معمولا رسانههای آمریکایی، در پایان هر سال میلادی گزارشی از بردها و باختها، فراز و نشیبها، رسواییها و خوشبینیها را منتشر میکنند. اما به دلایل متعددی، ۲۰۲۴ سال چندان خوشایندی برای هالیوود و صنعت سرگرمی در مجموع نبود. آنها از دو سو شکست خوردند: سیاست و مخاطبان.
هالیوود ریپورتر گزارشی از برندهها و بازندههای صنعت سرگرمی در سال ۲۰۲۴ را منتشر کرده است.
برندگان:
فیلمهای موزیکال
بهزعم رسانه هالیوودی، به غیر از «جوکر ۲»، امسال، سال آثار موزیکال بوده است. از استقبال مخاطبان از «شرور» wiked گرفته تا موفقیت «موانا ۲» moana 2 ، «دختران بدجنس» mean girls و «یک عشق» one love، این فیلمها در گیشه نسبتا خوش درخشیدند. «یک ناشناخته کامل» a complete unknown نیز بر اساس زندگی باب دیلون ساخته شده و منتقدان جریان اصلی این اثر را نیز تحسین کردهاند.
سال آینده نیز قرار است فیلم زندگینامهای مایکل جکسون نیز عرضه شود. بااینحال و برخلاف ادعای هالیوود ریپورتر، لزوما هر فیلم موزیکالی بر اساس یک خواننده، با استقبال مخاطبان همراه نمیشود.
سریال «پنگوئن»
شبکه HBO امثال نیاز به یک برد داشت و سریالی بر اساس ضد قهرمان دنیای بتمن، این برگ برنده را برای آنها به ارمغان آورد. فصل دوم «خاندان اژدها» House of the Dragon به زعم اغلب مخاطبان نسبت به فصل اول افت داشت و سریالی بر اساس جادوگران رمان «تلماسه» نیز یک شکست تمام عیار بود.
در ابتدا قرار بود که «پنگوئن» The Penguin در قالب یک مینی سریال تا زمان اکران «بتمن ۲» عرضه شود؛ اما مخاطبان استقبال غیرمنتظرهای از این مجموعه کردند و نشان داد که هنوز علاقه به داستانهای گنگستری زنده است. فصل اول این سریال در رتبه سوم پربینندهترین سریال پلتفرم مکس قرار گرفته است.
هالیوود ریپورتر پیشبینی میکند که وارنر یک چک سفید امضا به مت ریوز خالق بتمن جدید میدهد تا داستانهای این کاراکتر و بدمنها را ادامه دهد.
بیگانگان!
امسال چند عنوان فیلم و سریال در فرنچایزهای مختلف موجودات بیگانه، عرضه شدند. «بیگانه» رامیولوس» alien romulus ، «یک مکان ساکت: روز اول» a quiet place: day one نسبتا در گیشه موفق ظاهر شدند. «هیچ کسی تو را نجات نمیدهد» No One Will Save You و The Manhattan Alien Abduction و Investigation Alien توانستند در قاب تلویزیون، مخاطبان را جذب کنند.
اما در اتفاقی جالب، بیگانگان (غیر زمینی) سوژه جلسه بازپرسی در کنگره قرار گرفته و هر دو جناح، کنجکاو منشا اشیا پرنده غیرمتعارف شدند.
- بیشتر بخوانید:
- کَمَر هالیوود را چند یوتیوبر شکستهاند!/ هوادار سمی کیست؟
- سیلی سنگین مخاطبان به سازندگان «جوکر ۲»/ اینسل کیست؟
- مدیرعامل کمپانی دیزنی: مردم معنی عبارت Woke را نمیفهمند/ ووک کیست؟
ساموراییهای «شوگان»
قمار شبکه FX روی ساختن سریالی پرهزینه درباره ساموراییهایی ژاپن، علاوه براینکه با استقبال مخاطبان همراه شد، ۱۸ جایزه امی را برای سازندگان بهارمغان آورد. «شوگان» در اتفاقی نادر، در لیست بهترینهای یوتیوبرها و منتقدان رسانههای جریان اصلی نیز قرار دارد.
