به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، آیتالله سید محمدرضا مدرسییزدی در ابتدای درس خارج فقه دربارهٔ برخی مسائل مهمّ روز و پیروزی انقلاب، گفت: ملّت ایران دهها سال زحمت کشیده و صدها سال هم عقبه دارد تا به جایی رسیده که میخواهد مستقل، آزاد و با پرچم اسلام و قرآن زندگی کند. دشمن هم دقیقاً همین آرمانها را هدف قرار داده و متأسّفانه در داخل کشور افرادی هستند که هماهنگ با دشمن حرکت میکنند و برخی هم با سطحینگری فریب آنها را میخورند و میخواهند کاری کنند که دشمن به اهداف خود برسد.
عضو فقهای شورای نگهبان ادامه داد: واقعاً عمق فکر بعضی افراد بیش از یک بند انگشت نیست و حتّی برخی آنقدر پریشانعقل هستند که سراب را هم آب میبینند!. عملکرد ضعیف برخی افراد آنهم در ایّام دهۀ فجر که یادآور آنهمه فداکاریها، ازخودگذشتگیها، ایثارها، شهادتها، معلولیّتها و محرومیّتهاست، بسیار جای تأسّف دارد.
فراموش کردن تجربههای مکرّر تاریخی!
استاد درس خارج حوزه علمیه قم بیان کرد: این ملّت قریب دویست سال گرفتار استعمار بود و بیگانگان نمیگذاشتند کشور روی استقلال و پیشرفت را ببیند. هرجا مردم میخواستند حرکتی انجام دهند، استعمار و قدرتهای دنیا آنها را سرکوب میکردند. ببینید چگونه مشروطه را منحرف کردند، چگونه رضاخان را روی کار آوردند، چگونه او را بردند و فرزند خبیثش را روی کار آوردند، چگونه نهضت ملّی نفت را از بین بردند و…. چرا بعضی آنقدر فکرشان کوتاه است و این تجربههای مکرّر تاریخ را فراموش میکنند؟!
سازش با دشمن، هرگز موجب پیشرفت کشور نمیشود
وی افزود: اگر بنا بود با تسلیم شدن در مقابل دشمن، پیشرفت و گشایشی حاصل شود، در زمان پهلوی دوم شده بود. آیا تسلیمتر از او میتوان پیدا کرد؟! در زمان او چه پیشرفتی برای کشور حاصل شد؟ جز برخی امور سطحی که نورچشمیها بخورند و ببَرند و بقیّهٔ مردم تنها به اندازهای که اربابان صلاح میدانستند حقّ داشته باشند، کجا این گسترش علم و فناوری و عمق علم و صنایع که امروزه وجود دارد، در آن زمان وجود داشت؟ در آن زمان، فقط صنایع مونتاژی یا ابتدایی آنهم در حدّی غیر قابل قبول ایجاد شد.
آیتالله مدرسییزدی تاکید کرد: اگر بنا بود سازش با دشمن موجب پیشرفت شود، الآن باید کشورهایی مانند عربستان در اوج فناوری باشند. چقدر انسان باید سطحینگر باشد که بگوید: «ما از برخی دولتهای منطقه چه کم داریم؟» مگر آن کشورها چه چیزی از خودشان دارند؟! اگر در منطقه اتّفاقی بیفتد، آنها هیچ قدرتی نخواهند داشت. واقعاً اینگونه افراد تنها ظاهر بیعمقی از ظواهر زندگی دنیوی را میشناسند: (یَعْلَمُونَ ظَاهِراً مِنَ الْحَیَاهِ الدُّنْیَا)(الروم: 7).
خطر نفوذیها و لزوم شناسایی و برکناری آنها
عضو شورای نگهبان گفت: واقعاً جای تأسّف است که افرادی را سر کار بگذارند که یکبار اطّلاعیّهای بدهند که موجب تشتّت در جامعه و اختلاف قومی و مذهبی در شدیدترین روشها میشود و چند ساعت بعد پشیمان شوند و آن را حذف کنند.
