دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن بیان اینکه حلقه مفقوده نظام تعلیم و تربیت، فقدان الگوی حکمرانی حکمی است گفت: مدیران آموزش و پرورش باید از مدیریت کارتابلی پرهیز کنند چرا که مدیربت کارآمد، مبتنی بر آگاهی است.
سیزدهمین جشنواره ملی پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان و نخستین همایش ملی تعلیم و تربیت در گام دوم انقلاب اسلامی صبح روز شنبه ۲۹ دیماه برگزار شد.
در ابتدای این همایش رجبعلی برزویی رئیس دانشگاه فرهنگیان گفت: کوتاهی در هر بخش از ارکان دانشگاه فرهنگیان سببساز مشکلات عدیده در آینده خواهد شد، لذا تمامی اموری که در مدیریت دانشگاه فرهنگیان باید مبتنی بر پژوهش و علم باشد.
وی افزود: مقام معظم رهبری از دانشگاهها انتظار دارند که به سمت تولید علم و حل مشکلات کشور حرکت کند و ماموریت دانشگاه فرهنگیان حل مشکل نظام تعلیم و تربیت است.
برزوئی ادامه داد: دانشگاه فرهنگیان باید در کشور به عنوان مرجع تعلیم و تربیت و در جهان علم نیز به عنوان منبع اصلی تعلیم و تربیت اسلامی شناخته شود.
وی با اعلام اینکه آیین نامه ارتقای اعضای هیئت علمی، تدوین و ابلاغ خواهد شد، تاکید کرد: این آییننامه جریان جدیدی در دانشگاه رقم خواهد زد، از نکات قابل توجه این آیین نامه توجه به فناوریها و هوش مصنوعی در نظام فناوری آموزشی است.
برزویی با بیان اینکه نخبهترین دانش آموزان و اساتید در دانشگاه فرهنگیان حضور دارند، افزود: در سال گذشته ۶۰۰ استاد تراز اول کشور را به شمار دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور اضافه کردیم.
در ادامه این مراسم حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز اظهار داشت: دانشگاه فرهنگیان دانشگاه مهم کشور است. البته که همه دانشگاهها در تولید علم و نقد و نظر دارای اهمیت هستند.
وی افزود: اما دانشگاه فرهنگیان به دلیل ماموریتش که همانا تربیت معلم است نه تنها نقش مبنایی داشته بلکه اهمیت بسیار زیادی در آینده کشور دارد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: با بررسی تاریخ آموزش و پرورش و کنکاش و مشورت با وزرای ادوار انقلاب اسلامی، حلقه مفقوده این حوزه را فقدان الگوی حکمرانی حکمی در نظام تعلیم و تربیت یافتیم.
خسروپناه تاکید کرد: کار وزیر حکمرانی است و او حکمرانی هرمی را انجام میدهد. اما وقتی سخن از حکمرانی میکنیم یعنی سیاستگذاری، تصدیگری، نظارت و ارزیابی، راهبری با ایفای نقش ذینفعان نظام تعلیم و تربیت و هراهی آنان در سیاستگذاری.
وی ادامه داد: اگر سیاستگذاری، حکمرانی، نظارت و ارزیابی و... که نقشی از حکمرانی است با ذینفعان شکل بگیرد یعنی حکمرانی حکمی رقم خورده است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در حکمرانی حکمی باید مشارکت ذیفعان را به شکل حداکثری دنبال کرد.
وی با طرح این پرسش که باید مشخص کنیم حکمرانی تعلیم و تربیت در کشور ما چگونه است؟ افزود: باید در تمام سطوح مشخص کنیم آموزش و پرورش کشور ما بر مبنای کدامین حکمت و نظریه فلسفی استوار است.
خسروپناه تاکید کرد: نظام تعلیم و تربیت کشور ما نظام فطری و حکمی است و مبتنی بر آگاهی است.
وی با انتقاد از برخی مدیران آموزش و پرورش تاکید کرد: مدیران آموزش و پرورش باید از مدیریت کارتابلی پرهیز کنند، چرا که مدیربت کارآمد، مدیریتی است مبتنی بر آگاهی و اصل مبنای مدیریت باید آگاهی و حکمت باشد.
خسروپناه ضمن آسیب شناسی رویکردهای مدیریتی نظام تعلیم و تربیت کشور، گفت: اگر در نگاه حکومتی جزیرهای عمل کنیم سبب خواهد شد تا به سمت حکمرانی سلیقهای و جزیرهای پیش برویم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنکی در خاتمه اظهاراتش افزود: حکمران باید براساس نظریه تعلیم و تربیت حکمی تصمیم بگیرد. ظرفیت بسیار بزرگی در نظام تعلیم و ترببت کشور وجود دارد و لازم است از همه ظرفیتهای علمی مبتنی بر فلسفه و نظریه حکمی و اجتهادی و اسلامی بهرمند شویم.
انتهای پیام/