آفتابنیوز :
جت مافوق صوت «XB-۱» که توسط شرکت «بوم سوپرسونیک» (Boom Supersonic) در دست توسعه است، روز دوشنبه، ۱۰ فوریه برای آخرین بار به پرواز درآمد.
جت «XB-۱» در طول سیزدهمین و آخرین پرواز آزمایشی خود که از بندر هوایی و فضایی موهاوی در جنوب شرقی کالیفرنیا در حدود ساعت ۱۳:۵۰ به وقت محلی انجام شد، سه بار دیوار صوتی را شکست.
بلیک شول (Blake Scholl)، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت «بوم سوپرسونیک»، در جریان پخش اینترنتی این پرواز گفت: این واقعاً برای من و فکر میکنم برای کل تیم، یک روز تلخ و شیرین است، چرا که این آخرین باری بود که این جت پرواز کرد.
جت XB-۱ یک وسیله نقلیه آزمایشی است که برای هموار کردن راه برای ساخت هواپیمای مافوق صوت تجاری اورتور (Overture) طراحی شده است و اندازه آن حدود یک سوم «اورتور» است که ۶۴ تا ۸۰ مسافر را در خود جای خواهد داد.
جت XB-۱ برای اولین بار در مارس ۲۰۲۴، در پروازی که نتوانست دیوار صوتی را بشکند، از زمین بلند شد و سپس ۱۰ پرواز زیر سرعت صوت دیگر را انجام داد. سرانجام در ۲۸ ژانویه سال جاری برای اولین بار موفق شد به سرعت مافوق صوت برسد و دیوار صوتی را بشکند.
تریستان ژپتو براندنبورگ (Tristan Geppetto Brandenburg)، خلبان این وسیله نقلیه در آخرین پرواز آن توانست ۳ مرتبه دیوار صوتی را بشکند و اولین باری را رقم بزند که یک هواپیمای غیر نظامی بر فراز ایالات متحده به سرعت مافوق صوت میرسد.
آخرین پرواز آزمایشی XB-۱ حدود ۴۱ دقیقه به طول انجامید.
نیک شریکا (Nick Sheryka)، مهندس ارشد شرکت بوم سوپرسونیک در جریان پخش زنده این رویداد گفت: ما در اینجا با این برنامه آزمایش پرواز به چیزی دست یافتیم که قبلاً همه فکر میکردند غیرممکن است. اینکه یک استارتآپ نمیتواند به تنهایی و بدون کمک دولت و بدون کمک شرکتهای سازنده تجهیزات اصلی، یک هواپیمای مافوق صوت بسازد.
وی افزود: کاری که ما اکنون انجام دادهایم، به دنیا نشان داده شده است که میتوانیم یک هواپیمای مافوق صوت را طراحی کنیم، توسعه دهیم و آزمایش کنیم.
شرکت «بوم سوپرسونیک» مستقر در کلرادو قصد دارد پرواز تجاری مافوق صوت را بازگرداند، شاهکاری که توسط هواپیمای بریتانیایی-فرانسوی کنکورد (Concorde) که برای آخرین بار در سال ۲۰۰۳ پرواز کرد، رقم خورد و حالا پرواز موفقیت آمیز روز گذشته XB-۱، این شرکت را با گامی بزرگ به تحقق آن نزدیکتر کرده است.
شول میگوید: در حالی که ترک دنیای هیجانانگیز هواپیماهای آزمایشی برای من فوقالعاده غمانگیز است، اما این بدان معناست که از فردا میتوانیم به کاری که شرکت را برای انجام آن راهاندازی کردهایم، یعنی ساخت هواپیمای «اورتور» بپردازیم.
وی افزود که «بوم سوپرسونیک» قصد دارد طراحی کلی «اورتور» را در یک هفته یا بیشتر تمام کند و همین کار را در مورد موتورهای سمفونی (Symphony) این جت در ماه آینده انجام دهد.
شول ادامه داد: هدف ما این است که در اواخر سال جاری این موتورها را روشن کنیم و ساخت اولین «اورتور» را در حدود ۱۸ ماه آینده شروع کنیم و آن را در حدود سه سال دیگر تمام کنیم و در کمتر از چهار سال آن را به پرواز درآوریم. هدف ما این است که «اورتور» تا پایان سال ۲۰۲۹ برای جابجایی مسافران آماده باشد.
گفتنی است که صدای هیچ یک از سه بار شکستن دیوار صوتی تولید شده توسط XB-۱ در روز دوشنبه از روی زمین قابل شنیدن نبودند که به توضیح اینکه چرا شرکت «بوم سوپرسونیک» آنقدر مطمئن است که پرواز مسافربری مافوق صوت میتواند عملی شود، کمک میکند.
دلیل آن این است که یک ارتفاع مشخص وجود دارد که در بالای آن، امواج صوتی از لایههای جو به سمت بالا میروند و روی سطح زمین شنیده نمیشوند. شول و شریکا در پخش زنده توضیح دادند که این ارتفاع به ویژگیهایی مانند افت دما و بادها بستگی دارد. این ارتفاع برای آخرین پرواز XB-۱ حدود ۷۰۰۰ فوت (۲۱۳۴ متر) بود.