آیین کلنگ‌زنی قطعه سوم راه کربلا

۱ روز پیش ۱

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کوهدشت، پروژه چهارخطه‌سازی مسیر کوهدشت به زانوگه با هدف رفع مشکلات ترافیکی و تسهیل حمل‌ونقل زائران، در چندین مرحله آغاز شده است.

تاریخچه این پروژه به دهه‌ها پیش برمی‌گردد، اما مراحل اجرایی آن از سال 1397 با تخصیص بودجه و آغاز عملیات اجرایی جدی شده‌است.

در ابتدا، پروژه چهارخطه‌سازی مسیر کوهدشت به زانوگه تنها در قالب یک طرح اولیه برای بهبود وضعیت جاده‌ای این منطقه تعریف شد، اما به‌تدریج با گسترش مشکلات ترافیکی و افزایش تعداد زائران اربعین، نیاز به ایجاد یک راه چهارخطه برای کاهش تصادفات و افزایش ایمنی جاده‌ای محسوس شد.

عملیات اجرایی فاز اول این پروژه در سال 1397 با اعتبار 250 میلیارد ریال آغاز شد. در این مرحله، احداث 10 کیلومتر از مسیر اصلی و اجرای عملیات زیرساختی از جمله خاک‌برداری، تسطیح و آسفالت آغاز شد.

به‌مرور زمان، پروژه چهارخطه‌سازی مسیر کوهدشت به زانوگه به مراحل پیشرفته‌تری رسید و فاز دوم آن در سال 1401 شروع شد. حدود 3.5 کیلومتر از این مسیر تا سال 1402، به بهره‌برداری رسید و بخش‌های جدیدی از جاده تحت عملیات اجرایی قرار گرفت.

جاده‌های بی‌کمبود اعتبار

پروژه چهارخطه‌سازی مسیر کوهدشت به زانوگه به‌طور عمده شامل چهار مرحله اصلی طراحی، خاک‌برداری، آسفالت‌ریزی و نصب علائم ایمنی است.

این پروژه در حال حاضر در حال اجرای فاز سوم خود است که شامل احداث 10 کیلومتر از مسیر جاده چهارخطه است. در برخی نقاط که مسیر از مناطق کوهستانی عبور می‌کند، ساخت پل‌های بزرگ و دیوارهای حائل برای جلوگیری از ریزش سنگ‌ها ضروری بوده‌است.

نبود تخصیص به‌موقع منابع مالی تکمیل به‌موقع خصیص تکمیل پروژه چهارخطه‌سازی مسیر کوهدشت به زانوگه را تحت‌تأثیر قرار داده‌است.

پروژه چهارخطه‌سازی راه کربلا در کوهدشت در ادامۀ پروژه چهارخطه‌سازی مسیر کوهدشت به زانوگه است که امروز با حضور مقامات محلی و کشوری آغاز شد.

این پروژه که به‌منظور تسهیل تردد زائران اربعین حسینی و بهبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل در غرب کشور طراحی شده‌است، یکی از پروژه‌های حیاتی در حوزه زیرساختی به‌شمار می‌آید.

مراسم کلنگ‌زنی پروژه چهارخطه‌سازی راه کربلا در کوهدشت در جوار امامزاده محمد بن حسین با حضور مقامات برگزمحلی و استانی برگزار شد.

اجرای فاز سوم

این پروژه به‌ویژه در ایام اربعین حسینی اهمیت ویژه‌ای دارد و از آن به‌عنوان یکی از پروژه‌های استراتژیک در تسهیل تردد زائران کربلا یاد می‌شود.

مراد ناصری، سرپرست فرمانداری کوهدشت، در سخنرانی خود از پروژه چهارخطه‌سازی راه کربلا در کوهدشت به‌عنوان یکی از گام‌های بزرگ در جهت توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای منطقه و بهبود وضعیت حمل‌ونقل در غرب کشور نام برد.

او تأکید کرد که این پروژه نه‌تنها به‌منظور تسهیل سفر زائران، بلکه به‌عنوان یک عامل مهم در کاهش تصادفات و بهبود شرایط جاده‌ای منطقه کوهدشت طراحی شده است.

سرپرست فرمانداری کوهدشت افزود که پروژه چهارخطه‌سازی راه کربلا در کوهدشت مسیر تردد زائرانی است که از مهران به کربلا می‌روند و یک‌چهارم زائران اربعین در کشور از این کریدور استفاده می‌کنند.

حجت‌الاسلام‌ علی سپهوند، امام‌جمعه کوهدشت، نیز در این مراسم گفت که امروز، براساس یک کار وحدت‌پایه، انسجام محور و با همراهی مسئولان و مردم، آیین کلنگ‌زنی فاز سوم راه کربلا در کوهدشت برگزار شد.

وی همچنین خاطرنشان کرد که این پروژه باید الگویی برای همکاری و همدلی بین مردم و مسئولان در سطح ملی و استانی باشد.

علی امامی‌راد، نماینده مردم کوهدشت در مجلس شورای اسلامی، نیز در سخنرانی خود به مشکلات جاده‌ای شهرستان‌های کوهدشت و رومشکان اشاره کرد.

او  ضمن تأکید بر لزوم تخصیص اعتبار ویژه برای پروژه‌های عمرانی، بیان کرد که بیشترین جاده‌های نامناسب لرستان در شهرستان‌های کوهدشت و رومشکان قرار دارند و این جاده‌ها حتی در حد جاده‌های بین مزارع هم نیستند.

امامی‌راد همچنین افزود که کوهدشت دارای کریدور مهم غرب به جنوب است که از سیمره تا کشکان امتداد دارد و زیر بار ترانزیت کشورهای خارجی مانند عراق قرار دارد و جاده‌های این محور را به قتلگاهی تبدیل کرده‌است.

وی همچنین از وزارت راه‌وشهرسازی خواست که نگاه ویژه‌ای به تزریق اعتبارات در این محور داشته باشند تا مشکلات جاده‌ای منطقه هر چه سریع‌تر برطرف شود.

انتهای پیام/ 644

مشاهده این خبر در منبع اصلی
-->