آیتالله مدرسییزدی در ادامه با هشدار به کسانی که در زمین دشمن بازی میکنند گفت: به خودتان بیایید، این جمهوری اسلامی آسان به دست نیامده است، از اعتماد، نجابت، عدالت و رأفت مقام معظّم رهبری حفظه اللّه تعالی و اعتماد مردم عزیز و بزرگوار سوءاستفاده نکنید. مراقب نفوذیها باشید و آنان شناسایی کنید و تصمیم مقتضی بگیرید، حتّی آنهایی که مستحقّ مجازات هستند را به قوّۀ قضائیه بسپارید.
پیشنهادهای شگفت و غریب!
آیتالله مدرسییزدی گفت: واقعاً بعضی کارها را حتّی در نوشتههایشان پیشنهاد میدهند که بنیامیّه و بنیعباس با آنهمه ظلم و جنایت و جور و فسادی که داشتند، با ملّت مسلمان نکردند یا نتوانستند بکنند. بنیامیّه و بنیعباس هر ظلمی میکردند در داخل بود، ولی آن مقدار که در تاریخ روشن است، نوعشان حدّاقل تسلیم بیگانگان و کفّار نشدند. امّا برخی رسماً در بعضی نوشتهها یا گفتههایشان پیشنهاد میدهند: «بروید هرطور شده با دشمن سازش و توافق کنید.» چه توافقی کنیم؟ هرچه باشد؟ هرچند به قیمت ریشهکن شدن هویّت و حقیقت فرهنگی، سیاسی و اقتصادی این ملّت؟.
وظیفهٔ سنگین تبلیغ و جهاد تبیین در این ایّام
آیتالله مدرسی یزدی با اشاره به وظیفهی مومنین در این ایّام گفت: وظیفه ما در این ایام بسیار سنگین است و باید کسانی که توانایی و اطّلاعات دارند ـ یا اگر اطّلاعات ندارند، باید کسب کنند، بدون ترس و واهمه از دشمن حرفهایشان را بزنند و مردم را آگاه و هشیار کنند؛ البتّه بهنحوی که دشمن نتواند سوءاستفاده کند و باز بلوای دیگری راه بیندازد.
لزوم هوشیاری در برابر دشمنان خارجی و فتنهگران و دروغپردازان داخلی
وی ضمن بازگویی حوادث صدر اسلام گفت: یکی از درسهایی که از حیات پیغمبر گرامی اسلام (ص) و شرایط مدینه در صدر اسلام میگیریم، آن است که همیشه باید در مقابل دشمنان و فتنهگران داخلی و دروغپردازان داخلی هشیار باشیم.
داستان جنگ احد و بدر صغری و فتنهگری نعیم بن مسعود به دستور ابوسفیان در جنگ احد، مسلمانان ضربههای فراوانی دیدند و کمتر ضربهای مثل جنگ احد بر مسلمانان وارد شد، تا جایی که حدود 70 نفر در این جنگ شهید شدند که یکی از آنها حمزۀ سیّدالشهداء علیه السّلام بود، و تعداد زیادی مجروح شدند، ازجمله نوشتهاند امیرالمؤمنین صلواتاللّه و سلامه علیه حدود 90 زخم برداشتند. در پایان جنگ که مسلمانان توانستند مقاومت کنند و دشمن را مأیوس کنند، ابوسفیان لعنهاللّه علیه خطاب به پیامبر (ص) گفت: ای محمّد! وعدۀ ما سال آینده در بدر صغری! حضرت هم قبول کردند. سال آینده وقتی پیامبر (ص) آماده میشدند تا دوباره به جنگ مشرکان بروند، ابوسفیان خبیث با لشکر کمی که فراهم کرده بود و در نزدیکیهای «ظهران» بود، از مقابله ترسید. ازاینرو نقشهای کشید و فردی به نام نُعَیم بن مسعود اشجعی را فرستاد تا مردم مدینه را بترساند. ابوسفیان به او گفت: من نمیخواهم مسلمانان به بدر صغری بیایند و ما آنجا نباشیم. لذا ده شتر برای او نزد کسی امانت گذاشت و او را برای تبلیغات به مدینه فرستاد. این فردِ خبیثِ بیخرد هم قبول کرد و در مدینه شروع به تبلیغات کرد و آیۀ (إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَکُمْ فَاخْشَوْهُمْ) (آل عمران: 173) در این قضیّه نازل شد که تبلیغات این فرد را حکایت میکند که میگفت: مردم آماده شدهاند تا شما را نابود کنند و اگر جنگ شود، یک نفر از شما زنده نمیماند!
