یادداشت|
بالاخره و پس از سالها جراتی پیدا شد و ابراهیم حاتمیکیا فیلمی درباره حضرت موسی کلیمالله (ع) ساخته شد.
«موسی» فیلمی بود که زندهیاد فرجالله سلحشور آن را مطرح و تا حدی نگارش کرد، پس از آن جمال شورجه میخواست ادامه دهد و در نهایت ابراهیم حاتمیکیا آن را ساخت.
اینکه قطعا صهیونیست نمیخواهد روایتی به جز روایت خودش از حضرت موسی داشته باشد، یک سنگ بزرگ جلوی پای هر کارگردانی است که میخواهد به حضرت موسی و قوم او بپردازد.
حاتمیکیا با خطشکنی که انجام داده است، این راه را برای سینمای ایران باز کرده و باید منتظر تبعات ساخت فیلم درباره این پیامبر اولوالعزم بپذیرد.
قطعا بعد از نمایش و اکران «موسی کلیمالله» هجمههایی علیه این فیلم صورت میگیرد که میتواند باعث تکدر خاطر حاتمیکیا شود، اما او باید بدون دلسردی این راه تازه آغاز شده را ادامه دهد تا بتواند به روایت درستی از زندگی این پیامبر تاثیرگذار داشته باشد.
فیلم «موسی کلیمالله» روایتی از فرعون و خواب او و قتل عام نوزادانی از عبریان است که توسط ماموران فرعون انجام شد.؛ کودککشی که تا امروز هم ادامه داشته و روایت زنده آن کشتار زنان و کودکان غزه توسط رژیم غاصب و قاتلی است که داعیه اطاعت از حضرت موسی را دارد.
فیلم «موسی کلیمالله» تیری بر قلب صهیون است هر چند که فقط یک روایت کوتاه از مادری است که به فرمان خدا باید از نوزاد خود دل کنده و او را به خدایی بسپارد که وعیده دیدار دوباره فرزندش را به او میدهد.
حاتمی کیا ام موسیهای زیادی را دیده است. او فیلمساز دوران دفاع مقدس است. او در بوسنی قتل عام مادران و فرزندان را دیده است. او مادرانی را دیده که فرزندانشان توسط داعش قتل عام شدهاند؛ مادرانی که بیهیچ وعده و وحی فرزندانشان را در راه خدا، وطن، دین و مذهبشان فدا کردهاند.
روایت «موسی کلیمالله» روایت مادرانی است که به وعده الهی امیدوار و به خدای خود با ایمانند.
بازی مریلا زارعی در نقش ام موسی را میتوان نقطه قوت فیلم دانست؛ جایی که زارعی به درستی تشویش و مادرانگی را به تصویر میکشد.
نقطه ضعف این فیلم را میتوان بازی شکیب شجره دانست هرچند که شاید این حد از اگزجره بودن خواست خود کارگردان باشد.
«موسی کلیمالله» با تکنولوژی روز دنیا (ویرچوال) ساخته شده است؛ تکنیکهای که این روزها در جهان سینما مرسوم شده و کار را برای کارگردان از طرفی راحت و از طرفی هم دشوار کرده است.
استفاده از این تکنولوژی برای ساخت فیلم «موسی کلیمالله» برای اولین بار در ایران و با سختی و تحریم بسیار شکل گرفته است که میتواند هم نقطه قوت و نقطه ضعف فیلم باشد.
از طرفی فیلم حاتمیکیا یک روایت شیعی و برآمده از دل قرآن مجید است؛ روایتی که خشم بسیاری را برانگیخته و شاید در ادامه باعث دردسرهایی برای فیلم و خود حاتمیکیا شود.