به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان، قاسم شریفی مدیرکل آموزش و پرورش سمنان در نشست خبری در ابتدای سخنانش ضمن قدردانی از اصحاب رسانه استان اظهار داشت: خبرنگاران، مجاهدان حقیقتطلبی هستند که با هدف روایت واقعیتها و حقایق، بیرق بزرگ آگاهیبخشی را به دوش میکشند و خاضعانه و بیادعا وجود خود را چراغ راه جامعه میکنند.
وی در ادامه با ابراز خرسندی از حضور در جمع اصحاب رسانه، خبر و مطبوعات استان، یاد و خاطره امام(ره) و شهدای صدر اسلام و هشت سال دفاع مقدس بهویژه شهدای دانشآموز و فرهنگی را گرامی داشته و عید بزرگ مسلمانان جهان که آغاز راه رستگاری بوده و همچنین ایامالله دهه فجر و سالگشت پیروزی انقلاب اسلامی و اعیاد شعبانیه را تبریک گفت.
شریفی افزود: آموزش و پرورش بهعنوان گستردهترین نهاد اجتماعی، رسالت خطیر زمینهسازی برای تربیت انسان را برعهده دارد و از منظر معارف اسلامی و آموزههای وحیانی از جایگاه رفیعی برخوردار است و تحقق آن نیازمند بهرهمندی از سیاستها، راهبردها و برنامههایی است که بر مبانی نظری و فلسفی عمیق و روشهای علمی و متقن، استوار است.
وی تأکید کرد: مأموریت آموزش و پرورش این است تا برای توانمندسازی سرمایههای انسانی و اجتماعی، تقویت انسجام فرهنگی، همگرایی، وفاق و وحدت ملی، کاهش آسیبهای اجتماعی، تعمیق تربیت اخلاقی، دینی و اعتقادی، گسترش مهارتها و شایستگیهای نسل نوجوان و جوان و حرکت علمیِ هدفمند در راستای دانش و تکنولوژی روز دنیا، برنامهریزی و اقدام کند.
شریفی با بیان اینکه سرمایهگذاری فراوان مادی و معنوی از سوی اولیا و مردم استان شکلگرفته، گفت: در استان سمنان، ۱۰ هزار فرهنگی، مسئولیت تعلیم و تربیت بیش از ۱۳۵ هزار دانشآموز و نوآموز را در حدود ۱۰۰۰ واحد آموزشی و بیش از ۵ هزار و ۷۹۰ کلاسِ درس برعهده دارند و خدا را شاکریم که دغدغه اصلی دولت چهاردهم بعد از معیشت مردم، توسعه عدالت و برابری آموزش باکیفیت برای تمامی دانشآموزان است.
»فضای فرسوده آموزشی و پرورشی، مهمترین چالش آموزش و پرورش استان سمنان
دیرکل آموزش و پرورش سمنان در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: با بهرهگیری از رهنموهای نماینده ولی فقیه در استان و امامجمعه سمنان، همراهی و تعامل نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی، ارشاد نماینده عالی دولت و رئیس شورای آموزش و پرورش استان، نخبگان و فرهیختگان، مؤثرین و مطالبهگران ازجمله اصحاب رسانه و خبر بهویژه حمایتهای همهجانبه وزارت آموزش و پرورش و شخص مقام عالی وزارت و تیم مدیریتی جدید به دنبال تحقق گفتمان دولت چهاردهم در این استان پهناور هستیم.
وی افزود: فرصتهای کمنظیری در استان سمنان وجود دارد که مهمترین و نخستین آن، نیروی انسانی دانا با سطح تحصیلات قابل توجه است و وجود خانوادههای بافرهنگ، آگاه به مسائل تعلیم و تربیت، مطالبهگر، علاقهمند به دانش و علم، حضور مسئولان دلسوز و همراه، جایگاه نسبتا مطلوب آموزش و پرورش در دهههای گذشته در زمینه پوشش تحصیلی و سواد، حمایت کمنظیر فرهنگیان و عموم مردم از تیم مدیریتی جدید، وظیفه ما را سنگینتر میکند.
شریفی یادآور شد: با چالشهای جدی روبهرو هستیم که طی سالیانی به دلایل مختلف، انباشته شده که در شأن مردم، دانشآموزان، فرهنگیان و در یک کلام، آموزش و پرورش استان سمنان نیست و مهمترین این چالشها، فضای فرسوده آموزشی و پرورشی اعم از مراکز آموزشی، کانونهای فرهنگیتربیتی، پژوهشسراها، اردوگاهها و کانونها است.