نعیم بن مسعود آنقدر تبلیغات کرد و در بین مردم وحشت ایجاد کرد که مردم ترسیدند و بااینکه پیامبر (ص) اعلام جهاد فرموده بودند و باید برای نبرد حاضر میشدند، سستی میکردند. حضرت طبق نقل فرمودند: قسم به خدایی که جانم به دست اوست، من به جنگ خواهم رفت، اگرچه تنها باشم! ولی تبلیغات آن فرد آنقدر اثر گذاشته بود که فقط 70 نفر با پیامبر (ص) حرکت کردند.
بههرحال پیامبر (ص) به محلّ قرار رفتند، ولی ابوسفیان ترسید و نیامد و در روایت دارد رسول اکرم (ص) احدی از مشرکان را آنجا ندیدند. آنگاه آیۀ شریفه نازل شد که: (الَّذِینَ اسْتَجَابُوا لِلهِ وَ الرَّسُولِ مِنْ بَعْدِ مَا أَصَابَهُمُ الْقَرْحُ لِلَّذِینَ أَحْسَنُوا مِنْهُمْ وَ اتَّقَوْا أَجْرٌ عَظِیمٌ الَّذِینَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَکُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِیمَاناً وَ قَالُوا حَسْبُنَا اللهُ وَ نِعْمَ الْوَکِیلُ فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَهٍ مِنَ اللهِ وَ فَضْلٍ لَمْ یَمْسَسْهُمْ سُوءٌ وَ اتَّبَعُوا رِضْوَانَ اللهِ وَ اللهُ ذُو فَضْلٍ عَظِیمٍ) (آل عمران: 172-174)؛ برای نیکوکاران و تقواپیشگان از کسانی که دعوت خدا و پیامبر (ص) را پس از آنکه جراحاتی به آنها رسیده بود اجابت کردند، پاداش بزرگی است. همان کسان که به آنان گفتند: مردم [مکّه] لشکری انبوه برای نابودی شما جمع کردهاند، پس، از آنها بترسید، ولی این تهدید بر ایمانشان افزود و گفتند: خدا برای ما کافی است و او نیکو یاوری است. پس با نعمت و بخششی از سوی خدا بازگشتند، درحالیکه هیچ گزند و آسیبی به آنها نرسیده بود و خدا دارای فضل بزرگی است.
این افراد از مسلمانان در جبهۀ نبرد با کفّار حاضر شدند و درنتیجه دشمن نتوانست کاری از پیش ببرد و چون آنجا یک بازار تجاری وجود داشت، استفاده و سود مادّی نیز بردند و هیچ اتّفاق بدی هم برایشان نیفتاد.
آزمایش و اتفاقات و بلاها لازمهی رسیدن به قلهی سعادت
عضو فقهای شورای نگهبان گفت: خداوند به همۀ ما رحم کند و این انقلاب را به سلامت به مقصد برساند و انشاءاللّه چنین خواهد شد. اینها بههرحال امواجی است که لازمۀ جریانات اجتماعی است و اتّفاق میافتد، ولی باید مردم، روحانیّت و مسئولان بیدار باشند و وظایف خود را بهدرستی انجام دهند. درصورت غافل بودن و آماده نبودن برای برخورد با مشکلات، خدایناکرده مشکل روی مشکل پیدا میشود. ولی بحمداللّه خداوند متعال این انقلاب، جمهوری اسلامی و رهبری را کمک کرده و امیدواریم به لطف خداوند و به دعاهای امام عصر عجل اللّه تعالی فرجه الشریف و خانوادههای شهدا و همۀ خوبان، منحرفان اصلاح شوند و کشور در راه ترقّی و تعالی که تابهحال داشته با سرعت بیشتر و با کمال بالاتر به پیش رود.
وی در پایان ضمن تبریک اعیاد ماه مبارک شعبان گفت: و امیدواریم خداوند متعال روح بلند امام راحل قدس سره و ارواح شهدا، مراجع و علمای گذشتهای که نهتنها در این انقلاب، بلکه از ابتدای غیبت صغری تابهحال برای حفظ اسلام و قرآن و فقه آل محمّد (ص) و اجرای آن به قدر میسور و مصلحت تلاش کردند، در بالاترین درجات قرار دهد.
انتهای پیام/