آفتابنیوز :
دیدار رمضانی با رهبر انقلاب امسال نیز طبق سنت هرساله با حضور دانشجویان برگزار شد.
زینب شوندی، دبیر سیاسی سابق اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان مستقل، اجرای برنامه امسال را بر عهده داشت.
در این دیدار که تعداد زیادی از دانشجویان دانشگاههای سراسر کشور حضور داشتند، نمایندگانی از تشکلهای مختلف دانشجویی، نکاتی را در حضور رهبر انقلاب مطرح کردند.
نماینده دانشجویان بسیجی: دانشگاه، سنگر نخست حل مسائل کشور است
مهدی بزمه، دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان خوزستان، بهعنوان نماینده بسیج دانشجویی در این دیدار سخنرانی کرد.
وی با تأکید بر جایگاه انقلاب اسلامی ایران، آن را تجلی اراده مردم برای دستیابی به استقلال و عدم وابستگی به قدرتهای خارجی دانست.
بزمه استقلال را مهمترین استدلال منطقی برای تبیین انقلاب اسلامی در سطح جهانی معرفی کرد.
وی با اشاره به تحولات منطقه، تأکید کرد که غرب آسیا در حال تجربه تغییرات عمیق و بنیادین است و مهندسی سیاسی نظام سلطه از طریق ایجاد اختلافات قومی، مذهبی و اجتماعی، تهدیدی جدی برای استقلال کشورهای منطقه به شمار میرود.
او خاطرنشان کرد که پس از تحولات اخیر در فلسطین، نظم جدیدی در حال شکلگیری است که مبتنی بر مقاومت مردمی در برابر استعمارگران خواهد بود.
نماینده بسیج دانشجویی، با تجلیل از شهدای مقاومت از میرزا کوچکخان تا حاج قاسم سلیمانی، سید حسن نصرالله و شهید رئیسی، تأکید کرد که تنها راه مقابله با استکبار جهانی، مقاومت فعال و پویاست.
وی نمونههایی مانند یحیی سنوار را الگوی یک انسان مسئول دانست که با طرحریزی دقیق، پروژه عادیسازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی را به چالش کشید. در مقابل، تفکر سازش را عامل شکست و تحقیر دانست و از ولودیمیر زلنسکی بهعنوان نماد شکست سیاست اتکا به آمریکا یاد کرد.
این فعال دانشجویی نقش دانشگاه را در حل مسائل اساسی کشور بسیار حیاتی دانست و از نظام علمی غربی بهعنوان سازوکاری برای تربیت انسانهای بیتفاوت و مقلد انتقاد کرد. ناجی بر لزوم تربیت انسانهای مسئول تأکید کرد که با رویکردی تکلیفمحور بتوانند در مسیر پیشرفت کشور ایفای نقش کنند.
وی در ادامه با انتقاد از برخی جریانهای فکری در کشور، اظهار داشت که برخی سیاستمداران و دانشگاهیان، مسائل کشور را به ارتباطات خارجی گره زده و نسخههایی را دنبال میکنند که نتیجهای جز وابستگی نخواهد داشت.
بزمه به تلاشهایی برای پیوستن به کنوانسیونهای بینالمللی همچون CFT و پالرمو اشاره کرد و آن را در تضاد با مسیر پیشرفت و استقلال کشور دانست.
وی در حوزه اقتصادی، به نقد نسخههای وابسته به نهادهای بینالمللی پرداخت که بهجای حمایت از تولید داخلی، به سیاستهای پولی و بانکی مخرب میدان دادهاند.
نماینده بسیج دانشجویی همچنین به مخالفت برخی نخبگان دانشگاهی با سیاستهای تسهیل ساخت مسکن اشاره کرد و آن را مانعی در مسیر رفاه اجتماعی دانست.
وی در بخش فرهنگی نیز از جریانهایی که نقش دین در حکمرانی را کمرنگ میکنند، انتقاد کرده و تأکید کرد که بیتفاوتی در قبال ارزشهای اسلامی نمیتواند پاسخگوی چالشهای اجتماعی باشد.
این فعال دانشجویی بر لزوم حاکمیت قانون و مسئولیتپذیری در قبال اجرای مصوبات تأکید کرد و نگاه مصلحتگرایانه در قبال برخی اصول حکمرانی را نادرست دانست.
بزمه در ادامه تأکید کرد که دانشگاه باید مسئولیت تربیت انسانهای متعهد را بر عهده بگیرد و متناسب با تحولات ملی و بینالمللی حرکت کند.
