مصائب سنگ‌فرش ‌یک خیابان تبریز برای کسبه و شهروندان + فیلم

۲ هفته پیش ۳

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز، کلان‌شهر تبریز از میراث تاریخی گسترده‌ای برخوردار است که در هسته‌ مرکزی این شهر نمود ویژه‌ای دارد و لزوم حفاظت از میراث برجای‌مانده در بافت تاریخی تبریز، وابسته‌به رعایت مسائل بسیاری است که در سایه مدیریت شهری محقق می‌شود.

زیباسازی و استفاده از المان‌های بومی در تصویرسازی سنگفرش‌های بافت تاریخی شهری و هستهٔ مرکزی تبریز، گامی مثبت در جذب گردشگران و مطلوب ساختن فضای شهری است که تحقق رؤیای شهر انسان‌محور را به واقعیت نزدیک می‌کند.

کف‌سازی هسته‌ مرکزی و البته تاریخی شهر، مسئله‌ای است که در اجرای این عملیات‌های عمرانی باید سرعت عمل نهادهای متولی نیز مدنظر باشد چراکه طولانی شدن روند اجرایی این اقدامات، ماحصلی جز نارضایتی شهروندان نخواهد داشت.

کیفیت کف‌سازی‌های هسته مرکزی باتوجه به شرایط ترافیکی و عوامل مؤثر آب‌وهوایی، مسئلهٔ مهم دیگری است که توجه به آن، مدیریت شهری را از چاره‌سازی‌های آتی بازخواهد داشت.

پیاده‌گذرهای مطرح در جهان، نمونه موفق این سیاست‌گذاری در مدیریت شهری است که توجه به شاخصه‌های ایجاد شهر انسان‌محور، باید در ایجاد کف‌سازی‌های بافت مرکزی و تاریخی شهرها و اجرای عملیات عمرانی مدنظر باشد.

.

مردم تبریز درباره سنگ‌فرش هسته مرکزی شهر چه می‌گویند؟

یکی از کسبه خیابان ارتش شمالی تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، گفت:‌ سنگفرش شدن خیابان‌ها به شرطی کارایی دارد که صرفا برای ایجاد پیاده‌رو صورت بگیرد و با سنگ‌فرش شدن خیابان، بستری برای حمل‌ونقل شهری ایجاد نشود.

یکی دیگر از کسبه این خیابان، اظهار کرد: گرد و خاک ناشی از سنگفرش، یکی از معایب سنگ‌فرش شدن خیابان‌های اصلی شهر است.

یکی از رانندگان تاکسی شهری با انتقاد از سنگفرش شدن هسته مرکزی شهر، گفت: کاربری آسفالت برای رانندگی بهتر از سنگفرش است چراکه سنگ‌فرش موجب ایجاد دست‌انداز و آسیب‌پذیری و استهلاک خودروهاست.

یکی از باربران بازار تبریز نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، گفت: ورود ممنوع شدن پیاده‌راه‌ها نیز مشکل دیگر کسبه با چنین وضعیتی است. پروژه سنگ‌فرش که به جای یک ماه، شش ماه طول کشید، موجب ورود خسارت به کسبه شد.

یکی از شهروندان تبریزی با انتقاد از سنگفرش شدن خیابان‌های هسته مرکزی تبریز، گفت: 50 سانت آسفالت برداشته شد و سنگفرش شد؛ این کار، چه صرفه اجتماعی برای شهر و شهروندان داشت؟

وی ادامه داد: دشواری تردد پیاده‌روها به علت فواصل سنگ‌فرش‌ها یکی دیگر از مشکلات شهروندان با سنگفرش شدن هسته مرکزی شهر است.

یکی از کسبه خیابان ارتش شمالی خاطرنشان کرد: هزینه بیش از حد سنگفرش برای چیست؟ ما در سطح شهر این‌همه مشکل آسفالت داریم و کوچه‌ها و معابر استاندارد نیستند؛ با کدام تفکر برای سنگ‌فرش هزینه شده است؟ سنگفرش موقع باران آب موجب تجمع آب و چهره زشت برای شهر می‌شود.

یکی از شهروندان تبریزی که با خودروی شخصی در حال مسافرکشی بود، در این خصوص، گفت: سطح سنگ‌فرش ایجادشده، نامیزان است که در مقایسه می‌توان گفت آسفالت ماندن این مسیر، بیشتر به صلاح شهر بود.

وی ادامه داد: سنگفرش شدن خیابان ایده خوبی است اما برای مسافرکشی خوب نیست و موجب استهلاک خودرو می‌شود.

