فعالیت ۴۰۰ مرکز اورژانس اجتماعی در کشور/ افزایش تماس‌های مردمی با سامانه ۱۲۳

۱ هفته پیش ۴

گفت‌وگو|

فعالیت ۴۰۰ مرکز اورژانس اجتماعی در کشور/ افزایش تماس‌های مردمی با سامانه ۱۲۳

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ضمن اشاره به اینکه کمتر از ۴۰۰ مرکز اورژانس اجتماعی در کشور داریم و تعدادی از شهر‌ها اورژانس اجتماعی ندارد گفت: به نسبت گذشته مردم بیشتر با سامانه ۱۲۳ تماس می‌گیرند و اطمینان بالاتری به این سازمان دارند.

خبرگزاری میزان -

سیدحسن موسوی‌چلک، رئیس انجمن مددکاری اجتماعی در گفت‌و‌گو با میزان با بیان اینکه اورژانس اجتماعی در سال ۷۸ در کشور تاسیس شد و ۲۵ سال سابقه دارد، گفت: اورژانس اجتماعی گروه‌های هدف مختلفی را شامل می‌شود و به مسائلی نظیر خشونت خانگی، اقدام به خودکشی، فرار و.. رسیدگی می‌کند. یکی از گروه‌های هدف اورژانس اجتماعی که ممکن است مورد خشونت قرار بگیرند کودکان هستند که در این مورد قانون تاسیس بهزیستی، آیین نامه اورژانس اجتماعی مصوب سال ۹۲، قانون حمایت از اطفال و نوجوانان مصوب سال ۹۹ و آیین نامه اجرایی ماده ۶ قانون اطفال و نوجوانان سال ۹۹ را داریم.

ماموریت‌ها و اهداف اورژانس اجتماعی

وی با بیان اینکه بر اساس قانون مددکاران اورژانس اجتماعی نقش محوری و کلیدی دارند و مدیریت اجرای آیین نامه نیز به درستی به بهزیستی واگذار شده است، ادامه داد: البته سازمان‌های مختلف نیز بر اساس قانون وظایفی دارند که یکی از این نهاد‌ها آموزش و پرورش است و به شناسایی به موقع افراد و تحلیل وضعیت اولیه آنها می‌پردازد و در مواردی که به تنهایی نتواند مسئله را مدیریت کند این امکان وجود دارد که با تماس مدیر مدرسه به اورژانس اجتماعی حمایت‌های لازم را دریافت کند.  

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی با اشاره به اینکه اورژانس اجتماعی حمایت‌های روانی و اجتماعی را از افراد آسیب دیده انجام می‌دهد، افزود: در مواردی که نیاز به حمایت‌های حقوقی باشد نیز هم همکاران اورژانس اجتماعی پیگیری می‌کنند و هم دفاتر اطفال مستقر در قوه قضاییه که در قانون پیش بینی شده است حمایت‌های لازم را برای احقاق حقوق افراد آسیب دیده دارند.

موسوی‌چلک با اشاره به اینکه سازمان‌های مختلفی از جمله مراکز درمانی، مراکز انتظامی، موسسه‌های غیردولتی نیز می‌توانند ارجاع دهنده به اورژانس اجتماعی باشند، توضیح داد: مردم نیز می‌توانند از طریق مراجعه به مراکز اورژانس اجتماعی، پایگاه‌های خدمات اجتماعی و خودرو‌های خدمات سیار و همچنین تماس با سامانه ۱۲۳ مسائل مربوط به خود و یا اطرافیانشان را اعلام و خدمات اجتماعی لازم را دریافت کنند.  

وی بیان کرد: هدف اورژانس اجتماعی این است که بین خانه و کلانتری باشد و مردم قبل از اینکه پرونده‌شان قضایی شود از این ظرفیت اجتماعی بهره ببرند و مشکلاتشان به صورت غیرقضایی حل شود. اورژانس اجتماعی پلیس و زیر مجموعه واحد قضایی نیست و یک مجموعه اجتماعی زیر مجموعه بهزیستی است و خدماتش رایگان و شبانه روزی است.  

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ضمن بیان اینکه کمتر از ۴۰۰ مرکز اورژانس اجتماعی در کشور داریم و در تعدادی از شهر‌ها اورژانس اجتماعی نداریم، گفت: در شهر‌هایی که اورژانس اجتماعی نداریم نیز سامانه ۱۲۳ فعال است البته نیازمند توسعه مراکز اورژانس اجتماعی در تمام کشور و ثبات شغلی نیروی انسانی هستیم که در ماده ۸۵ قانون برنامه هفتم توسعه به آن اشاره شده است و امیدواریم همه سازمان‌های همکاری‌های لازم را در جهت اجرایی شدن مفاد قانون برنامه توسعه هفتم در راستای توسعه و تقویب زیر ساخت‌ها و ثبات نیروی انسانی را داشته باشند.

کمبود منابع و نیروی انسانی کافی برای پاسخگویی به نیاز مردم

موسوی‌چلک با تاکید به لزوم توسعه اورژانس اجتماعی با توجه به افزایش مسائل اجتماعی عنوان کرد: هر چه قدر افراد آسیب دیده خدمات اورژانس اجتماعی را دیرتر دریافت کنند عوارض مشکلاتشان هم برای خودشان، هم برای خانواده‌شان و هم برای جامعه بیشتر است و به همین دلیل فراگیری اورژانس اجتماعی باید به نحوی باشد که همه مردم در همه جای ایران بدون محدودیت مکانی و زمانی و همچنین به بهترین نحو به خدمات تخصصی اورژانس اجتماعی دسترسی پیدا کنند و این حق همه مردم و تکلیفی قانونی است. 

وی ضمن اشاره به اینکه محدودیت‌های نیروی انسانی، زیرساخت و منابع می‌تواند عاملی بر این مسئله باشد که همه مردم نتوانند از این ظرفیت‌ها بهره‌مند شوند، ادامه داد: در حال حاضر اورژانس اجتماعی رویکردی فعالانه دارد و ما به سراغ افرادی می‌رویم که به خدمات نیاز دارند و مداخله‌هایی که انجام می‌شوند نیازمند توسعه زیر ساخت‌های جانبی است.

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی با بیان اینکه به نسبت گذشته مردم بیشتر با سامانه ۱۲۳ تماس می‌گیرند و اطمینان بالاتری به این سازمان دارند، افزود: سازمان‌ها نیز همکاری بهتری در این زمینه دارند و شناخت بیشتری در رابطه با اورژانس اجتماعی پیدا کردند. طی دهه فجر همین امسال در همه استان‌ها گشت اورژانس اجتماعی ایجاد کردیم و در سطح شهرها نیز تبلیغاتی در این مورد صورت می‌گیرد و در جلسه‌ها و توسط رسانه‌های مختلف نیز منعکس می‌شود اما هنگامی که در این مورد اطلاع‌رسانی بسیاری صورت می‌گیرد و از طرفی دیگر زیرساخت، نیروی انسانی و منابع کافی برای پاسخ دادن به نیازهای واقعی مردم را نداریم ممکن است موجب نارضایتی شود اما در هر صورت تلاش می‌کنیم اطلاع رسانی به شکل‌های مختلف صورت گیرد و همه مردم از ظرفیت‌های اورژانس اجتماعی بهره‌مند شوند.

انتهای پیام/



مشاهده این خبر در منبع اصلی
-->