وی از بسیج دانشجویی بهعنوان نهادی یاد کرد که با برنامههایی همچون دانشکدهمحوری، سازماندهی گروههای جهادی، راهیان نور و رویدادهایی مانند سورنا، بهدنبال تربیت نیروی انسانی مسئول برای آینده کشور است.
بزمه ابراز امیدواری کرد که این اقدامات، تحت توجهات حضرت ولیعصر (عج) و رهنمودهای رهبر انقلاب، به الگویی موفق در جهت تحول نهاد علم و تحقق آرمانهای انقلاب اسلامی تبدیل شود.
نماینده جنبش عدالتخواه ضعف نظری نخبگان مانع ایجاد ایدههای جدید حکمرانی است
محمدرضا مریمی، دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی، در دیدار نمایندگان تشکلهای دانشجویی با رهبر انقلاب، بر ضرورت تحقق عدالت اجتماعی، مقابله با انحصار قدرت و مقاومت در برابر سازوکارهای استضعافآفرین تأکید کرد.
وی با اشاره به چالشهای پیش روی جمهوری اسلامی، برخی عوامل تضعیفکننده جایگاه مستضعفان در سیاستگذاری را تشریح کرد.
مریمی با انتقاد از تأثیر نگرشهای سرمایهدارانه در سیاستگذاریهای اقتصادی پس از جنگ تحمیلی، تصریح کرد که این رویکرد باعث ایجاد شکاف طبقاتی و گسترش نابرابری شده است.
او ضمن اشاره به سیاستهای بانکی که مستضعفان را از دسترسی به تسهیلات ضروری محروم میکند، از روند خصوصیسازی و واگذاریهای مبهم اقتصادی به نفع طبقات ثروتمند انتقاد کرد.
وی فاجعه جانباختن ۵۲ کارگر معدن طبس را نمونهای از پیامدهای این روند دانست.
دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی با اشاره به نقش نخبگان و روحانیون در جهتدهی به افکار عمومی، از شکلگیری دوگانههای کاذب مانند «مصلحت یا عدالت» انتقاد کرد و آن را ابزاری برای سرکوب آرمانخواهی دانست.
نماینده جنبش عدالت خواه ضعف نظارت بر اجرای اصولی از قانون اساسی، از جمله اصل ۹۰ و ۲۷، و فقدان راهکارهای مؤثر برای پیگیری مطالبات مردمی را از جمله مشکلات جدی فضای سیاسی کشور برشمرد.
وی تأکید کرد که انقلاب اسلامی با پیوند دادن توحید و عدالت اجتماعی، مسیر جدیدی در حکمرانی ایجاد کرده، اما برخی جریانها، همسو با دشمنان خارجی، تلاش دارند با تضعیف نقش مستضعفان، مسیر انقلاب را منحرف کنند.
مریمی از تلاش گروههای صاحب نفوذ برای محدود کردن جریانات مستقل در فضای سیاسی و دانشگاهی کشور انتقاد کرد. وی با اشاره به کارشکنیهای صورتگرفته در مسیر شکلگیری تشکلهای دانشجویی عدالتخواه، خواستار بازنگری در رویکردهای محدودکنندهای شد که مانع از فعالیت آزادانه دانشجویان در حوزه عدالتطلبی میشود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود، خطر استحاله گفتمان مقاومت را گوشزد کرد و نسبت به تلاشهایی که میکوشند مقاومت را از بستر اجتماعی جدا کرده و آن را به موضوعی صرفاً نظامی تقلیل دهند، هشدار داد.
مریمی تأکید کرد که تفکر مقاومت، ضامن امنیت کشور است و نباید اجازه داد که رویکردهای سازشکارانه در میان مسئولان امنیتی و نظامی کشور نفوذ کند.
وی در پایان با تأکید بر اهمیت بازآفرینی گفتمان عدالت، خواستار شکلگیری جریانهای مستقل و پویا برای تحقق این آرمان شد.
وی از نخبگان، ائمه جمعه و متفکران دینی خواست که بدون هراس از فشار گروههای قدرت، در مسیر تبیین و پیگیری عدالت اجتماعی گام بردارند.
مریمی در پایان تاکید کرد: «با توجه به فشار گروههای ضد عدالت و به حاشیه رفتن این آرمان، راهکار بهبود وضعیت عدالت در کشور چیست؟»
نماینده جامعه اسلامی دانشجویان: بازتعریف نقش دانشگاه در تحولات کشور لازم است
ابوالفضل محمدی، دبیرکل جامعه اسلامی دانشجویان، در سخنان خود با اشاره به جایگاه انقلاب اسلامی در تحقق استقلال کشور، این انقلاب را تجلی اراده مردم برای رهایی از وابستگی به قدرتهای خارجی دانست.
