به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، رضا پرنیان ظهر امروز در جلسه شورای آموزش و پرورش استان که با حضور مسئولان در محل سالن شهدای گمنام استانداری کردستان برگزار شد، با اشاره به بحران کمبود فضاها و وضعیت فیزیکی نامطلوب آموزشی، جبران این نقیصه را نیازمند تنوع بخشی بودجه و همت و همکاری خیرین دانست و اظهار داشت: مدرسهسازی زمینهساز ارتقای شاخصهای آموزشی و علمی در کشور خواهد شد.
وی با بیان اینکه آموزش وپرورش محور توسعه کشور است، خواستار توجه بیش از پیش همه مسئولان و خانوادهها به این حوزه شد و گفت: مشارکت مردم میتواند در زمینه رفع مشکل کمبود فضاهای آموزشی بسیار تاثیرگذار باشد، پیشنهاد میشود در جشنواره مجمع خیرین مدرسهساز استان همه ظرفیتها دعوت شوند.
مشاور وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه رئیسجمهور بر توسعه عدالت آموزشی تأکید دارد، تصریح کرد: همه ما باید برای ایجاد عدالت آموزشی تلاش کنیم تا فضا و تجهیزات در همه شهرها و روستاها یکسان باشد. انتظار میرود که واحدهای بزرگ تولیدی و شرکتهای خصوصی نیز از م حل مسئولیتهای اجتماعی به ایجاد فضاهای آموزشی کمک کنند.
وی با اشاره به وضعیت نامطلوب فضاهای آموزشی در استان، حل این مشکل را نیازمند همراهی همه مسئولان دستگاهها دانست و اذعان داشت: استاندار به تنهایی نمیتواند این معضل را رفع کند و همت جمعی نیاز است.
پرنیان، مولدسازی را یکی دیگر از راهکارهای مناسب برای جبران کمبود فضاهای آموزشی کشور و به ویژه استان کردستان اعلام کرد و تأکید داشت: دستگاهها در اجرای این قانون مقاومت نکنند، بلکه همه باید در جهت رفع این مشکل و ارتقای کیفیت آموزشی تلاش کنند. کما اینکه در سالهای اخیر شاهد پیشرفتهایی در بخش آموزشی بودیم.
مشاور وزیر آموزش و پرورش یکی از مزایای مولدسازی را افزایش فضاهای آموزش و پرورش دانست و در این مسیر بر استفاده از همه ظرفیتها تأکید کرد و یادآور شد: از همه ظرفیتها از جمله منابع داخلی دستگاه، منابع حاصل از مولدسازی و تلاش برای جذب منابع ملی در جهت ارتقای فضاهای آموزشی و شاخصهای این حوزه استفاده شود.
کمبود فضاهای آموزشی در کردستان با اعتبارات استانی جبران نمیشود
آرش لهونی، استاندار کردستان نیز در این جلسه ضمن خیر مقدم به مهمانان؛ شورای آموزش و پرورش را از جلسات مهم استان دانست و با بیان اینکه مسیر توسعه از آموزش و پرورش میگذرد، اظهار کرد: هر چند با محدودیتهای اعتباری مواجه هستیم اما باید در بودجه استانی به عنوان اولویت به حوزه مدرسهسازی و آموزش بپردازیم.
وی افزود: البته تخصیص بودجه استانی برای جبران کمبود فضاهای آموزشی به تنهایی کافی نیست و باید از ظرفیت مولدسازی آموزش و پرورش و سایر دستگاههای اجرایی و خیرین مدرسهساز، مجموعه نهادها، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و بنیاد مستضعفان کمک بگیریم تا موانع این حوزه برطرف شود.
استاندار کردستان خواستار ایجاد فضای استاندارد آموزشی و تسریع در برچیده شدن مدارس کانکسی در استان شد و گفت: توسعه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بدون آموزش با کیفیت، میسر نمیشود. هدف ما کمک به آموزش و پرورش است و در این راستا از محل مسئولیتهای اجتماعی از شرکتهای بزرگ نیز کمک میگیریم.
وی با اشاره به اینکه در سالهای ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی در مناطق محروم روستایی جهش قابل قبول و رشد مثبتی در حوزه مدرسه سازی و کیفیت آموزش نسبت به قبل از انقلاب داشتیم، تأکید کرد: امید که با برنامهریزی بهتر در جهت ارتقای فضای آموزشی در استان، تلاش کنیم.
لهونی همچنین خواستار بررسی موانع تحصیل پسران و دختران در روستاها شد و عنوان کرد: نباید هیچ دانشآموزی حتی در دور افتادهترین نقاط استان از تحصیل باز بماند چراکه در برخی روستاها به دلیل نبود مدرسه و تعداد کم دانش آموزان، دختران نمیتوانند ادامه تحصیل دهند، اگر محدودیتی در بخشنامهها وجود داشته باشد بایستی رفع شود.
