طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی، گامی برای بهبود حمل‌ونقل و مسکن کشور

۲ هفته پیش ۲

طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی، گامی برای بهبود حمل‌ونقل و مسکن کشور

طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی در جلسه علنی مورخ ۱۴۰۳/۱۰/۱۸ مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد.

خبرگزاری میزان -

طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی در جلسه علنی مورخ ۱۴۰۳/۱۰/۱۸ مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد. این طرح به کمیسیون عمران مجلس ارجاع شد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با یک فوریت با این طرح موافقت کردند.

طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

احتراماً طرح ذیل که به امضای ۷۲ نفر از نمایندگان رسیده است، جهت طی مراحل قانونی تقدیم می‌شود.

مقدمه (دلایل توجیهی):

حمل و نقل یکی از پایه‌های اصلی موسعه پایدار و متوازن در جوامع بشری محسوب شداه و شبکه‌های حمل‌ونقل با مؤلفه‌های مهمی همچون اقتصاد، امنیت و عدالت اجتماعی ارتباط تنگاتنگ دارند. در فرآیند توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها، همبستگی مستقیم میان گسترش حمل‌ونقل و دستیابی به نرخ رشد اقتصادی وجود دارد و فعالیت‌های حمل و نقل از جمله فعالیت‌های اساسی و زیربنایی برای رشد و محول اقتصادی محسوب می‌شوند. از این‌رو توجه به حوزه حمل و نقل در اسناد بالادستی کشور جایگاه و اهمیت مهمی دارد لیکن ادغام وزارت راه و ترابری و وزارت مسکن و شهرسازی سابق و تشکیل وازرتخانه‌های فعلی راه و شهرسازی با مقتضیات روز و اقتصاد ملی مطابقت ندارد و این موضوع بر فعالیت و عملکرد بخش حمل‌ونقل تأثیر منفی گذاشته است. از سوی دیگر ناکارآمدی تأمین مسکن و عدم مطلوبیت کیفی آن، صرف نظر از مسأله مربوط به اقتصاد کلان بیشتر ناشی از نبود برنامه‌ریزی جامع مسکن است و نیز پاسخ بهینه به تقاضای مسکن علاوه بر ایجاد هماهنگی بین اجزای اصلی این بخش (منابع مالی، تأمین زمین و مصالح ساختمانی)، نیازمند سازگاری با سیاست‌های شهرسازی و آمایش سرزمین است، از این‌رو مطلوب است تمامی بخش‌ها، نیرو‌ها و عوامل تأثیرگذار در روند توسعه سکونتگاه‌ها و استقرار کانون‌های فعالیت، در یک مجموعه قرار بگیرد.

نقاط ضعف ساختار فعلی بخش حمل و نقل کشور:

از نقاط ضعف جدی بخش حمل و نقل کشور که یکی از دلایل اصلی آن ساختار فعلی وزارت راه و شهرسازی است می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

-عدم تعریف و وجود استراتژی و اهداف و سیاستگذاری مشخص در بخش حمل و نقل کشور به دلیل حجم زیاد مأموریت‌ها و وظایف در وزارت راه و شهرسازی

-ضعف و یکپارچگی و هماهنگی در بخش‌های مختلف حمل و نقل و جزیره‌ای عمل کردن هر یک از بخش‌های ریلی، جاده‌ای، دریایی و هوایی علی‌رغم اهمیت بالا و راهبردی توسعه لجستیکی و حمل و نقل چند وجهی (ترکیبی)

-پایین بودن بهره‌وری در بخش حمل و نقل نسبت به سرمایه‌گذاری‌های انجام شده و وجود ظرفیت مازاد در بخش

-غالب بودن تفکر ایجاد ظرفیت در زیربنا‌های حمل و نقل و به حاشیه رفتن امر نگهداری و بهسازی سرمایه‌گذاری موجود

-عدم مدیریت جامع منابع مالی و وجود نارسایی در توزیع آن بین زیربخش‌ها

-بالا بودن هزینه حمل و نقل در کشور به دلیل عدم یکپارچگی و انسجام در تصمیم‌گیری و سیاستگذاری و عدم توسعه لجستیکی

-عدم توجه کافی و موضوعات راهبردی در کشور مانند ترانزیت و بالا بودن ریسک ترانزیت در مقایسه با مقادیر جهانی و در نتیجه عدم بهره‌مندی از مزیت بالای آن برای کشور در حالی‌که رقبای ایران به شدت درحال سرمایه‌گذاری هستند.

-وجود ضعف جدی در ارتباط و اتصال دو بخش حمل و نقل درون شهری و برون شهری علی‌رغم اهمیت بالای یکپارچگی دیدن همچنین دستاورد‌های ذیل با تشکیل وزارت «ساختمان، شهرسازی و آمایش سرزمین» قابل تحقق خواهد بود.

-اهتمام در حفظ هویت اسلامی- ایرانی بافت‌های تاریخی موجود شهری و نظارت بر ملاحظات فرهنگی توسعه شهر‌ها و احداث مجتمع‌های مسکونی

-ارتقاء جایگاه مقررات ملی ساختمان و افزیش ایمنی، استحکام و اصلاح مصرف انرژی در ساختمان و مسکن

-تقویت نظام مهندسی ساختمان و حمایت از صدور خدمات فنی- مهندسی

-اتخاذ رویکرد کل‌نگر در روند برنامه‌ریزی، توسعه و مدیریت شهر‌ها و خدمات‌رسانی به شهروندان

-فرامه شدن برقراری مناسب کمی و کیفی جمعیت و فعالیت و استقرار متعادل آن در پهنه سرزمین

-عنایت ویژه و جدی به مناطق محروم، کم برخوردار، ویژه و حساس از نظر ملاحظات امنیتی، فرهنگی، اجتماعی و زیست‌محیطی

-بسترسازی موسعه هماهنگ قلمرو مرکزیت میانی و پیرامونی و تعامل مرزی

انتهای پیام/



مشاهده این خبر در منبع اصلی
-->