دبیر چهلمین جشنواره موسیقی فجر: تفکر جشنواره موسیقی مبتنی بر بضاعت است

۲ هفته پیش ۳

 تفکر جشنواره موسیقی مبتنی بر بضاعت است

دبیر چهلمین جشنواره موسیقی فجر ضمن بیان اینکه تفکر جشنواره، ایده‌آل من نیست، بلکه مبتنی بر بضاعت این رویداد است، گفت: باید تلاش کنیم تا به لحاظ هنری آثار و اجرا‌ها را با دقت بیشتر و با کیفیت بهتری برگزار کنیم.

خبرگزاری میزان -

نشست خبری چهلمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر صبح روز شنبه ۶ بهمن ماه ۱۴۰۳ در تالار وحدت برگزار شد.

در این مراسم احمد صدری سرپرست دفتر موسیقی ضمن پاسداشت روز آوا‌ها و نوا‌ها به چهل سالگی جشنواره موسیقی اشاره کرد و گفت: عدد چهل خاص و ویژه است هم دلالت بر کثرت داشته و هم به کمال می‌گراید. هم به کم نگاه می‌کند و هم به زیاد در حالی که ما باید آسیب شناسی کنیم که طی ادوار گذشته چه چیزی کاشته‌ایم و اکنون چه درو خواهیم کرد.

وی افزود: باید تلاش کنیم تا به لحاظ هنری آثار و اجرا‌ها را با دقت بیشتر و با کیفیت بهتری برگزار کنیم.

در ادامه این نشست خبری رضا مهدوی دبیر چهلمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر نیز بیان کرد: ما سعی داریم با برنامه‌ریزی ویژه‌ای خود را به دوران طلایی موسیقی سال‌های دهه ۶۰ و ۷۰ بازگردانیم.

مهدوی با تاکید بر اینکه تفکر و ایده در جشنواره به ایده‌آل‌ها بازنمی‌گردد بلکه به بضاعت جشنواره مرتبط است گفت: بسیاری از کشور‌های خارجی علاقمند حضور در جشنواره موسیقی فجر هستند و این رویداد در جهان معتبر است. در همین راستا از خیلی کشور‌های مختلف جهان درخواست خضور در جشنواره را داشتیم.

وی تاکید: بخش کودکان و بانوان را در جشنواره از دوره سی و نهم احیا کردیم و در بحث پژوهش و پایانامه‌ها اهتمام بیشتری به خرج داده‌ایم.

وی با بیان اینکه در این دوره سالنی اختصاص داده‌ایم تا موسیقی مردم پسند در آن اجرا شود، گفت: امسال به ایام برگزاری، یک شب اضافه شده و چندین سالن نیز به شمار سالن‌های اجرای کروه‌های جشنواره اضافه شد.

مهدوی دربخش دیگری از اظهارات خود تاکید کرد: استادان و پیشکسوتان مدتی است از جشنواره باز مانده‌اند و رویکرد جشنواره به روی جوانگرایی تمرکز دارد. اما یک شب را برای تجلیل از استادان اختصاص دادیم. 

وی با اشاره به عنوان موسیقی پاپ یا مردمی اظهار داشت: در سال‌های گذشته بیشترین میزان مخاطب به موسیقی پاپ و نواحی اختصاص یافته است.

مهدوی با اعلام اینکه امسال در فرهنگسرای نیاوران دو سانس کنسرت بانوان هر شب اجرا خواهد شد، گفت: درصدد انجام تمهیداتی هستیم تا فرهنگسرای نیاوران را به جایگاه خود برگردانیم.   بیشترین ورودی و خروجی آموزشکده‌ها و دانشکده‌ها بانوان و دختران این سرزمین هستند و ما تلاش داریم شرایط را برای کنسرت‌های این بانوان فراهم کنیم.

این مقام مسئول با اشاره به جایزه باربد که در سال ۵۶ بنیان نهاده شد، تصریح کرد: برای ما خیلی با اهمیت است از قدیم چهره‌های مطرحی از ان بیرون امد و اکنون از بزرگان موسیقی ایران هستند. از دهه ۹۰ این اتفاق افتاد و ما هم تلاش کردیم این بخش را از سال قبل پربار کنیم هم در عرصه هنرمندان و هم رسانه‌ها، صنعت و ابتکار را نیز از جمله بخش‌های نوآور چهلمین جشنواره موسیقی فجر است.

مهدوی توضیح داد: ما هدفمان این است که جایزه باربد را هر سال پربار‌تر کنیم چرا که جشنواره هر چه رقابتی‌تر شود، چهره بین‌المللی‌تری مشتاق آن خواهند شد. خوشبختانه شورا‌های ما هم با همکاری داوران به خوبی و در سررسید مشخص امور را به سرانجام رساندند.

سپس نوبت به محمدعلی مراتی دبیر اجرایی جشنواره رسید. وی با توضیح این که اکثر سالن‌های ما امسال دو سانس اجرا خواهند داشت، اعلام کرد: ۱۲اجرا در بخش بانوان اختصاص دادیم، ۱۰سالن تخصصی هم تقسیم بندی شده، وحدت برای اثار ارکسترال، شب استادان  را خواهیم داشت. نیاوران نیز برای اجرا‌های بانوان دو سانسه خواهد بود.

مرآتی با ارائه آمار چهلمین جشنواره موسیقی فجر گفت: ۱۴۶۴نفر اجرا کننده با افزایش ۴۰ درصدی شرکت کنندگان چهلمین دوره جشنواره موسیقی فجر را رقم می‌زنند. ۶ گروه بین‌المللی هم وجود دارد. با همکاری دانشگاه‌ها تخفیف ۵۰درصدی نیز برای دانشجویان قرار دادیم.

انتهای پیام/

مشاهده این خبر در منبع اصلی
-->