه کوتاهی میکند، شهردار تلنگری به این مجموعه بزند یا با سایر شرکتهای خودروسازی قرارداد منعقد کند. شهر کرج ریسک بالای برقی سازی خودروهای تولید داخل را متقبل شد و ادامه این مسیر باید پیگیری شود.
چپردار: باید افکار عمومی آماده شود
جواد چپردار با اشاره به اینکه طرح برقی کردن حملونقل عمومی در حوزه تاکسیرانی به لحاظ فنی و افکار عمومی نیازمند یک ساختار است، افزود: بهعنوانمثال در کلانشهر تهران شهردار با رئیسجمهوری که با هم مناظره داشتهاند، بهمنظور آمادگی افکار عمومی فارغ از بحثهای سیاسی، به همراه یکدیگر در داخل خودروی برقی قرار میگیرند.
وی تأکید کرد: به نظرم اگر اراده مدیریت شهری و نیاز مردم، حرکت به سمت برقی سازی حملونقل عمومی در حوزه ناوگان تاکسیرانی است، باید قبل از لایحه و توام با لایحه و اقدام، نسبت به آمادهسازی افکار عمومی اقدام کرد، بهمثابه کاری که در تهران انجام شد. ما با تهران چه تفاوتی داریم؟ درحالیکه اتوبوسهای برقی ما گرانتر از اتوبوسهای برقی آن است.
رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر کرج با تأکید بر ضرورت رفع این نقطهضعف در اجرا مطرح کرد: نمیشود در کلانشهری طرف با یک خودروی برقی که در تلویزیون پخش میشود یک رضایتمندی ایجاد کند اما ما در شهرداری لایحهای داریم که آن را با چند ماه تأخیر مطرح میکنیم و نوع خدمات آن را هم نمیدانیم.
چپردار با اشاره به اینکه اگر قرار است مردم را به استفاده از تاکسیهای برقی تشویق کنیم، باید افکار عمومی آماده شود، اضافه کرد: اگر قرار است خودروهای برقی به صاحبان تاکسی واگذار شود و آنها تسهیلات دریافت کنند، سهم و تکلیف ما در این زمینه چیست؟ سؤال دیگر این است که چه نوع خودروی برقی قرار است واگذار شود؟
وی عنوان کرد: خرید خودروهای برقی شخصی نیز در شرکتهای خودروسازی کشور در حال تبلیغ است و شنیدهام که شهروندان کرجی نیز نسبت به خرید آنها اقدام کردهاند و سؤال آنها این است که اگر به سمت خرید این خودروها حرکت کنند، آیا مدیریت شهری کرج برای ساختار برقی و حداقل شارژ این خودروها برنامهای دارد یا خیر؟
رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر کرج خاطرنشان کرد: اگر این لایحه و تصمیم و تهییج مردم موجب استفاده آنها از خودروهای برقی شود، حرکت مثبتی است اما فکر میکنم برای این حرکت مثبت پیوست مثبتی صورت نگرفته است زیرا من عضو شورا نیز اطلاع زیادی از این امر ندارم، چطور آن را برای مردم تبیین کنم؟
رحیمی: با اصل استفاده از تاکسیهای برقی مخالف نیستم
علیرضا رحیمی با اشاره به اینکه ایکاش همتی که برای ورود تاکسیهای برقی هست برای تأمین رام قطار هم بود، اذعان کرد: با اصل استفاده از تاکسیهای برقی مخالف نیستم اما نحوه اجرا و ساختار آن جای سؤال دارد. البته با خرید بدون برنامه هم مخالف هستم، همانطور که قائل بر این نیستم که تمام اتوبوسهای شهر برقی شوند زیرا کار اشتباهی است.
وی با اشاره به تفاوت در مدل بهرهبرداری تاکسیهای برقی و اتوبوسهای برقی و با بیان اینکه در زمینه تاکسیهای برقی منفعت فردی و راننده مطرح است، عنوان کرد: 11 هزار و 600 دستگاه تاکسی در کرج داریم، چند درصد آنها در شهر فعال هستند؟ حدود 45 درصد این تاکسیها در خواب به سر میبرند و به شهروندان خدمترسانی نمیکنند.
عضو شورای اسلامی شهر کرج مطرح کرد: در فراخوان منتشر شده در این رابطه، حداکثر سن راننده 40 سال اعلام شده است، چه تعداد از رانندگان در این رنج سنی هستند؟ فراخوان این موضوع منتشر شده اما یک نفر هم ثبتنام نکرده که این موضوع نشان میدهد یا زیرساختهای ذهنی رانندگان فراهم نیست یا صرفه اقتصادی برای آنها ندارد.
شهردار: خرید 300 تاکسی برقی
مهرداد کیانی نیز توضیح داد: با پرداخت 70 میلیارد تومان سهم دولت در وجه شرکت سازنده، 300 دستگاه تاکسی برای ما ذخیره میشود و حق استفاده از آنها برایمان محفوظ میماند. امروز قیمت هر دستگاه تاکسی برقی مدنظر یک میلیارد و 700 میلیون تومان است اما ما به قیمت قبل یعنی یک میلیارد و 100 میلیون تومان خریداری میکنیم.
شهردار کرج با اشاره به اینکه پس از تکمیل فرایند نهایی، تاکسی به شخص واگذار میشود، بیان کرد: طرف حساب ما اتحادیه حملونقل عمومی کشور است و با شرکت سازنده همکاری نداریم. تاکسیهای قبلی مورد استقبال قرار نگرفتند چون لاکچری و به قیمت یک میلیارد و 700 میلیون تومان بودند و وام اختصاص یافته 24 درصد بود.
