به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، روز پنجشنبه 18 بهمن 1403، اتوبوس حامل دانشآموزان دختر دبیرستان فرزانگان (تیزهوشان) شهر کرمان که در مسیر بازگشت از اردوی دانشآموزی به شهداد کرمان بود، به دلیل نقص فنی و بریدگی ترمز، دچار سانحه شد.
متأسفانه در این حادثه، 4 دانشآموز به همراه همسر و فرزند 9 ساله سرایدار مدرسه جان باختند همچنین، تعدادی از دانشآموزان مصدوم شدند که طبق اعلام آموزش و پرورش، تا صبح امروز تمامی آنها از بیمارستان مرخص شدهاند.
علیرضا کاظمی وزیر آموزشوپرورش امروز به استان کرمان سفر کرد تا در مراسم تشییع دانشآموزان جان باخته حضور یابد.
این حادثه غمانگیز بار دیگر پرسشهای جدی درباره رعایت دستورالعملهای ایمنی در اردوهای دانشآموزی و نظارت بر وسایل نقلیه مورد استفاده را مطرح کرده است.
دستورالعملهای سختگیرانه و بازهم تکرار حوادث
با وجود دستورالعملهای دقیق و سختگیرانه آموزش و پرورش، این سانحه نشان میدهد که ممکن است خلأهایی در اجرای این دستورالعملها وجود داشته باشد.
بر اساس دستورالعملهای آموزش و پرورش، برگزاری اردوهای دانشآموزی باید با رعایت ضوابط دقیق ایمنی همراه باشد. از جمله این ضوابط، استفاده از سامانه نظارت و کنترل اردوهای دانشآموزی است که وظیفه رصد موقعیت و ایمنی اردو در جادههای بینشهری را بر عهده دارد همچنین، سرپرست اردو موظف است هرگونه حادثه یا نیازمندی را به صورت تلفنی به کارشناسان مربوطه اطلاع دهد. با این حال، مشخص نیست که آیا این سامانه در جریان این اردو یا اردوهای دیگر فعال است یا خیر.
مدیر مدرسه توانایی بررسی فنی خودرو را دارد؟!
در بخش دیگری از دستورالعمل، تأکید شده که وسایل نقلیه مورد استفاده باید از شرکتهای مسافربری معتبر و تحت پوشش سازمان راهداری و حملونقل جادهای تأمین شوند. همچنین، رانندگان باید دارای تجربه کافی، سلامت جسمی و شرایط اخلاقی مناسب باشند. با این حال، این پرسش مطرح است که آیا مدیر مدرسه به عنوان مسئول برگزاری اردو، توانایی ارزیابی دقیق وضعیت فنی وسیله نقلیه و صلاحیت راننده را دارد یا خیر.
در دستورالعمل اردوهای دانشآموزی، فرمی 29 بندی وجود دارد که مدیر مدرسه موظف به تکمیل و اخذ مجوز آن است. از جمله موارد ذکر شده در این فرم میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
آیا برگه بازدید و کنترل فنی خودرو (سلامت فنی) امضا و تایید شده است؟
آیا رانندگان دارای برگه احراز صلاحیت حرفهای و اخلاقی هستند؟
آیا وسیله نقلیه اعزامی از شرکتهای مسافربری معتبر و قانونی تهیه شده است؟
با این حال این پرسش مطرح است که چگونه تمام این موارد رعایت شد اما باز هم حادثه رخ داد؟!
آموزش و پرورش مدعی است که تایید فنی اتوبوس توسط شرکت اتوبوسرانی انجام میشود و این وظیفه توسط وزارت راه تایید و پذیرفته شده است. مدیر مدرسه در این خصوص صرفاً موظف به دریافت تاییدیه از شرکت مربوطه است.
