معاون اول رئیس جمهوری، مصوبه هیئت وزیران درباره تعیین جزئیات و دستورالعمل تدوین، تصویب، اجرا و نظارت بر طرحهای پیشران را ابلاغ کرد.
به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، طبق ابلاغیه محمدرضا عارف معاون اول رئیس جمهوری، هیئت وزیران در جلسه ۱۰ دی ماه ۱۴۰۳، به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه، دستورالعمل تدوین، تصویب، اجرا و نظارت بر طرحهای پیشران را به شرح زیر تصویب کرده است:
ماده ۱ – در این دستورالعمل اصلاحات زیر در معانی مشروح به کار میروند:
۱. قانون: قانون برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی مصوب ۱۴۰۳
۲. سازمان: سازمان برنامه و بودجه
۳. بانک مرکزی: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
۴. دستگاه اجرایی: دستگاههای موضوع بند (پ) ماده ۱ قانون
۵. موسسات اعتباری: موسسات اعتباری موضوع بند ح ماده ۱ قانون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۴۰۲
۶. طرح پیشران: طرح روزآمد با مقیاس ملی، مبتنی بر مزیت ها، آمایش و اولویتهای اقتصاد ملی، تکمیل و ارتقای زنجیرههای ارزش تولید کالا و خدمات، تکمیل و توسعه زیرساخت ها، حل ناترازیهای کشور و بهبود توان تولید رقابت پذیر داخلی (دارای تاثیر مستقیم بر تولید ناخالص داخلی و اشتغال)
۷. طرح: مجموعه عملیاتی که بر اساس مطالعات توجیهی در یک زمان مشخص با صرف اعتبار معین برای تحقق بخشی یا کل اهداف یک طرح پیشران انجام میشود و معمولا بخشی از عملیات یک طرح پیشران را تشکیل میدهد.
۸. طرح دانش بنیان: طرح (پروژه) دانش بنیان موضوع بند ۲۴ ماده ۱ دستورالعمل اجرایی موضوع تبصره ۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور
ماده ۲- معیارهای اولویت بندی طرح (پروژه)های ذیل طرح پیشران پیشنهادی به شرح زیر است:
۱. تولیدات (کالا و خدمات) ناشی از اجرای طرح منتج به افزایش خالص ارزآوری شود
۲. اجرای طرح به حل ناترازیهای کشور با اولویت ناترازی انرژی و آب کمک کند
۳. اجرای طرح تکمیل کننده زنجیره ارزش تولیدات (کالا و خدمات) رقابت پذیر داخلی باشد و منتج به نقش آفرینی در زنجیرههای ارزش منطقهای و بینالمللی شود
۴. طرح دارای شریک یا سرمایه گذار خارجی
۵. اجرای طرح منتج به کاهش عدم توازنهای منطقهای در کشور شود
۶. طرح در راستای تحقق اهداف کمی مندرج در قانون باشد
۷. طرح با روش اجرای مشارکت عمومی - خصوصی باشد
۸. طرح دانش بنیان باشد
۹. طرح منجر به انتقال فناوریهای نوظهور به داخل کشور شود
ماده ۳ – سازو کار ارائه پیشنهاد و تصویب طرح پروژههای ذیل طرح پیشران به شرح پیوست شماره ۲ این دستورالعمل به شرح زیر است:
ارسال پیشنهاد مکتوب دستگاه اجرایی به سازمان، مشتمل بر شناسنامه طرح پروژههای ذیل طرح پیشران و به انضمام و مستندات زیر:
الف) نامه درخواست بالاترین مقام دستگاه اجرایی
ب) گزارش مطالعات توجیهی فنی، مالی و اقتصادی تهیه شده توسط مشاوران دارای گواهینامه صلاحیت مربتط با پایه ۱ یا ۲ موضوع آیین نامه خرید خدمات مشاوره موضوع تصویب نامه و اصلاح بعدی آن موضوع تصویب نامه
پ) مجوز زیست محیطی اخذ شده (در چارچوب قوانین مربوط) از سازمان حفاظت محیط زیست
ت) مجوز پدافند غیرعامل اخذ شده از سازمان پدافند غیرعامل کشور
تبصره ۱ – گزارش مطالعات تهیه شده حداقل باید شامل مطالعات توجیه اولیه گام (فاز) صرف طرح باشد. آغاز عملیات اجرایی طرح (پروژه)های موضوع این دستورالعمل منوط به انجام مطالعام گام (فاز)های یک و دو است.
