عباس خسروانی در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در اراک، در حاشیه سی و ششمین نشست کمیسیون حمل و نقل و ترافیک مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران با اشاره به اینکه تحقق شهری روان و پاک، با اتوبوسهای برقی و انرژیهای تجدیدپذیر امکان پذیر است اظهار داشت: امروزه با رشد سریع جمعیت شهرنشین و افزایش تقاضا برای حملونقل عمومی، مشکلاتی همچون آلودگی هوا، افزایش گازهای گلخانهای و مصرف بالای سوختهای فسیلی به چالشهای جدی برای شهرها تبدیل شدهاند. یکی از راهحلهای مؤثر برای مقابله با این مسائل، برقیسازی ناوگان حملونقل عمومی است که میتواند تأثیرات مثبت چشمگیری بر محیط زیست، اقتصاد و کیفیت زندگی شهروندان داشته باشد.
وی افزود: یکی از مهمترین سیاست ها و اولویت های شورای ششم توجه به توسعه و گسترش حمل و نقل عمومی در شهر اراک بوده و هست و طی 3 سال و نیم گذشته اقدامات ارزشمندی در این راستا صورت گرفته است و ما در این دوره سیاست گسترش سیستم حمل و نقل عمومی را با خرید اتوبوس های دیزلی و برقی آغاز کردیم و الان در حوزه اتوبوس های برقی جزو شهرهای پیشرو کشور محسوب می شویم.
خسروانی تصریح کرد: تاکنون 30 دستگاه اتوبوس برقی خرید شده و مجوز خرید 20 دستگاه دیگر هم صادر شد و برای تامین شارژ این اتوبوس ها پروژه بزرگ احداث ایستگاه شارژ اتوبوس های برقی را با عتبار 50 میلیارد تومانی آغاز کردیم و تابه امروز به پایان رسید و جزو ایستگاه های بزرگ کشور محسوب می شود، برنامه بعدی ما تامین 3 مگاوات برقی مصرفی این اتوبوس ها از محل انرژی های تجدید پذیر است که در حال عقد تفاهم نامه با یکی از شرکت های خوب و برجسته ایرانی در این زمینه هستیم تا بتوانیم با ساخت مزرعه پنل های خورشیدی این میزان برق را بدون فشار به شبکه سراسری تامین کنیم هر چند که همین الان هم در تامین برق این میزان اتوبوس هیچ مشکلی نداریم.
سخنگوی شورای شهر اراک بیان کرد: برنامه بعدی ما در حوزه حمل و نقل عمومی هوشمندسازی مدیریت ترافیک بود که کار بزرگ و ارزشمندی صورت گرفت و توانستیم با استفاده از فناوریهای نوین مانند چراغهای راهنمایی هوشمند، سیستمهای نظارت ترافیکی و اپلیکیشنهای مسیریابی برای کاهش تراکم و بهبود جریان ترافیک اقدام کنیم و برنامه های ما در این حوزه همچنان ادامه دارد.
وی ادامه داد: توسعه حمل و نقل عمومی پاک نیازمند سرمایه گذاری های کلان است و ما برای تامین این سرمایه از روش های مختلفی از جمله اوراق مشارکت،تسهیلات بانکی و درآمدهای ناشی از مولد سازی املاک و عوارض آلایندگی استفاده کردیم و همچنان به این رویه ادامه می دهیم.
خسروانی عنوان کرد: توقع ما این است که دولت محترم به تعهدات خود در قبال حمل و نقل عمومی شهرها عمل کند و همچنین از محل بند ب ماده 12 قانون رفع موانع تولید بخشی از هزینه های صورت گرفته توسط شهرداری در زمینه حمل و نقل عمومی پاک را جبران کند زیرا این برنامه ها منجر به صرفه جوئی در مصرف سوخت های فسیلی و حفظ محیط زیست شده است.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر اراک خاطرنشان کرد: ما در برنامه 20 ساله شهر اراک و در افق 1420،هدف اراک شهری روان و پاک را با جدیت دنبال خواهیم کرد و مدیریت شهری در دوره ششم در اراک سرمایهگذاری کلانی را برای توسعه حملونقل عمومی و حفظ محیط زیست انجام داده است و به تداوم این سیاست اعتقاد دارد.
انتهای پیام/711/