وی تأکید کرد: موضوع مهم دیگر، گسترش آسیبهای اجتماعی در سطح جامعه و به تبع آن در سطح مدارس و ناکارآمدی برخی از برنامههای حمایتی فرامدرسهای، نبود ارتباط منطقی و همافزا بین مجموعه ارگانها و نهادهای مرتبط با تعلیم و تربیت و تنها ماندن آموزش و پرورش بهویژه مدرسه در برابر حجمِ سنگین مطالبهگریها و چالشهای بیرونی، تراکم جمعیتی بسیار پایین در مراکز دوردست چون روستاها و شرایط سخت تأمین نیروی انسانی در این مراکز و آسیبدیدن کلاسهای مناطق شهری در شهرستانهای بزرگ به دلیل تراکم بالای ۳۵ دانشآموز در ۲۷۱ کلاس درس است که باید به این موضوع توجه ویژهای شود.
شریفی در ادامه افزود: تلاش ما ارتقا کیفی آموزش و پرورش استان سمنان است و برنامهای با رویکردهای مشخص، تنظیم و تدوین شده که پیگیر اجرای آن با تمرکز بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بهعنوان محور و مبنای همه جهتگیریهای نظام تعلیم و تربیت، ارتقا کیفیت و جایگاه مدرسه هستین؛ چراکه هرچه داریم در مدرسه و هر فعالیتی که باید انجام دهیم در این محیط روی میدهد بنابراین نگاه ویژه ما، تحول در فعالیتهای آموزشی و تربیتی با رویکرد مدرسهمحوری است و با تأکید بر ساحتهای ششگانه تربیتی سند تحول بنیادین، دانشآموزان را نبایست تکبعدی تربیت کرد؛ بلکه باید به تمامی ابعاد این ششساحت بهصورت متوازن توجه شود.
وی یکی از مهمترین رویکردها را بهرهگیری خردمندانه از هوش مصنوعی در آموزش و تربیت نسلهای جدید دانست و گفت: بر این اساس، ۱۲ راهبرد تدوین شده که قرار است با استفاده از این رویکردها در همایش برای ایران، برای مدرسه، برنامههای متعددی، پیشبینی و اجرا شود.
»بهترین راه نجات آموزش و پرورش؛ مدرسهمحوری و توجه به زیرنظام مدیریت و راهبری در سطح آموزشگاه
مدیرکل آموزش و پرورش سمنان تصریح کرد: مهمترین و نخستین اولویت کاری ما نیز ارتقا کیفیت و جایگاه مدرسه بهعنوان کانون اصلی تعلیم و تربیت است و اعتقاد داریم مدرسهمحوری و توجه به زیرنظام مدیریت و راهبری در سطح آموزشگاه، بهترین راهِ نجاتِ آموزش و پرورش است.
وی افزود: در استان برای نخستینبار بهمنظور پیشبرد اهداف تعریفشده در این برنامه بهصورت ویژه و هدفمند به سه شورای مشورتی مبنی بر شورای مشورتی راهبرد رسانه در آموزش و پرورش استان سمنان، شورای مشورتی توسعه فرهنگ هوش مصنوعی در مدارس استان سمنان و شورای مشورتی اقتصادی آموزش و پرورش استان سمنان پرداخته خواهد شد.
»اجرای برنامههای دهه فجر در سه بخش فرهنگی، تبیینی و سختافزاری/ نواختن زنگ انقلاب در ۱۰۰۰ مدرسه استان سمنان
مدیرکل آموزش و پرورش سمنان در تبیین و تشریح برنامههای ایامالله دهه فجر با بیان اینکه اعتقاد داریم آموزش و پرورش تکیف بسیار زیادی برای انقلاب اسلامی دارد که از اثرگذارترین انقلابهای در جهان بهشمار میرود، گفت: آموزش و پرورش برحسب وظیفه، برنامههای متعددی را در سه بخش فرهنگی، تبیینی، سختافزاری و پروژهها پیشبینی کرده که شاخصترین آن آیین زنگ انقلاب است که ۱۳ بهمن همزمان با سراسر کشور در ۱۰۰۰ واحد آموزشی استان و بهصورت نمادین و متمرکز استانی در آموزشگاه ۲۲ بهمن شهرستان سمنان نواخته میشود.
وی افزود: فجرانه انقلاب با رویکرد همخوانی سرود نسل آرمانی، همایش دانشآموزی لالههای روشن با رویکرد گرامیداشت یاد و خاطره ۴۰ هزار شهید فرهنگی و دانشآموز کشور بهویژه ۱۲۴ شهید فرهنگی و بیش از ۶۰۰ شهید دانشآموز استان، پردهخوانی وقایع انقلاب، برگزاری مرحله شهرستانی لیگ جت، برگزاری همایش بزرگ دانشآموزی یاوران انقلاب، راهاندازی کاروان انقلاب و برپایی سیزدهمین دوره نمایشگاه دانشآموزی مدرسه انقلاب و... از دیگر کارویژههای ایندهه بهشمار میرود.