تبصره ۲ – سازمان مجاز است حسب نیاز و مبتنی بر پیشنهاد دستگاه اجرایی اصلی مسئول طرح (پروژه) اعتبارات لازم برای انجام مطالعات توجیه اولیه طرح مرتبط با طرحهای مندرج در پیوست شماره ۱ این دستورالعمل را لوایح بودجه سنواتی کل کشور پیش بینی کند.
تبصره ۳ – طرح پروژههای طرح پیشران که فاقد مجوز زیست محیطی و مجوز پدافند غیرعامل است تا زمان اخذ مصوبه شورای اقتصاد فرصت دارند مجوزهای مزبور را دریافت کند.
تبصره ۴ – در خصوص طرح پروژههای طرح پیشران که قبلا مجوز موضوع ماده ۲۳ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت آنها دریافت شده است، ارائه مجوز زیست محیطی و مجوز پدافند غیرعامل جدید الزامی نیست.
حمایتهای پیش بینی شده در این دستورالعمل از طرح پروژههای طرح پیشران به شرح زیر خواهد بود:
۱ – میزان تسهیلات قابل تخصیص از سوی شبکه بانکی، به طرح پروژههای طرح پیشران مصوب شورای اقتصاد به صورت سالانه توسط هیات عالی بانک مرکزی مشخص خواهد شد.
۲ – تامین مالی از محل منابع صندوق توسعه ملی در چارچوب اساسنامه صندوق مزبور و مصوبات هیات امنای آن مجاز است.
۳-سازمان مکلف است برای طرح پروژههای طرح پیشران مصوب و دارای مجوز موضوع ماده ۲۳ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت که از محل منابع عمومی تامین اعتبار میشوند، نسبت به پیش بینی کامل اعتبارات در ردیف مربوط در لوایح بودجه سنواتی اقدام کند.
۴- سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است در چارچوب قوانین و مقررات و به منظور تضمین ایفای تعهدات دولت در قراردادهای مشارکت عمومی – خصوصی پروژههای طرح پیشران مصوب شورای اقتصاد و امکان توثیق آن در نهادهای مالی توسط بخش غیردولتی از جمله روش تامین مالی واگذاری مطالبات قراردادی موضوع آیین نامه اجرایی ماده ۸ قانون حداکثری استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی موضوع نحوه واگذاری مطالبات قراردادی، تضامین لازم را صادر کند.
۵ – صندوق توسعه ملی مجاز است با تصویب طرح (پروژه)های طرح پیشران در شورای اقتصاد و تصویب هیات عامل صندوق به عنوان متعهد پذیره نویس انتشار اوراق مالی ارزی ایفای نقش کند.
۶- کارگروه موضوع ماده ۲ آیین نامه اجرایی تبصره ۶ بند ح ماده ۲ مکرر قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مجاز است مهلت بازگشت ارز طرح پروژههای طرح پیشران موضوع این دستورالعمل را تا یک سال تمدید کند.
۷ – استفاده از همه اختیارات سازمان، وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی و دستگاههای اجرایی ذی ربط مذکور در قوانین و مقررات با تایید بالاترین مقام دستگاههای مذکور برای تسهیل اجرا و حمایت از طرح پروژههای طرح پیشران مصوب شورای اقتصاد مجاز است.
تبصره – طرح پروژههای متقاضی استفاده از مزیتهای پیش بینی شده در این ماده مشمول این آییننامه بوده و طرح پروژههای غیرمتقاضی مشمول قوانین و مقررات مربوط است.
انتهای پیام/