کیانی اظهار کرد: تاکسی برقی مدنظر اکونومی و بسیار کمهزینه است و بهجز بخشی که راننده تاکسی یا بهرهبردار پرداخت میکنند و 300 میلیون تومان از آن بهصورت نقدی پرداخت میشود و 300 میلیون تومان نیز تسهیلات دارد، الباقی مبلغ یارانه است. از سوی دیگر هزینه این تاکسیها بسیار پایینتر از تاکسیهای بنزینی است.
وی ادامه داد: اگر فردی امروز بخواهد تاکسی سمند خریداری کند، باید هزینه بیشتری را متحمل شود و علاوه بر آن هزینه بنزین و روغن و ... را نیز باید پرداخت کند اما تاکسیهای برقی چنین هزینههایی ندارند و دارای گارانتی پنجساله بیقیدوشرط باتری نیز هستند. اینکه افکار عمومی باید آماده شود، حرف کاملاً درست و به حقی است.
شهردار کرج افزود: افکار عمومی آمادگی پذیرش این موضوع را دارد از این نظر که ما میخواهیم یک خدمت لوکس و شایسته به مردم ارائه دهیم و تاکسیهای بدون آلایندگی و سروصدا مورداستفاده قرار گیرند و زحمتی برای مردم درست نمیشود. بزرگترین انتفاع مدیریت شهری از این موضوع، اقدام به حفظ محیطزیست به بهترین شکل است.
کیانی با اشاره به اینکه این نوع تاکسیهای برقی هیچگونه آلایندگی زیستمحیطی ندارند، تصریح کرد: بخش عمدهای از 12 هزار دستگاه تاکسی که اسما در شهر داریم، مدل سال 1386 تا به امروز هستند. تعداد تاکسیهای واگذارشده طی چند سال اخیر به یک هزار مورد نیز نمیرسد و 300 دستگاه تاکسی در مقابل این ناوگان عدد بالایی نیست.
وی گفت: میتوانیم نواقص موجود را شناسایی و در مراحل بعدی که تاکسیهای برقی قرار است اضافه شوند آنها را برطرف کنیم و بتوانیم به یک مدل بهرهبرداری درجهیک برسیم. مبلغ 70 میلیارد تومان از سوی دولت فقط به سه شهر پرداخت شده که یکی از آنها کرج است. امیدواریم وزارت کشور برای سالهای آتی نیز این سهم را منظور کند.
ایزدیار: چه تضمینی برای خدمترسانی تاکسیهای برقی کرج در همین شهر است؟
عمار ایزدیار، عضو شورای اسلامی شهر کرج مطرح کرد: قاعدتاً کرج یک کلانشهر و در بحث خودروهای برقی پیشروست به جهت اینکه باید به استانداردهای کلانشهرها برسد. با توجه به اینکه قرار است به ازای هر تاکسی 233 میلیون تومان هزینه پرداخت کنیم، چه تضمینی وجود دارد که این تاکسیها در کرج خدمترسانی کنند و مورداستفاده مردم این شهر قرار گیرند؟
وی تصریح کرد: اکنون تعدادی از تاکسیهای شهر به دلیل اینکه اگر در خط قرار گیرند، خواب زیاد دارند، در تهران یا اسنپ فعالیت میکنند. پیشنهاد میشود سیستم و ساختاری برای پیمایش آنها در کرج ایجاد شود زیرا تاکسیهای برقی که در صفوف تاکسی قرار نمیگیرند که بخواهند مسافر جابجا کنند و هتل هم که در شهر کرج نداریم.
عضو شورای اسلامی شهر کرج با اشاره به اینکه تاکسی همچنان یک کالای سرمایهای برای اشخاص است و کالای عمومی نیست زیرا خریدوفروش نمیشود، عنوان کرد: خطوط تاکسی تهران – کرج نیز دست ما نیست و ذیل تاکسیرانی تهران است که اگر در اختیار کرج بود، این تاکسیهای برقی میتوانستند در این خط مورداستفاده قرار گیرند.
اسدیان: ضرورت تدوین سند جامع برقیسازی کرج
محمد اسدیان، رئیس مرکز پژوهشها و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر کرج پیشنهاد داد که سه قید برای این لایحه در نظر گرفته و رأی مثبت به آن داده شود و مطرح کرد: سند جامع برقی سازی شهر کرج باید تدوین شود زیرا در صورت وجود آن میتوان گفت که طی مثلاً چهار سال باید به سمت استفاده از تاکسیهای برقی حرکت شود.
وی با تأکید بر اینکه فرآیند واگذاری و بهرهبرداری مجدداً به تائید کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر کرج برسد، اذعان کرد: واگذاری زنجیره تعمیر و نگهداری این تاکسیها نیز باید موردتوجه قرار گیرد. طی یکی دو سال آتی برای شهرهایی که به سمت برقی سازی میروند، در صورت عدم دارا بودن سند جامع مذکور ثبت سفارش نمیشود.
در نهایت دوفوریت این لایحه با اکثریت آرای حاضرین به تصویب رسید و اصل لایحه نیز با قیود زیر تصویب شد:
1- فرآیند واگذاری و بهرهبرداری مجدداً به تائید کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر کرج برسد.
2- ردیف پروژه احداث و تکمیل ایستگاههای شارژ خودروهای برقی شهر کرج در بودجه سال 1404 با قید اخذ تائید کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر کرج تا سقف 80 میلیارد تومان (40 میلیارد تومان مازاد بر مصوب) در قالب جدول تباصر دارای اعتبار است.
3- خودروهای واگذارشده بهصورت هوشمند برای تضمین فعالیت در خطوط و سطح شهر همزمان با واگذاری پایش شوند.
4- شهرداری کرج سند جامع برقی سازی را تا پایان شهریور سال 1404 به تائید کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر کرج برساند.
انتهای پیام/