وی تأکید کرد که استقلال، اصلیترین استدلال منطقی برای تبیین انقلاب اسلامی در سطح جهانی است.
محمدی با اشاره به تحولات منطقه، دخالتهای نظام سلطه را عامل ایجاد اختلافات اجتماعی، دینی و قومی در کشورهای غرب آسیا دانست و تصریح کرد که مقاومت، تنها راه مقابله با این مهندسی سیاسی است.
وی تأکید کرد که پس از تحولات اخیر در فلسطین، خوانش جدیدی از تاریخ شکل گرفته که بر حق حاکمیت مردم در برابر استعمارگران تأکید دارد و نظمی جدید مبتنی بر مقاومت مردمی را پایهگذاری کرده است.
دبیرکل جامعه اسلامی دانشجویان با تجلیل از شهدای مقاومت، از میرزا کوچکخان تا سلیمانی، رئیسی، هنیه و نصرالله، مقاومت را تنها راه تأمین رفاه اجتماعی و پیشرفت همهجانبه دانست.
وی با انتقاد از تفکر سازش، آن را عامل تحقیر و وابستگی کشورها دانست و زلنسکی را نمونهای از شکست این تفکر معرفی کرد.
محمدی با اشاره به نقش دانشگاه در حل مسائل کشور، آن را سنگر نخست پیشرفت دانست و تأکید کرد که نظام علمی غربی نسخهای جعلی برای تربیت انسان بیتفاوت و مقلد صادر میکند.
وی تصریح کرد که کلید پیشرفت ایران، تربیت انسان مسئول و تکلیفمحور است که بتواند در عرصههای مختلف نقشآفرینی کند.
این فعال دانشجویی با انتقاد از برخی جریانهای فکری، تصریح کرد که برخی سیاستمداران و دانشگاهیان، بهجای ارائه راهحلهای عملی، مشکلات کشور را به روابط خارجی گره میزنند و با پیروی از نسخههای اقتصادی و سیاسی وابسته، استقلال کشور را تضعیف میکنند.
او همچنین از نظریه توسعه عمودی و مخالفت با تسهیل ساخت مسکن انتقاد کرد و آن را مانعی در مسیر پیشرفت دانست.
محمدی در ادامه سخنان خود، بر لزوم بازتعریف نقش دانشگاه در پیشرفت کشور تأکید کرد و گفت: دانشگاه باید مسئولیت تربیت انسانهای مسئول را بپذیرد و با تحولات ملی و بینالمللی همگام شود.
وی نقش تشکلهای دانشجویی را در این مسیر حیاتی دانست و تأکید کرد که دانشگاه دیگر صرفاً بخشی از جمهوری اسلامی نیست، بلکه خودِ جمهوری اسلامی است.
نماینده دفتر تحکیم وحدت: رویکردهای مأیوسکننده در دانشگاهها باید اصلاح شود
مجتبی منگلی، دبیر اتحادیه دفتر تحکیم وحدت و نماینده انجمنهای اسلامی دانشجویان عضو این اتحادیه هم در دیدار با رهبر معظم انقلاب، بر لزوم ایستادگی در برابر استکبار جهانی، تقویت نهادهای امیدآفرین، ارائه پاسخهای اعتمادساز و تحکیم ارکان هویتی تأکید کرد.
وی با اشاره به جنایات قدرتهای مستکبر، نحوه برخورد تحقیرآمیز دموکراسی غربی با سایر کشورها را محکوم کرد و خواستار مقایسه این روند با تعامل محترمانه مردمسالاری دینی شد.
وی تصریح کرد که تلاش برخی برای القای ناتوانی ایران در توسعه مستقلانه، توطئهای در راستای تضعیف روحیه مقاومت ملی است.
منگلی با انتقاد از برخی اساتید دانشگاه که بهجای تقویت روحیه ملی، فضای ناامیدی ایجاد میکنند، تأکید کرد: «اساتیدی که جوانان را تحقیر میکنند و استقلال فکری را زیر سؤال میبرند، مرتکب خیانت شدهاند.»
وی دانشگاهها را از مهمترین نهادهای امیدآفرین دانست و بر ضرورت اصلاح رویکردهای مأیوسکننده تأکید کرد.
دبیر اتحادیه دفتر تحکیم وحدت خواستار جهتگیری علمی و سیاستگذاری مبتنی بر پیشرفت درونزا شد و از دولت خواست بهجای تمرکز بر مسائلی مانند FATF، بر موضوعاتی، چون مسکن تمرکز کند که راهحل داخلی دارند و مستقیماً معیشت مردم را تحت تأثیر قرار میدهند.