بااینکه سریال «خرس» هنوز بخش قابل توجهی از بینندگان خود را حفظ کرده است، اما فصل سوم با ریزش تعداد مخاطبان و پایین آمدن امتیاز این مجموعه در وبسایتهای نظرسنجی مواجه شده است.
نیکول کیدمن و دیگر بازیگران زن مسن
کیدمن بازیگر پرکاری است؛ او در سریال پربیننده «غریبهها تمام عیار» perfect strangers حضور داشت؛ جایزه بهترین بازیگر ونیز را برای «بیبیگرل» babygirl برد و در فصل دیگری از سریال پرمخاطب «شیر زن» Lioness بازی کرد.
دیگر ستارگان مسن زن نیز در فیلمهای محبوب منتقدان حضور داشتهاند: دمی مور «ماده»؛ پاملا اندرسون «آخر شوگرل»؛ جولیان مور و تیلدا سوئینتون «اتاق مجاور» و ایمی ادامز در «سگشب».
جالب است که هالیوود ریپورتر نام یک بازیگر ترنسجندر را در میان زنان مسنی که خوش درخشیدهاند، آورده است!
ویل اسمیت
هالیوود ریپورتر: «احتمالا اگر ترامپ کسی را در خیابان پنجم نیویورک (شاهراهی معروف و پرتردد) با تیر بکشد، هوادارانش او را خواهند بخشید. همچنین ویل اسمیت نیز روی صحنه اسکار رفت بهعلت یک جوک، در گوش کریس راک زد، اما فیلم «پسران بد: بران یا بمیر» ۴۰۰ میلیون دلار فروش جهانی داشت. در ضمن پیشنهادات دوباره به سوی اسمیت سرازیر شده است و او در کوچلا (فستیوال موسیقی) اجرا داشت. آمریکا و هالیوود خیلی بخشنده هستند! اما نه برای جینا کارانو»
تیلور شریدان
شریدان در چند سال اخیر به یک غول سریال سازی تبدیل شده و اکثر اوقات خود را در مزرعه بسیار وسیعش در تگزاس سپری میکند. او خیلی کم با رسانهها مصاحبه میکند، اما بسیار پرکار است.
علیرغم جدایی کوین کاستنر از «یلواستون» Yellowstone، این سریال هنوز بینندگان خود را حفظ کرد و نشان داد این برند، بزرگتر از یک ستاره است. سریال «لندمن» Landman نیز با استقبال مخاطبان همراه شده و فصل سوم «پادشاه تولسا» Tulsa king با بازی سیلوستر استالون قطعا جلو دوربین خواهد رفت.
جالب است که حتی اگر شریدان اثری با قهرمانی زنان هم بسازد، جنبشهای ضدووک، اتهام توانمندسازی زنان را به او نمیزنند. شاید به این علت است که «شیر زن»، مردان را بیعرضه نشان نمیدهد.
رایان رینولدز و دو بازیگر مرد دیگر
فیلم «ددپول و ولورین» Deadpool & Wolverine به شکستهای پیاپی دیزنی پایان داد. رینولدز جدای از بازی در این فیلم، در مستند ورزشی «به رکسهام خوش آمید» Welcome to Wrexham نیز حضور دارد. این مستند به یکی از پرمخاطبترین ریلتیشوهای بدون سناریو تبدیل شده است.
برخی از کارشناسان، موفقیت دیگر آثار دیزنی را وامدار محبوبیت این بازیگر میدانند؛ البته او در یکی از شکستهای امسال نیز حضور داشت.
