طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی در جلسه علنی مورخ ۱۴۰۳/۱۰/۱۸ مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد.
طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی در جلسه علنی مورخ ۱۴۰۳/۱۰/۱۸ مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد. این طرح به کمیسیون عمران مجلس ارجاع شد.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با یک فوریت با این طرح موافقت کردند.
طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی
ریاست محترم مجلس شورای اسلامی
احتراماً طرح ذیل که به امضای ۷۲ نفر از نمایندگان رسیده است، جهت طی مراحل قانونی تقدیم میشود.
مقدمه (دلایل توجیهی):
حمل و نقل یکی از پایههای اصلی موسعه پایدار و متوازن در جوامع بشری محسوب شداه و شبکههای حملونقل با مؤلفههای مهمی همچون اقتصاد، امنیت و عدالت اجتماعی ارتباط تنگاتنگ دارند. در فرآیند توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها، همبستگی مستقیم میان گسترش حملونقل و دستیابی به نرخ رشد اقتصادی وجود دارد و فعالیتهای حمل و نقل از جمله فعالیتهای اساسی و زیربنایی برای رشد و محول اقتصادی محسوب میشوند. از اینرو توجه به حوزه حمل و نقل در اسناد بالادستی کشور جایگاه و اهمیت مهمی دارد لیکن ادغام وزارت راه و ترابری و وزارت مسکن و شهرسازی سابق و تشکیل وازرتخانههای فعلی راه و شهرسازی با مقتضیات روز و اقتصاد ملی مطابقت ندارد و این موضوع بر فعالیت و عملکرد بخش حملونقل تأثیر منفی گذاشته است. از سوی دیگر ناکارآمدی تأمین مسکن و عدم مطلوبیت کیفی آن، صرف نظر از مسأله مربوط به اقتصاد کلان بیشتر ناشی از نبود برنامهریزی جامع مسکن است و نیز پاسخ بهینه به تقاضای مسکن علاوه بر ایجاد هماهنگی بین اجزای اصلی این بخش (منابع مالی، تأمین زمین و مصالح ساختمانی)، نیازمند سازگاری با سیاستهای شهرسازی و آمایش سرزمین است، از اینرو مطلوب است تمامی بخشها، نیروها و عوامل تأثیرگذار در روند توسعه سکونتگاهها و استقرار کانونهای فعالیت، در یک مجموعه قرار بگیرد.
نقاط ضعف ساختار فعلی بخش حمل و نقل کشور:
از نقاط ضعف جدی بخش حمل و نقل کشور که یکی از دلایل اصلی آن ساختار فعلی وزارت راه و شهرسازی است میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
-عدم تعریف و وجود استراتژی و اهداف و سیاستگذاری مشخص در بخش حمل و نقل کشور به دلیل حجم زیاد مأموریتها و وظایف در وزارت راه و شهرسازی
-ضعف و یکپارچگی و هماهنگی در بخشهای مختلف حمل و نقل و جزیرهای عمل کردن هر یک از بخشهای ریلی، جادهای، دریایی و هوایی علیرغم اهمیت بالا و راهبردی توسعه لجستیکی و حمل و نقل چند وجهی (ترکیبی)
-پایین بودن بهرهوری در بخش حمل و نقل نسبت به سرمایهگذاریهای انجام شده و وجود ظرفیت مازاد در بخش
-غالب بودن تفکر ایجاد ظرفیت در زیربناهای حمل و نقل و به حاشیه رفتن امر نگهداری و بهسازی سرمایهگذاری موجود
-عدم مدیریت جامع منابع مالی و وجود نارسایی در توزیع آن بین زیربخشها
-بالا بودن هزینه حمل و نقل در کشور به دلیل عدم یکپارچگی و انسجام در تصمیمگیری و سیاستگذاری و عدم توسعه لجستیکی
-عدم توجه کافی و موضوعات راهبردی در کشور مانند ترانزیت و بالا بودن ریسک ترانزیت در مقایسه با مقادیر جهانی و در نتیجه عدم بهرهمندی از مزیت بالای آن برای کشور در حالیکه رقبای ایران به شدت درحال سرمایهگذاری هستند.
-وجود ضعف جدی در ارتباط و اتصال دو بخش حمل و نقل درون شهری و برون شهری علیرغم اهمیت بالای یکپارچگی دیدن همچنین دستاوردهای ذیل با تشکیل وزارت «ساختمان، شهرسازی و آمایش سرزمین» قابل تحقق خواهد بود.
-اهتمام در حفظ هویت اسلامی- ایرانی بافتهای تاریخی موجود شهری و نظارت بر ملاحظات فرهنگی توسعه شهرها و احداث مجتمعهای مسکونی
-ارتقاء جایگاه مقررات ملی ساختمان و افزیش ایمنی، استحکام و اصلاح مصرف انرژی در ساختمان و مسکن
-تقویت نظام مهندسی ساختمان و حمایت از صدور خدمات فنی- مهندسی
-اتخاذ رویکرد کلنگر در روند برنامهریزی، توسعه و مدیریت شهرها و خدماترسانی به شهروندان
-فرامه شدن برقراری مناسب کمی و کیفی جمعیت و فعالیت و استقرار متعادل آن در پهنه سرزمین
-عنایت ویژه و جدی به مناطق محروم، کم برخوردار، ویژه و حساس از نظر ملاحظات امنیتی، فرهنگی، اجتماعی و زیستمحیطی
-بسترسازی موسعه هماهنگ قلمرو مرکزیت میانی و پیرامونی و تعامل مرزی
انتهای پیام/