وی تحقق «الگوی سوم زن» را یکی از مهمترین ارکان هویتی مردمسالاری دینی دانست و بر لزوم بازنگری در مفاهیمی، چون قوامیت و ولایت تأکید کرد. او افزود که درک نادرست از این مفاهیم، موجب برداشتهای نادرست و کاهش تمایل برخی زنان به ازدواج شده است.
در پایان، منگلی با اشاره به توصیههای شهید حاج قاسم سلیمانی و سید حسن نصرالله، وفاداری دانشجویان انقلابی به آرمانهای انقلاب را مورد تأکید قرار داد و خطاب به رهبر انقلاب گفت: «ولله ولله ولله ما ترکناک یابن الحسین.»
نماینده اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاههای سراسر کشور هم در ادامه به موضوعاتی از جمله عدم توازن توسعه اجتماعی با پیشرفتهای علمی، دفاعی و هستهای، وضعیت آموزشی، مهاجرت دانشجویان علوم پزشکی و چالشهای اقتصادی و اجتماعی پرداخت.
وی با اشاره به پیشرفتهای چشمگیر جمهوری اسلامی ایران در حوزههای علمی، دفاعی و هستهای، اظهار داشت: «این پیشرفتها اگرچه موجب حیرت دشمنان شده، اما به دلیل عدم توازن با توسعه اجتماعی، مورد ارزیابی مثبت مردم قرار نگرفته است.» وی افزود: «پیشرفت اجتماعی باید در حوزههایی مانند رفاه، آموزش و بهداشت محقق شود تا مردم به طور ملموس آن را احساس کنند.»
نماینده دانشجویان مستقل با اشاره به مشکلات اقتصادی، به ویژه در حوزه بانکی، گفت: «بانکها از اختیار دولت خارج شدهاند و با خلق پول بدون پشتوانه، تورم را افزایش دادهاند. این مسئله معیشت مردم را تحت تأثیر قرار داده و نیازمند بازسازی انقلابی در اقتصاد است.»
وی تأکید کرد: «اقتصاد ایران نیازمند حضور دانشگاه و مردم است تا از گروگانگیری معیشتی مستضعفین جلوگیری شود.»
وی با انتقاد از وضعیت آموزش و پرورش، گفت: «مدارس ما به جای تولید انسانهای مؤثر، به مراکزی بیآینده تبدیل شدهاند. بودجههای کلان فرهنگی صرف پروژههای بیثمر شده و جای خالی مفاخر ایرانی-اسلامی در کتب درسی به شدت احساس میشود.»
این فعال دانشجویی افزود: «معلمان باید به هویت ایرانی-اسلامی خود افتخار کنند و این افتخار را به دانشآموزان منتقل نمایند.».
نماینده دانشجویان مستقل با اشاره به مشکلات حوزه بهداشت و درمان، گفت: «فشار کاری و درآمد ناکافی، بسیاری از متخصصان علوم پزشکی را به مهاجرت به کشورهای حاشیه خلیج فارس سوق داده است.»
وی خواستار ایجاد عدالت در درمان و بهرهمندی مناطق محروم از خدمات پزشکی شد و افزود: «شرکتهای دانشبنیان توانستهاند رباتهای جراح تولید کنند، اما وزارت بهداشت گامی در جهت استفاده از این فناوری برای عدالت درمانی برنداشته است.»
وی با تأکید بر نقش دانشگاه در پیشرفت اجتماعی، گفت: «دانشگاه باید مستقل باشد و با تغییر دولتها، بدنه مدیریتی آن دچار تحول نشود.» وی افزود: «اساتید دانشگاه باید در کنار دانشجویان و جامعه باشند و مسائل مردم را مسائل خود بدانند.» وی همچنین از انفعال شورای عالی انقلاب فرهنگی انتقاد کرد و خواستار تحول اساسی در این نهاد شد.
نماینده دانشجویان مستقل با اشاره به گفتمان انقلاب اسلامی، گفت: «این گفتمان یکی از زندهترین گفتمانهای رهاییبخش در جهان است، اما دانشگاه دِین خود را به این گفتمان ادا نکرده است.» وی افزود: «برخی اساتید تحت تأثیر آموزشهای غربی، به جای خودباوری، نسخه خودتحقیری برای جوانان تجویز میکنند.»
در پایان، وی ابراز امیدواری کرد که دانشگاه با تحولی انقلابی، پرچمدار عدالت و پیشرفت شده و زمینهساز تمدن نوین اسلامی برای تحقق قیام جهانی حضرت حجت (عج) باشد.