به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، رضامراد صحرایی؛ وزیر سابق آموزشوپرورش در آیین تجلیل از برگزیدگان جشنواره «میم مثل معلم» اظهار کرد: مطالعات نوین نشان میدهند که بین رشد اقتصادی و درصد بالای بهرهوری، تربیتمعلم و توانمندسازی معلمان کشورها رابطه وجود دارد.
وی افزود: با مطالعه درباره کشورهای آمریکا، چین، کانادا، ژاپن، فنلاند و کره جنوبی دریافتیم که در جهتگیریهای تربیتمعلم این کشورها چند ویژگی مشترک از جمله آموزش و توانمندسازی مستمر وجود داشت و این موضوعات بسیار مهم است و ما باید بیشتر روی آن کار کنیم.
صحرایی یادآور شد: در دانشگاههای علوم پزشکی، دانشجویان پزشکی توسط دیگر پزشکان تربیت میشوند؛ بنابراین چرا معلمان توسط دیگر معلمان تربیت نشوند؟ ایده «دکتر معلمان» با همین تفکر شکل گرفت. زیرا دنیا همین کار را کرده بود.به گفته وزیر سابق آموزشوپرورش، هندیها در سند ملی آموزشوپرورش خود که اخیراً تصویب شده از یک سامانه اشتراکگذاری اطلاعات به نام DIKSHA رونمایی کردند.
وی بیان کرد: هدف این سامانه این است که تمام معلمان کشور به طور منظم ساعات یادگیری داشته باشند؛ بهگونهای که معلمی در اعماق روستاهای هندوستان از امکان یادگیری یکسان با معلمان دهلی برخوردار شود.
صحرایی تأکید کرد: هدف این طرح عدالت آموزشی و برابری است. مدرسهای که معلم خوب دارد میتواند بسیاری از کاستیها را جبران کند.
وی ادامه داد: کشورهایی مانند سنگاپور وقتی خواستند پیشرفت کنند، روی منابع طبیعی یا نفت و گاز تمرکز نکردند؛ بلکه روی آموزشوپرورش سرمایهگذاری کردند. وزیر آموزشوپرورش آنها میگوید پس از تحلیلهای طولانی در اتاقهای فکر و مشاورههای مختلف داخلی و خارجی درباره اینکه برای پیشرفت کشور از کجا شروع کنیم، به این نتیجه رسیدیم که بین رتبه کشورها در آزمون پیزا و پیشرفت اقتصادی و نرخ بهرهوری رابطه وجود دارد.
وزیر سابق آموزشوپرورش با بیان اینکه شروع تحولات کشورهای پیشرفته کنونی از آموزشوپرورش بوده زیرا تربیت یک امر جهتساز و راهبردی است، درباره تحولات نظامهای آموزشی جهان توضیح داد: تحول در برنامه درسی با تمرکز بر قابلیت بیش از دانش، ادغام سنت و مدرنیته و توجه ویژه به نسل دیجیتال اهمیت دارد. همچنین بحث شمول، عدالت و برابری مهم است که امیدوارم ما نیز در این زمینه موفق باشیم.
صحرایی در ادامه با اشاره به رابطه بین توانمندسازی معلمان و نرخ بهرهوری در کشورهای پیشرفته اظهار کرد: کشورهایی که کلاسهای توانمندسازی بیشتری برای معلمان دارند، نرخ رشد اقتصادی بالاتری دارند. این کشورها فرایندهای سختگیرانهای برای جذب معلمان، و تداوم فعالیت آنها دارند.
وزیر سابق آموزشوپرورش تأکید کرد: کلید حل همه مشکلات کشور از جمله مسائل اقتصادی کشور؛ توجه به تعلیموتربیت و معلمان است و نه فقط اقتصاددانان و سیاسیون. معلم عامل تحول در هر جامعه است.
انتهای پیام/