گلن پاول نیز پس از بازی در «تاپ گان: موریک» به یکی از محبوبترین نامهای جدید در هالیوود تبدیل شده است. او امسال در فیلم «گردبادها» که نزد مخاطبان آمریکایی خیلی محبوب شد، نیز حضور داشت.
نیکولاس هولت همچنین در «نوسفراتو» nosferatu و «هیئت منصفه شماره ۲» Jury number 2 نیز خوش درخشید و در فیلمهایی حضور دارد که نامزد اسکار خواهند شد.
جو روگن و پادکسترهای جریانساز
هالیوود ریپورتر: «عین حقیقت است که جو روگن، نقش یک پادشاه ساز را در این دوره از انتخابات داشت. پادکست سه ساعتی او با ترامپ، محبوبترین پادکست در سرویس اپل و پربازدیدترین ویدیوی انتخاباتی در یوتیوب بود. برخی از رای دهندگان نیز میگفتند که این مصاحبه، آنها را مجاب کرد تا به نماینده محافظهکاران رای دهند. از سویی دیگر، شاید حضور کامالا هریس در این پادکست جلو شکست او را نمیگرفت، اما نرفتن، برای کمپین هریس گرانتر تمام شد. روگن به دفعات گفته است که فرمت او (پادکست مستقل) بهتر از مصاحبههای تلویزیونی است. امثال این حرف ثابت شد.»
مصاحبه ترامپ و روگن در چند ساعت اول از مرز ۲۰ میلیون بازدیدکننده گذشت و در نهایت به بیش از چهل میلیون بیننده رسید. اما نکته قابل اعتنا درباره این پادکست آن بود که یوتیوب بهعنوان بازوی تکنولوژیک دموکراتها، علاوه براینکه این ویدیو را در فهرست ترندینگ قرار نداده بود، پس از چند ساعت سرچ شدن این پادکست را حذف کرد. روگن برای مقابله، این ویدیو را در توییتر نیز آپلود کرد و بیست میلیون بازدید دیگر را نیز در آن پلتفرم گرفت.
هالیوود ریپورتر رتبه دوم را به الکس کوپر اختصاص میدهد. کوپر امسال با کامالا هریس نیر مصاحبه کرد، اما این پادکست به اندازه ۱۰ درصد مصاحبه ترامپ با روگن هم دیده نشد.
امسال، سال تاثیرگذاری پادکسترها در تمامی جریانات کشور آمریکا بود. ترامپ نیز بر این موج سوار شد و به توصیه پسر هفده ساله خود، در پادکستهای جوانپسندی نظیر نلک بویز، آدین راس و ثئو وان حضور پیدا کرد. برخی میگویند که توصیههای یک پسر هفده ساله به پدرش، بهتر از توصیههای مشاوران سیاسی و گرانقیمت کمپین هریس بوده است.
بازنده:
اکثر آثار ژانر ابرقهرمانی و تمام کسانی که در ساخت «جوکر ۲» نقش داشتند
جالب است که هم «پنگوئن» و هم فاجعهای نظیر «جوکر ۲» زیر چتر یک کمپانی ساخته شدهاند. هر دو اثر سعی داشتند تا بدون حضور بتمن، قصه یک ضدقهرمان را بازگو کنند، هر دو اثر یک نقش اصلی زن داشتند و سری به تیمارستان آرکهام هم زدند. «جوکر ۲» بهاندازهای بد است که برخی میگویند کارگردان به عمد این فیلم را اینقدر بد ساخته است. (در گزارشی به اینکه چرا «جوکر: جنون مشترک» اینگونه ساخته شده است، پرداختهایم)
در رتبه بعدی بازندهها، مجموعه فیلمهای ابرقهرمانی کمپانی سونی نظیر «مادام وب» Madame Web و «کریون شکارچی» Kraven the Hunter قرار میگیرند.
اسامی بازندهها، بدون نام بردن از «بوردرلندز» تکمیل نمیشود! مخاطبان میگویند «مادام وب» بهطرز سرگرمکنندهای بد بود، اما «بوردرلندز» فقط زجردهنده است.
