از چین تا روسیه؛ ماجرای پرپیچ‌وخم تأمین واگن متروی قم

۱ روز پیش ۱

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، سید مرتضی سقائیان‌نژاد در جلسه شورای مدیران شهرداری قم، که امروز برگزار شد، با انتقاد از تأخیر در راه‌اندازی مرحله نخست متروی این شهر اظهار داشت: مشکل اصلی تأمین واگن است و از دولت و مجلس می‌خواهیم تا توجه ویژه‌ای به این مسئله داشته باشند.

وی با اشاره به پیشرفت پروژه گفت: اگر این میزان پیشرفت در هر شهر دیگری رخ داده بود، تاکنون مرحله نخست مترو راه‌اندازی شده بود، اما به دلیل مشکلات مربوط به تأمین واگن، این امر همچنان محقق نشده است.

شهردار قم با تأکید بر اینکه تأمین واگن مترو در کلان‌شهرها بر عهده وزارت کشور است، تصریح کرد: شهرداری‌ها در زمینه خرید واگن اختیار چندانی ندارند و به‌راحتی نمی‌توانند با شرکت‌های خارجی وارد مذاکره شوند.

وی با اشاره به قرارداد مترو با شرکت چینی پوژن افزود: در این قرارداد، 25 درصد معادل 55 واگن برای متروی قم در نظر گرفته شده است، اما متوقف ماندن روند قرارداد موجب شده که متروی قم نیز همچنان در انتظار بماند.

سقائیان‌نژاد سه مشکل اساسی در تعامل میان شرکت چینی و دولت را برشمرد و گفت: پرداخت ضمانت‌نامه بانکی به دلیل تحریم‌ها، تغییر قیمت‌ها و تأخیرهای ایجاد شده در روند قرارداد، از موانع اصلی اجرای این توافق هستند.

وی با اشاره به تلاش‌های متعدد برای رفع این مشکل خاطرنشان کرد: در دوره‌های مختلف، مسیرهای گوناگونی برای تأمین واگن از روسیه و همچنین استقراض از مشهد مقدس دنبال شد، اما به دلایل مختلف این تلاش‌ها به نتیجه نرسید.

شهردار قم در پایان با اشاره به مذاکرات با شرکت‌های داخلی برای تأمین واگن تأکید کرد: هر مسیری که به نفع شهر قم باشد، دنبال خواهیم کرد. اما از دولت و مجلس انتظار داریم که این مسئله را در اولویت قرار دهند و راهکاری برای حل آن بیابند.

انتهای پیام/

مشاهده این خبر در منبع اصلی
-->