به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و براساس گزارش پدال، وجود یک کمربند ایمنی در یک موتورسیکلت، آن هم مدل اسپرت، عجیب به نظر میرسد. اما این موضوع با پتنتی که CFMoto در اوایل ۲۰۲۴ ثبت کرده بود، همخوانی دارد. این پتنت نشان میداد که این شرکت روی یک سیستم کمربند ایمنی ویژه موتورسیکلت کار میکند که شباهت زیادی به بند دیدهشده روی 750SS دارد.
البته، هنوز نمیتوان با قطعیت گفت که این بند یک کمربند ایمنی است. شاید هم دستگیرهای برای حفظ تعادل سرنشین عقب باشد! اما شواهد نشان میدهد که احتمالاً همان کمربند ایمنی نوآورانه معرفیشده در پتنت است.
کمربند ایمنی چگونه کار میکند؟
در پتنت ثبتشده، چندین نسخه از این سیستم بررسی شده بود. در برخی مدلها، میلههای ثابت در دو طرف کمر راننده برای جلوگیری از پرتاب شدن در تصادفات تعبیه شده بود. اما نسخهای که در 750SS دیده میشود، مدل سادهتر و کاربردیتر کمربند پارچهای است.
هدف اصلی این کمربند چیست؟
این سیستم فقط در تصادفات از جلو فعال میشود تا از پرتاب شدن راننده جلوگیری کند. اما در سایر انواع تصادفات (مانند لغزش در پیچ یا تصادف از بغل) به گونهای طراحی شده که راننده بتواند از موتورسیکلت جدا شود و آسیب کمتری ببیند.
ساختار کمربند چگونه است؟
در تصویری که منتشر شده، کمربند از قسمت عقب زین خارج شده و در زیر زین سرنشین پنهان شده است. در پتنت، برای این کمربند یک سگک استاندارد کمربند ایمنی در نظر گرفته شده که وقتی کمربند استفاده نمیشود، زیر زین پنهان میشود. اما نکته مهم، نحوه اتصال این کمربند به موتور است.
مکانیزم جدا شدن خودکار در تصادفات غیرمستقیم
این کمربند روی یک پایه قابل جداسازی سوار شده که در شکافی پشت زین راننده قرار میگیرد. این پایه توسط دو پین فنری کرویشکل در محل خود قفل میشود.
در تصادفات روبهرو، نیروی کمربند این پایه را به جلو میکشد و باعث میشود که راننده در جای خود ثابت بماند.
اما در تصادفاتی که نیروی جانبی (چپ یا راست) وارد شود، این پایه به دلیل طراحی شکاف V-شکل، به راحتی از موتور جدا شده و راننده پرتاب میشود.
این سیستم را میتوان به ایربگهای هوندا گلد وینگ تشبیه کرد که در تصادفات از جلو، راننده را در موقعیت مناسب نگه میدارند، اما مانع از پرتاب شدن در سایر انواع تصادف نمیشوند. CFMoto این کار را بدون استفاده از هیچگونه الکترونیک انجام داده است!
مشخصات فنی CFMoto 750SS
موتور: چهار سیلندر خطی، احتمالاً توسعهیافته از مدل سه سیلندر 675SS
حجم موتور: 750 سیسی (با امکان تولید نسخه ۹۰۰ سیسی در آینده)
قدرت: 110 اسب بخار
حداکثر سرعت: 230 کیلومتر بر ساعت
وزن: 213 کیلوگرم (با باک پر)
ویژگیهای طراحی و آیرودینامیک
اگزوز چهارگانه: دو خروجی در هر طرف
کاور دیسک عقب: برای بهبود آیرودینامیک
فیرینگهای جانبی با برجستگی خاص: مشابه بالههای آیرودینامیکی در موتوGP
نتیجهگیری:
CFMoto با معرفی این سیستم اولین برند موتورسیکلتسازی جهان است که کمربند ایمنی را در یک مدل اسپرت پیادهسازی کرده. اگر این طراحی در دنیای واقعی کارایی لازم را نشان دهد، میتواند یک تحول مهم در ایمنی موتورسیکلتها ایجاد کند.
۲۲۷۲۲۷