جهاد حاتمی‌کیا برای روایت زیست مؤمنانه «موسی علیه‌السلام»

۵ ساعت پیش ۱

به گزارش مشرق، هنوز زمان زیادی از انتشار مستند داستانی سه‌قسمتی عهد؛ داستان موسی که از سوی پلتفرم نتفلیکس منتشر شد، نگذشته است. مستندی که با کیفیت ساخت بالا اما روایتی جانبدارانه و هدایت‌شده، سفر موسی را از یک شاهزاده مصری تا رهبری بنی‌اسرائیل و دریافت ده فرمان به تصویر کشیده است. این اثر ترکیبی از مستند و درام، همراه با مصاحبه‌های تخصصی است که با استفاده از فضای پرکشش داستانی و جلوه‌های ویژه بی‌نظیر، به القای خط روایت موردنظر تولیدکنندگانش کمک شایانی کرده است.

بازی‌ها، روایت‌های تاریخی، الهیاتی و روان‌شناسانه در این مستند به‌قدری خوب در هم تنیده شده‌اند که مخاطب را به این باور می‌رسانند که موسی علیه‌السلام، آن‌چنان که بزرگان ما نیز گفته‌اند، بی‌نقص نبوده است! در واقع، مستندساز تمام تلاش خود را به کار گرفته تا شخصیت این پیامبر اولوالعزم، آورنده‌ی تورات، کلیم‌الله و نجات‌بخش قوم بنی‌اسرائیل را از استضعاف فرعونیت مصر، به یک اصلاح‌گر تندخو، پرعقده و پر اشکال تقلیل دهد.

در شرایطی که جهان دینی با مستند نتفلیکس شوکه شد و خلأ یک روایت امانت‌دارانه تصویری از تنها پیامبری که خداوند با او سخن گفت را در دل‌ها زنده کرد، توصیه‌های رهبر انقلاب اسلامی برای پرداختن به زندگی پیامبران و تأکید ایشان بر اهمیت وفاداری به منابع معتبر اسلامی، این پرسش را در ذهن ایجاد می‌کرد که چرا سینمای پرآوازه و توانمند ایران، در سال‌های پس از انقلاب، به فکر روایتگری از پیامبری موسی علیه‌السلام نیفتاده است. این در حالی است که رهبر معظم انقلاب در دیدار با سینماگران و هنرمندان، تأکید کرده‌اند که «سینما و تلویزیون ابزارهای مؤثری برای انتقال مفاهیم دینی و تاریخی هستند» و بر عدم تحریف داستان‌های دینی و هرگونه اهانت به مقام پیامبران نیز اصرار داشته‌اند.

جهاد «حاتمی‌کیا» برای روایت زیست مؤمنانه «موسی علیه‌السلام»

گفته می‌شود که فرج‌الله سلحشور ده سال پیش قول ساخت اثری با نام موسی را داده بود تا جهادش در عرصه فرهنگی را ادامه دهد، اما اجل مهلت نداد تا روایتی قابل‌اعتماد از پیامبری دلکش موسی علیه‌السلام به جهان ارائه کند. چرخ روزگار، بار امانت ساخت این اثر را به ابراهیم حاتمی‌کیا سپرد تا با سینمای معصوم و دل‌نشین خود، به جنگ روایتگری موجود در فضای رسانه‌ای جهان برود. آن هم درست در شرایطی که روایتگران صهیونیستی، در آخرین تلاش خود در مستند عهد؛ داستان موسی، با روایت‌گری موذیانه‌ای که از موسی علیه‌السلام ارائه داده‌اند، سعی در کوچک جلوه دادن اثر تمدنی پیامبری داشته‌اند که نخستین کتاب مقدس تاریخ بشریت بر او نازل شد.

در ایام جشنواره فیلم فجر شاهد اکران نسخه سینمایی این اثر با عنوان موسی کلیم‌الله: به وقت طلوع بودم، اثری که با استفاده از فناوری پیشرفته تولید مجازی (Virtual Production)، فصلی از دوران کودکی حضرت موسی علیه‌السلام را به تصویر کشیده با بازی درخشان مریلا زارعی در نقش «یوکابد»، مادر موسی، عمق احساسات دینی و انسانی را بازتاب می‌داد. همچنین، صدای هنرمندانه و متفرعنانه بهنام تشکر در نقش «رامسس دوم»، نگاه مخاطب را بر پرده سینما میخکوب می‌کرد. هرچند در نسخه سینمایی، نقش «آسیه» با بازی بهاره کیان‌افشار آن‌چنان که انتظار می‌رفت پررنگ به نمایش گذاشته نشد اما با در نظر گرفتن میزانسن دقیق این اثر، به نظر می‌رسد استفاده از منابع و روایت‌های تاریخی با وسواس خاصی انجام شده است.

جهاد «حاتمی‌کیا» برای روایت زیست مؤمنانه «موسی علیه‌السلام»

روایتگری زیست و پیامبری پرفرازونشیب موسی علیه‌السلام برای قوم بنی‌اسرائیل ابتدا به فرج‌الله سلحشور و سپس به ابراهیم حاتمی‌کیا پیشنهاد داده شد. موسی پیامبری است که روایتگری مجاهداتش برای هدایت قوم لجوجش، به نظر نگارنده، بسیار سخت، حساس و حرکتی بر لبه تیغ است. چراکه ممکن است با اندکی تمایل کارگردان به سمت پررنگ کردن درام یا همه‌فهم کردن پیامبری او، از منابع و روایات دینی و تاریخی معتبر فاصله گرفته شود و بیم آن رود که اثر از حوزه‌ی پیامبرنگاری به اسطوره‌نگاری برود.

اما با وسواس مؤمنانه‌ای که در تیم سازنده، به‌ویژه شخص ابراهیم حاتمی‌کیا، سراغ داریم، امیدوارم این سریال اثری ماندگار، قابل استناد و راست‌گفتاری از زندگی موسی علیه‌السلام به جهان ارائه دهد تا اثر روایت‌های مغرضانه، لائیک و صهیونیستی از پیامبری موسی علیه‌السلام در جهان، با این جهاد فرهنگی خنثی شود.

مشاهده این خبر در منبع اصلی
-->