کوین کاستنر و فرنسیس فورد کاپولا
هالیوود ریپورتر میگوید که مردم کارگردانانی را که به سراغ پروژههای چالش برانگیز میروند را تحسین میکنند. اما در اکثر اوقات، این قمارها به نتیجه نمیشیند و شکستهای سنگینی را روی دستان سرمایهگذار میگذارد. کاپولا کمپانی شراب سازی خود را فروخت تا بودجه ساخت «مگالوپلیس» را تامین کند. این فاجعه علیرغم بودجه ۱۲۰ میلیون دلاری، تنها ۱۲ میلیون دلار فروش جهانی داشت.
کوین کاستنر نیز یکی دیگر از بزرگترین قمارهای امسال را روی دغدغه خود کرد و شانس یار وی نبود. ستاره هالیوودی، محبوبترین سریال تلویزیونی در آمریکا «یلواستون» را رها کرد تا چهار فیلم را با عنوان «افق: یک حماسه آمریکایی» بسازد. نسخه اول تنها ۳۱ میلون دلار فروخت و اکران فیلم دوم را کنسل کرد. دو فیلم آخر شاید هیچ موقع ساخته نشوند. کاستنر نیز ملک خود را برای تامین بخشی از بودجه این دو فیلم فروخته بود.
فستیوال کن
حتی هالیوود ریپورتر نیز اقرار میکند: «جشنواره سینمایی فرانسوی بهترین راه برای کارگردانانی است که به دنبال گرفتن ۱۰ دقیقه تشویق ایستاده هستند. اما نظر منتقدان در فضای آنلاین با جو جشنواره کاملا متفاوت است. قابل توجه کارگردانان، این نقدها از داخل سالن منتشر میشود.»
اگر هالیوود ریپورتر امروز به این نتیجه رسیده، ما در گزارش برندگان کن ۲۰۲۴ گفتیم که «تعداد دقایق دست زدن حضار در سال کن، نشانگر چه چیزی نیست»
سلبریتیهای حامی جو بایدن و کامالا هریس
این فصل از انتخابات آمریکا نشان داد که توصیههای سلبریتیها، خارج از حباب لس آنجلس و نیویورک گوش شنوا ندارد. بااینک حجمه حمایت سلبریتیها و بهویژه خوانندگان از نماینده دموکراتها بیش از پیش بود، اما رای دهندگان آمریکایی پاسخ نه به لیبرالیسم دادند.
حتی تیلور سوئیفت، امینم، جورج کلونی، دیکاپریو و دیگران نیز نتوانستند جلوی غرق شدن کشتی هریس/والز را بگیرند. در چند هفته اخیر، گزارشات متعددی نشان میدهد که شهروندان ایالات متحده ارزشی برای عقاید سیاسی سلبریتیها قائل نیستند.
هالیوود ریپورتر در ادامه گزارش خود اشاره میکند: «مجریان برنامههای زنده شبانه نیز جز بازندگان سال هستند. معلوم نیست که چه کسی جیمی کیمل، جان آلیور، استیفن کولبر را مسئول و محافظان وجدان عمومی کرده است، اما این سه مجری در اپیزودهای پیش از انتخابات خیلی فیگور خود-درستکارپنداری گرفته بودند.»
جنگهای ستارهای
دیزنی تقریبا هر عنوان جدیدی که در فرنچایز «جنگهای ستارهای» میسازد، با واکنش منفی هواداران همراه میشود. حتی هالیوود ریپورتر نیز اعتراف میکند: «دیزنی تا کِی میخواهد تقصیر نفرت مخاطبان از سریالهایش رابر گردن هواداران بیاندازد؟»
کتلین کندی مدیرعامل لوکاس فیلم، سوژه انیمیشن South park نیز قرار گرفته بود. او در چند سال اخیر، با شدت خاصی دست به توامندسازی زنان زده و قهرمانان مرد را با زنان جایگزین کرده است.
