مرگ در تعقیب نیمی از موتورسوارن

۴ روز پیش ۱

مرگ در تعقیب نیمی از موتورسوارن

بررسی‌ها نشان می‌دهد استفاده از کلاه ایمنی استاندارد ۳۹ درصد کاهش صدمات منتهی به مرگ و میر موتورسواران را به‌دنبال دارد، با این وجود اما تنها ۵۹ درصد از موتورسواران تهرانی تن به استفاده از کلاه ایمنی می‌دهند.

خبرگزاری میزان -

هر روز بر جمعیت موتورسوران در شهر‌های بزرگ افزوده می‌شود و به موازات آن آمار تصادفات و حوادث نیز افزایش پیدا می‌کند. در این میان بسیاری از حوادث منجر به فوت که برای موتورسواران روی می‌دهد به دلیل نداشتن کلاه ایمنی است.

بر اساس قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی استفاده از کلاه ایمنی استاندارد برای رانندگان و ترک‌نشینان هر نوع موتورسیکلت اجباری است. با این حال برخی از موتورسیکلت‌سواران استفاده از کلاه ایمنی را جدی نمی‌گیرند.

در همین راستا، طبق اعلام رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور پایتخت در ۹ ماهه ابتدایی سال جاری بیش از ۸۵۳ هزار فقره اعمال قانون برای عدم استفاده از کلاه ایمنی در پایتخت ثبت شده است.

علاوه بر اعمال جریمه برای گسترش میزان استفاده از کلاه ایمنی، فرهنگ‌سازی و آشنایی راکبین با پیامدهای ناگوار عدم استفاده از کلاه استاندار می‌تواند به افزایش تمایل موتورسواران به استفاده از کلاه و در اثر آن کاهش قابل توجه فوتی‌های حوادث رانندگی منجر شود.

در همین رابطه سعید مهرسروش، معاون آموزش و پژوهش سازمان اورژانس استان تهران در گفت‌و‌گو با میزان درباره صدمات ناشی از عدم استفاده از کلاه ایمنی گفت: در ایران سالانه حدود ۲۰ هزار نفر به علت تصادفات فوت می‌کنند و ۱۰ برابر این تعداد در تصادفات دچار صدمه می‌شوند. در میان حوادث ترافیکی، عمده‌ترین مرگ و میر‌ها ناشی از تصادفات موتورسواران است.

وی صدمات وارد شده به سر را عامل اصلی مرگ‌ها در سوانح رانندگی معرفی و بیان کرد: بر اساس آخرین آمار صدمات وارده به سر در حوادث رانندگی عامل ۷۵ درصد از موارد فوتی در بین رانندگان وسایل نقلیه و موتور‌سواران است، این آمار در کشور‌هایی با درآمد‌های متوسط و پایین چیزی حدود ۸۸ درصد است.

کلاه‌های پلاستیکی صدمات بیشتری را به سر افراد وارد می‌کند

سروش گفت: موتورسواران باید حتماً از کلاه‌های ایمنی و استاندارد بهره ببرند زیرا کلاه‌های ناایمن که قرار است برای جلوگیری از صدمه استفاده شوند در تصادفات نتایج معکوس را به دنبال دارند؛ کلاه‌های پلاستیکی صدمات بیشتری را به ناحیه سر افراد وارد می‌کند.

وی در توضیح مکانیزم عملکرد کلاه ایمنی استاندارد تشریح کرد: کلاه ایمنی سرعت جابه‌جایی جمجمه در حوادث را به حداقل می‌رساند، کلاه ایمنی استاندارد از چندین قسمت تشکیل شده و دارای پوسته آستری و بالشتک مخصوص است که در حرکت‌های ناگهانی و شدید از سر حفاظت می‌کند، نگهدارنده یا همان بند چانه از همه اجزا مهمتر است و راکبان حتماً باید آن‌را بسته و محکم کنند، زیرا اگر به درستی ثابت نشود و موتورسوار صرفاً کلاه را بر روی سرگذاشته باشد در لحظه تصادف کلاه از سر جدا شده و میزان آسیب به سر افزایش پیدا می‌کند.

معاون آموزش و پژوهش سازمان اورژانس استان تهران تصریح کرد: استفاده از کلاه ایمنی کاهش ۷۲ درصدی صدمات ناشی از تصادفات و ۳۹ درصد کاهش صدمات منتهی به مرگ و میر را در بین موتورسواران به‌دنبال دارد.