پیاده‌راه‌ها چگونه شکل گرفته‌اند؟

بهزاد شهلاچشم، کارشناس ارشد برنامه‌ریزی شهری و کارشناس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در تبریز، گفت: طی سال‌های گذشته اقدامات متنوع و با مقیاس‌های مختلفی تحت عنوان «پروژه‌های پیاده‌راه‌سازی» علی‌الخصوص در محور تاریخی شهر تبریز، صورت گرفته که با واکنش‌های مختلفی روبه‌رو شده ‌است.

وی ادامه داد: رویکرد پیاده‌راه‌سازی محورهای تفرجگاهی و تاریخی شهرها و استفاده از ظرفیت گردشگری-تجاری این دسته از خیابان‌ها، با رعایت اصول میراثی و حفاظتی، رویکردی غالب و مقبول در مدیریت شهری است.

این پژوهشگر مسائل شهری، خاطرنشان کرد: مسئلهٔ اصلی، در چگونگی اتخاذ این رویکرد و نگاه سیستماتیک در روند این تغییر وضعیت شهری است. تمایل به ایجاد پیاده‌راه در محورهای اصلی امری جذاب و جالب از نگاه مسئولین است اما سوال اصلی این است که آیا پیاده‌راه سازی در شهر ما درست اجرا می‌شود؟ و آیا لازم است که حتما بخشی از خیابان‌ها تبدیل به پیاده‌راه شوند؟ اقدامات کف‌سازی و پیاده‌راه‌سازی که امروزه در ردیف اول راهکارها و عملکردهای مدیریت شهری قرار دارد، باید ارزیابی شود که به چه میزان در بهبود زیست شهری شهروندان مؤثر بوده ‌است؟

شهلاچشم اظهار کرد: پیاده‌راه‌ها بخشی از منظر شهری هستند که به‌دلایل مختلف ازجمله افزایش تعاملات اجتماعی ـ فرهنگی، تثبیت و تقویت برخی کاربری‌ها و مسائل اقتصادی، گسترش ارتباطات و… در شهرها شکل می‌گیرند. اما آنچه که امروزه تحت عنوان پیاده‌راه‌سازی تبدیل به ویژند (برند) شهرداری‌ها شده و صرفا با تغییر کف‌سازی خیابان‌ها از آسفالت به سنگ‌فرش و چیدن تعدادی مبلمان شهری، پیاده‌راه‌‌ها را ایجاد می‌کنند، تفاوت اساسی و بنیادین با خاصیت پیاده‌راه دارد؛ چرا که بدون توجه به منظر خیابان، کاربری‌های اطراف آن و ماهیت تعامل اجتماعی مخاطبان شکل گرفته‌اند.

وی تأکید کرد: باید در نظر داشت خیابان‌هایی که برای تبدیل به پیاده‌راه انتخاب می‌شوند، براساس مقیاس حمل‌ونقل خودرویی شکل گرفته‌اند و جداره‌های منظر خیابانها نیز بر آن پایه ساخته شده‌اند و تبدیل این بستر به بستری جدید، تمهیدات خاصی را می‌طلبد که در طرح‌های انجام شده به این موارد کمتر توجه شده است.

کارشناس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز، با اشاره به اینکه نگاه به پدیده "پیاده‌‌راه" نباید به شکل جزءنگر و بخشی باشد، تصریح کرد: ما به شبکه ‌ای از پیاده‌‌راه‌‌ها برای توسعهٔ اجتماعی و اقتصادی شهر نیازمندیم.

شهلاچشم ادامه داد: عملیاتی‌سازی این اهداف باید با در نظر گرفتن زیرساخت‌ها و زمینه‌‌هایی برای حضور افراد ازجمله در نظر گرفتن پارکینگ‌ها، توسعهٔ حمل‌ونقل عمومی، تعیین مقاصد جذاب و فواصل منطقی برای دسترسی پیاده در بستر یک شبکه پیاده در قالب طرح‌‌های بالادستی گنجانده می ‌شود و به موازات شکوفایی اقتصادی شهر، افزایش کیفیت زندگی پیاده نیز هدف قرار گیرد.

پیاده‌راه‌سازی راهکاری برای تداوم مشخصاتی خاص هویتی در شهر است

وی خاطرنشان کرد: یک پیاده‌راه زمانی کاربرد دارد که فضای شاخص تاریخی و دارای هویت را از فضاهای دیگر شهر متمایز کند؛ پس، پیاده‌راه‌سازی راهکاری برای تداوم مشخصاتی خاص هویتی در شهر است.

این کارشناس برنامه‌ریزی شهری، تأکید کرد: یکسان‌سازی متریال خیابان‌ها (سنگ‌فرش کردن) به‌صورت جزیره‌ای، آن هدف هویتی را تحقق نمی‌بخشد؛ حتی اگر این کف‌سازی فقط به منظور زیبایی ایجاد شده باشد، به مرور زمان اثبات خواهد شد که برای شهروندان جذابیتی ایجاد نمی‌کند و صرفا هزینه‌های سنگین نگهداری و نوسازی را بر مدیریت شهری تحمیل خواهد کرد.