استاندار کردستان از مدیران خواست که ضمن پیگیری اعتبارات وزارتخانه مربوطه، به مجموعه آموزش و پرورش کردستان کمک کنند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان گزارشی از مصوبات قبلی و وضعیت فضاهای آموزشی ارائه و از برگزاری جشنواره مجمع خیرین مدرسهساز در مرکز کردستان خبر داد.
لزوم توجه به نظام آمایش در سیاستگذاریها
کیومرث حبیبی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان نیز در این جلسه با نقد اینکه نظام آمایش در کشور به درستی اجرا نشده است، اظهار داشت: کردستان نصف کشور فضای آموزشی داشته و کشورمان نیز نصف استانداردهای جهانی را داراست اما در شهرستان همچون بانه یک هشتم استانداردهای جهانی فضای آموزشی دارد.
وی گفت: هماکنون در بسیاری از شهرستانهای استان همچون بانه و مریوان کمبود فضاهای آموزشی وجود داشته و در برخی نقاط اصلاً کمبود نیست. در بسیاری از شهرهای پیشرفته کلی فضای خدماتی ایجاد شده اما اکنون با گریز جمعیت و مهاجرت مواجه است.
معاون استاندار کردستان با اذعان به اینکه در بافت قدیمی سنندج فضای آموزشی ایجاد شده اما به دلیل خالی شدن از دانشآموز مدرسه به پارکینگ تبدیل شده است، گفت: در برخی از روستاهای استان، مراکزی همچون خانه بهداشت به دلیل نبود جمعیت و عدم استفاده خالی شده است. لزوم توجه به آمایش در سیاستگذاریها ضروری است.
وی بر ضرورت توجه جدی به بحث آمایش و پیوست نظام تربیتی، فرهنگی و اجتماعی تأکید کرد و افزود: نظام سیاستگذاری به سمت و سویی سوق یافته که دست مدیر اجرایی برای تأمین فضاها قفل و برخی سیاستهای بالادستی امکان مشارکت مدیران استانی در طرحهای جدید را گرفته و نیازمند بازنگری قوانین هستیم.
حبیبی با اشاره به اینکه امکان تملک برخی از فضاهای استانی از ارگان مربوطه وجود ندارد چراکه هزینه بسیار بالا است، عنوان کرد: پیشنهاد میشود سرمایهگذاران فضاهای آموزشی را با حداقل قیمت بسازند و در اختیار دانشآموزان قرار دهند. در فضاهای جدید مسکونی نیز باید فضای آموزشی در نظر گرفته شود.
معاون عمرانی استاندار کردستان با یادآوری اینکه در جریان سفر اول و دوم رئیس جمهور شهید به کردستان حدود 9 درصد اعتبارات ملی و استانی به فضاهای آموزشی اختصاص یافت، افزود: تعهدات استانی نقش فراتری به نسبت تعهدات ملی داشته است. امید که تخصیص اعتبارات به این حوزه بیش از پیش افزایش یابد تا کمبودهای این بخش برطرف شود.
1238 میلیارد تومان برای بازسازی کلاسهای تخریبی کردستان نیاز است
ابراهیم مرادی؛ مدیرکل توسعه، نوسازی و تجهیز مدارس کردستان نیز در این جلسه به ارائه گزارشی از وضعیت سرانه آموزشی و مدارس پرداخت و اظهار داشت: میانگین سرانه آموزشی کشوری 5.45 متر مربع و این رقم در کردستان 4.81 مترمربع است که تا پایان برنامه هفتم توسعه باید به 6.1درصد برسد.
وی تعداد دانشآموزان دولتی شهری را 221 هزار و 454 نفر معادل 77 درصد کل دانشآموزان استان عنوان کرد و افزود: 65 هزار و 43 نفر معادل 23 درصد در روستاهای کردستان مشغول تحصیل هستند.
مدیرکل نوسازی مدارس کردستان اذعان کرد: 60 درصد فضاهای آموزشی در مناطق روستایی است در حالی که 23 درصد دانشآموزان را پوشش میدهد و این نیازمند افزایش فضای آموزشی در بافت شهری است. 28 مدرسه کانکسی و 68 مدرسه سنگی در استان وجود دارد که از مدارس کانکسی 18 مورد و از مدارس سنگی 22 مورد تکمیل شده و مابقی در دست اقدام است.
وی با اعلام اینکه 13 درصد کلاسها در استان نیازمند مقاومسازی هستند، خاطرنشان کرد: هزار و 238 میلیارد تومان برای تخریب و بازسازی 6.5 درصد کلاسهای درس در استان نیاز است. باید 80 درصد مدارسی که نیازمند مقاوم سازی هستند ایمن شوند که ساماندهی مدارس کانکسی مستقل بالای 10 دانشآموز در اولویت است.
مرادی، با اذعان به اینکه سرانه فضای آموزشی در بانه 2.64 درصد و بسیار پایین است، یادآور شد: تا پایان سال 1404 باید 97 مدرسه نیمه تمام کردستان با 50 درصد پیشرفت فیزیکی با 511 کلاس درس به اتمام برسد.
انتهای پیام/486/