شریفی همچنین اظهار داشت: افتتاح ۱۱ پروژه با ۳۰ کلاس درس با زیربنای ۴هزار و ۵۰۰ متر مربع در حوزه آموزشی و ۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع در حوزه ورزشی، گشایش ۴ زمین چمن مصنوعی، یک کلاس درس تربیتبدنی و ۳ اتاق بهداشت، دو کانون ساختارقامتی، اعزام کاروان تجهیزات اتاق بهداشت مدارس به شهرستانها و مناطق در دو مرحله که مرحله نخست آن، مهر ماه سال جاری به ارزش یکمیلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال انجام شد و مرحله دوم آن نیز همزمان با دهه فجر به ارزش دو میلیارد ریال ارسال خواهد شد، از پروژههای قابل بهرهبرداری در ایندهه است.
»تشکیل شورای توسعه فرهنگ هوش مصنوعی در مدارس استان سمنان
مدیرکل آموزش و پرورش سمنان در بخش دوم این نشست به پرسشهای متعدد خبرنگاران در زمینه فعالیتها، پروژهها و مسابقات ورزشی و چگونگی استعدادیابی فرهنگیان و دانشآموزان، تغذیه سالم و غربالگری دانشآموزان و... پاسخ گفت.
وی پیرامون مدارس هوشمند اظهار داشت: شورای توسعه فرهنگ هوش مصنوعی در مدارس استان در آموزش و پرورش تشکیل خواهد شد و در تلاشیم تا نگاه جزیرهای را سامان بخشیده و رویکرد برنامهمحور با اولویت آموزش نیروی انسانی توانمند را تقویت کنیم.
شریفی تأکید کرد: باید بخشی ار فعالیتهای استان، تابع سیاستهای کلان باشد و نگاه ما این است در کنار دانشآموزان عادی به دانشآموزان دارای نیازهای ویژه و استعدادهای برتر نیز توجه شود.
»مؤفقیت و درخشش آموزش و پرورش در گرو ارتباط تنگاتنگ مدیر مدرسه
مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان با بیان اینکه پروژههای نیمهتمام شهرستانها بهطور جدی بیش از پیش پیگیری میشود تا به بهرهبرداری رسد، گفت: رویکرد اصلی و اعتقاد ما این است که مؤفقیت و درخششِ آموزش و پرورش با مدیر مدرسه، ارتباط تنگاتنگ دارد و برای تحقق این موضوع باید بار نگرانی مدیران را کاهش دهیم و مدیران موظف هستند علاوه بر حیطه تخصصی آموزشی یا پرورشی خود به تمامی ساحتهای ششگانه توجه داشته باشند و کمیته توانمندسازی مدیران نیز بدینمنظور طرحریزی شده که بهزودی اجرایی خواهد شد.
شریفی با اشاره به تشکلهای دانشآموزی مبنی بر سه تشکل فعالِ سازمان دانشآموزی، اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان و بسیج دانشآموزی و یک تشکل غیر فعال هلال احمر در استان، پیرامون مولدسازی قول داد تا فضای اولیه برای آموزش دانشآموزان تعبیه نشود تغییر کاربری و جابجایی در هیچ مدرسهای صورت نخواهد گرفت.
وی یادآور شد: انتصابات در مجموعه آموزش و پرورش استان بر اساس شایستهسالاری و شناخت کافی از فرد، صورتگرفته و معتقدم که آموزش و پرورش از مداخله جریانها باید فاصله بگیرد.
شریفی خاطرنشان کرد: ۵ هزار و ۵۰۰ دانشآموز پایه اول تا سوم ابتدایی استان به مدت سهسال، مشمول طرح نظام دوری در استان هستند و اولویت آموزش و پرورش در واقع کیفیتبخشی به هنرستانها است و برای تقویت این موضوع با توجه به صنعتی بودن استان درخصوص راهاندازی هنرستانهای جوار صنعت، نشستهایی برگزار شده است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان در پایان سخنانش تأکید کرد: یکی از ابعاد مهم تربیتی دانشآموزان، بُعد اجتماعی و سیاسی است که نباید از آن غفلت کرد و باید با گفتمانهای دانشآموزی، فضای تربیت سیاسی را در مدارس پیش ببریم تا در کنار سایر ساحتها مورد توجه قرار گیرد.