اغلب هوادان دوآتشه «جنگهای ستارهای» خریدار جدای ری اسکایواکر نیستند. قرار بود که فیلمی با حضور مجدد دیزی ریدلی ساخته شود و سکان هدایت شارمین اوبید چینوی پاکستانی بر عهده بگیرد.
اوبید چینوی در یکی از مصاحبههای خود گفته بود که دوست دارد مردها را آزار دهد.
هالیوود ریپورتر با لحنی متلکآمیز درباره کتلین کندی میگوید: «تمام انتقادات از کندی بهعلت حسادت از اوست. چه کسی نمیخواهد پروژههایش یکی پس از دیگری شکست بخورد و هنوز یکی از بهترین شغلهای هالیوود را داشته باشد؟ باقی ما فقط آرزو داریم تا به اندازه او شکست بخوریم!»
مجموعه دولتی BBC
شبکه دولتی بریتانیا در سال گذشته بیشتر مشغول عذرخواهی بوده است: آنها بابت رفتارهای غیراخلاقی یکی از مجریان خود، عذرخواهی کردند؛ بابت ارائه گزارش غلط از وضعیت اقتصادی نایجل فراژ، عذرخواهی کردند. مدیران این مجموعه بابت برخورد بد با شرکتکنندگان یک مسابقه نیز از آنها عذرخواهی کردند.
هالیوود ریپورتز در متلکی به رسانههای آمریکایی میگوید: «حداقل بریتانیاییها اشتباهاتشان را گردن میگیرند.»
استودیو و پلتفرم اپل تی وی
هالیوود ریپورتر: «اوضاع طوری شده است انگار پیتزا هم میخری، به تو پیشنهاد سه ماه سرویس رایگان اپل تیوی را میدهند. اپل دست به هر کاری میزند تا تعداد سابسکرایبرهای خود را بالا ببرد. آنها حتی از پلتفرمهای رقیب هم برای تبلیغات استفاده کردند که چنین کاری، احتمالا غرورشان را خدشه دار کرده است. اپل از سال ۲۰۱۹ تاکنون، بیست میلیارد دلار، برای ساخت محتوای اورجینال هزینه کرده، بااینحال بطور میانگین تنها یکدرصد در اکران سینمایی سهم داشته است.
اپل امسال چند شکست بزرگ در سینماها داشت: «آرگایل» Argyle ، «من را به ماه ببر» Fly Me to the Moon و «گرگها» Wolfs. چند سریال پرهزینه اعم از Schmigadoon و The Big Door Prize و constellation نیز بهعلت نداشتن مخاطب کنسل شدند. رسانه هالیوودی میپرسد اصلا کسی نام این سریالها را شنیده بود؟
شبکههای خبری در تلویزیون آمریکا
ریزش مخاطبان شبکههای خبری در آمریکا، امر جدیدی نیست. مردم این کشور، اعتماد خود را به رسانههای جریان اصلی از دست دادهاند.
البته بیشترین میزان ریزش مخاطبان در شبکههای لیبرال مشاهده میشود: CNN و MSNBC کمتر از یوتیوبرهای آماتور مخاطب دارند و برخی از به اصطلاح ستارگان خبری مجبور شدند تا دستمزد کمتری را برای بقا بگیرند.
ریچل مدو قهرمان همجنسگرایان در اخبار تلویزیون، هنگامی که شنید ایلان ماسک درباره خریدن MSNBC شوخی کرده است، روی انتن به گریه افتاد. اما برخی از مجریان فوق لیبرال مانند جو اسکاربرو به مارلاگو رفتند و مقابل پیروز انتخابات اخیر، زانو زدند.
مالکان این شبکهها نیز بهدنبال فروش و تعدیل پرسنل هستند.
انتهای پیام/