افزایش ۳۷ درصدی استفاده از کلاه ایمنی در تهران

سرهنگ فیروز کشیر معاون اجتماعی پلیس راهور تهران بزرگ نیز در گفت‌و‌گو با میزان گفت: برنامه‌های متعددی از سوی پلیس راهور برای فرهنگ‌سازی درباره استفاده از کلاه ایمنی طی سال‌های اخیر شکل گرفته که از جمله آنها ارائه کلاه ایمنی استاندارد به عنوان هدیه در برنامه‌ها و مناسبت‌های مختلف بوده است.

وی ادامه داد: پلیس راهور سال گذشته طرحی را به عنوان طرح ۱۰ آغاز کرد و تا به امسال ادامه داشته است، آمار و ارقام نشان می‌دهد که میزان استفاده از کلاه ایمنی از ۲۲ درصد در سال گذشته به ۵۹ درصد در سال جاری رسیده است.

کشیر فرهنگ‌سازی برای استفاده از کلاه ایمنی را یکی از رویکرد‌های مهم پلیس راهور دانست و تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود که استفاده از کلاه ایمنی همانند بستن کمربند ایمنی نهادینه و همه‌گیر شود.

وی افزود: معابر پرتلفات تصادفات موتورسیکلت‌ها در تهران شامل بزرگراه امام علی (ع)، بزرگراه آیت الله سعیدی و آزادگان، تونل توحید، خیابان قزوین و مولوی است. عمده این تصادفات به علت عدم توجه به جلو در هنگام حرکت با سرعت بین ماشین‌ها رخ می‌دهد.

سرهنگ کشیر با بیان اینکه ۵۷ درصد از تصادفات موتورسیکلت‌ها مربوط به گروه سنی ۲۵ تا ۳۵ سال و بعد از آن ۴۵ تا ۶۵ سال است و تنها ۷ درصد از این تصادفات به گروه سنی زیر ۱۸ سال که گواهی نامه ندارند تعلق دارد گفت: اما بیشترین زمانی که تصادفات در آن شکل می‌گیرد ساعت ۱۶ تا ۲۰ است، زیرا در این زمان همه به دنبال حرکت به سمت منازل خود هستند.

ضربه به سر عامل فوت نیمی از موتورسواران بوده است

حامد نائیجی مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشک قانونی نیز در گفت‌و‌گو با میزان درباره آمار جان‌باختگان ناشی از تصادف موتورسیکلت گفت: آمایشی که از سال ۹۰ تا ۱۴۰۰ یعنی در مدت ۱۱ سال بر روی قربانیان حوادث رانندگی انجام شد نشان داد که یک پنجم قربانیان حوادث رانندگی را موتورسواران تشکیل می‌دهند.

وی گفت: براساس آمار این پیمایش استان فارس رکورددار فوت راکبان موتورسیکلت با ۳ هزار و ۹۳۰ فوتی بوده و پس از آن استان تهران و خراسان رضوی در جایگاه‌های بعدی قرار داشتند.

دبیر کمیته اطلاع‌رسانی سازمان پزشک قانونی عدم استفاده از کلاه ایمنی را یکی از علل فوت موتورسواران دانست و تاکید کرد: بر اساس این آمار حدود ۵۴.۶ درصد از موتورسواران به علت ضربه به سر فوت شدند و حدود ۱۱.۶ درصد به خاطر ضربه به سر و خونریزی یعنی چند علتی فوت کردند. بدین ترتیب می‌توان گفت نیمی از آمار فوت شدگان حوادث تصادفات موتوری به علت ضربه به سر بوده است.

جاده‌های گیلان محل فوت ۷۳ درصد جان‌باختگان موتورسوار استان

وی گفت: ۳۹ درصد مرگ‌های ناشی از تصادفات موتورسیکلت‌ها در معابر درون شهری شکل گرفته است. اما در شهر تهران ۷۹.۶ درصد از مرگ موتورسواران در معابر درون شهری رخ داده و استان یزد با ۶۶.۶ و اصفهان با ۶۲.۳ درصد رتبه دوم و سوم فوت موتورسواران درون شهری را به خود اختصاص داده‌اند.

ناییجی گفت: استان گیلان با ۷۳.۳ درصد، استان ایلام با ۶۱.۱ درصد و استان مازندران با ۶۲.۹ درصد به ترتیب بیشترین میزان فوتی‌ها در جاده‌های بین شهری را در میان موتورسواران ثبت کرده‌اند. نزدیک بودن شهر‌های استان‌های گیلان و مازندران به یک‌دیگر و استفاده کشاورزان از موتورسیکلت برای رسیدگی به کشاورزی عامل این فوت‌ها محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

مشاهده این خبر در منبع اصلی
-->