یکی دیگر از مشکلات موجود، بیتوجهی برخی مدارس به کیفیت اردوهای دانشآموزی است. با وجود اینکه هزینهی این اردوها از والدین دریافت میشود و مدرسه نیز از آن سهمی میبرد، این سوال مطرح است که آیا مدیر مدرسه به دنبال کاهش هزینهها به هر قیمتی است؟ در این صورت، احتمالاً با شرکتهای اتوبوسرانی که کیفیت و کارایی لازم را ندارند، قرارداد بسته میشود!
بنابراین لازم است هزینههای اردو به طور شفاف به والدین اعلام شود و آنها در انتخاب نوع و کیفیت اردو مشارکت داشته باشند همچنین ادارات آموزش و پرورش باید استانداردهای مشخصی برای برگزاری اردوها و انتخاب وسایل نقلیه نظارت داشته باشند.
مجوزهای اردو دریافت شده بود
در همین راستا، رضایی، مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان، در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در پاسخ به این پرسش که آیا مدیر مدرسه برای برگزاری اردو مجوزهای لازم را دریافت کرده بود، گفت: بله! مجوز دریافت شده بود و تاییدیه فنی خودرو نیز اخذ شده بود همچنین آموزش و پرورش ناحیه دو کرمان مجوز برگزاری اردو را صادر کرده بود.
وی افزود: برای دریافت تاییدیه فنی، شرکت حمل و نقل صورتحسابی را تنظیم میکند، چرا که مدیر مدرسه از لحاظ فنی تخصصی ندارد و این شرکت حمل و نقل است که تایید میکند آیا اتوبوس برای اردو مناسب است یا خیر و مدیر مدرسه موظف است مجوز فنی را دریافت کند که در این مورد نیز شرکت اتوبوسرانی تاییدیه لازم را صادر کرده بود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان در پاسخ به پرسشی درباره تعداد دانشآموزان حاضر در اتوبوس گفت: تعداد سرنشینان وسیله نقلیه 40 نفر بود که شامل سرایدار مدرسه به همراه همسر و فرزندش نیز میشد.
رضایی در پاسخ به این پرسش که آیا طبق دستورالعمل اردوی دانشآموزی نباید 35 نفر در اتوبوس حضور داشته باشند، بیان کرد: خیر، این اتوبوسها بزرگ هستند و تا 40 نفر مجاز به حضور در آنها است همچنین سه مربی نیز به همراه دانشآموزان در این اردو حضور داشتند.
به گزارش تسنیم؛ با این حال، این پرسش باقی است که آیا شرکت اتوبوسرانی به عنوان تأییدکننده فنی خودرو، مسئولیت کافی در قبال ایمنی وسیله نقلیه داشته است یا خیر و آیا آموزش و پرورش میتواند از مسئولیت خود در قبال اطمینان از ایمنی خودروها و استاندارد بودن شرکتهای حمل و نقل شانه خالی کند؟
نظارت مستقل بر وسایل نقلیه اختصاص داده شده به سرویس دانشآموزی موضوع مهمی است که اکنون به عنوان یک خلا جدی مشاهده میشود بنابراین نیاز است این مسئولیت صرفاً بر عهده مدیر مدرسه نباشد و ادارات آموزش و پرورش یا ادارات راه، بررسی و تأیید وضعیت فنی وسایل نقلیه مورد استفاده در اردوهای دانشآموزی را عهده دار شوند.
آیا شرکتهای مسافربری به طور منظم مورد بازرسی قرار میگیرند تا در صورت عدم رعایت استانداردها، از لیست شرکتهای مجاز حذف شوند؟
ادارات آموزش و پرورش باید مسئولیت تأمین وسایل نقلیه ایمن و رانندگان مجرب را بر عهده بگیرند و این امر را به مدارس واگذار نکنند.
علاوه بر گواهیهای حرفهای و اخلاقی، سوابق راننده در رانندگی و تصادفات احتمالی نیز باید بررسی شود.
سامانه نظارت و کنترل اردوهای دانشآموزی باید به طور کامل فعال شده و به صورت مستمر مورد استفاده قرار گیرد.
انتهای پیام/