شهلاچشم اذعان کرد: عدم ارتباط یک پیاده‌راه با پیاده‌راه‌های مجاور می‌تواند سبب تبدیل آن به فضای جزیره‌ای شود که به مرور زمان نه‌تنها برای ارتقای منظر آن به کار نیامده، بلکه به قالب فضای رهاشده و بی‌دفاع قبلی باز خواهد گشت.

وی، گفت: باید به این مهم توجه کرد که مفاهیمی ازجمله پیاده‌راه‌سازی زمانی معنا پیدا می‌کند که در نتیجه‌ آن، تعادل بین حضور پیاده و سواره اتفاق بیفتد و کاربری‌های آن جاذب جمعیت پیاده باشد.

کف‌سازی خیابان‌های هستهٔ مرکزی تبریز ضرورت دارد

حسین منیری‌فر، شهردار منطقه هشت تبریز نیز درخصوص سنگ‌فرش کردن خیابان‌های بافت تاریخی شهر، گفت: کف‌سازی خیابان‌های هسته مرکزی و بافت تاریخی تبریز، یک ضرورت عمرانی است.

وی با اشاره به به مشخصات پروژه سنگفرش خیابان ارتش شمالی اشاره کرده و گفت: این پروژه به طول 500 متر و عرض 20 متر اجرایی می‌شود که در قالب آن 10 هزار متر مربع سنگ‌فرش اجرا خواهد شد.

منیری‌فر ضمن مهم برشمردن سنگفرش خیابان‌های مرکزی شهر، گفت: امیدواریم با کفسازی و سنگفرش خیابان‌های مرکز شهر، بتوانیم یکی از مهم‌ترین میادین شهری تبریز را در هسته مرکزی شهر ساماندهی کنیم.

وی درخصوص کفسازی بازار تاریخی تبریز نیز گفت: کف‌سازی اکثر معابر بازار تبریز با آسفالت انجام شده بود که این نوع کف سازی موجب انتقال رطوبت کف به ستون‌ها، طاق‌ها و آسیب زدن بر بافت آجری بازار می‌شد و هیچ هم‌خوانی با ارزش تاریخی این مجموعه عظیم نداشت.

شهردار منطقه هشت تبریز، اظهار کرد: در کف‌سازی این بازار از سنگ اسپراخون استفاده می‌شود که با توجه به بومی بودن این نوع سنگ، دارای مقاومت بالایی در برابر سرما و گرما است و همخوانی خوبی با بافت تاریخی بازار دارد.

وی با اشاره به حذف آسفالت و تبدیل پوشش خیابان‌های هسته مرکزی شهر به سنگ‌فرش، گفت: پیاده‌گذر ارگ و کوی لک‌لر از نمونه‌های موفق کف‌سازی بافت تاریخی تبریز است.

کف‌سازی خیابان‌های هستهٔ مرکزی تبریز از کیفیت لازم برخوردار باشد

سرهنگ فریدون قنبرزاده، رئیس پلیس راهور آذربایجان‌شرقی ضمن تکذیب ادعایی مبنی‌بر این‌که پلیس راهور، مانع اجرای عملیات عمرانی سنگفرش هسته مرکزی تبریز شده است، گفت: پلیس راهور مخالفتی با سنگ‌فرش محدودهٔ میدان ساعت نداشته است. 

وی، افزود: تدبیر پلیس راهور، مبنی‌بر کنترل و مدیریت ترافیک شهری بوده و پیشنهاد پلیس راهور به مجموعه شهرداری تبریز، این است که کف‌سازی خیابان‌های هستهٔ مرکزی کلان‌شهر تبریز باید از کیفیت لازم برخوردار باشد.

حاشیه‌های ایجادشده در موضوع کف‌سازی هسته مرکزی تبریز، نشان از این دارد که مدیریت شهری باید پیش از آغاز عملیات‌های عمرانی متعدد در شهر، دیگر مسائل گره‌خورده با مدیریت شهری و زندگی شهروندی را در نظر داشته باشد تا از بروز نارضایتی‌های گستردهٔ شهروندان جلوگیری کند.

پیش از این نیز با پیگیری خبرنگار تسنیم از کمیسیون عمرانی شورای شهر تبریز، تأکید این کمیسیون بر عدم تقارن همزمانی پروژه‌های عمرانی با یکدیگر در یک راستا و مدیریت این پروژه ها در روزهای اوج سفرهای تابستانی بوده است.

راهکار مدیریت شهری برای اجرای هرچه بهتر چنین پروژه‌هایی که در خدمت شهر انسان‌محور است باید به گونه‌ای باشد که زندگی شهروندی را گرفتار گره‌های ترافیکی و چهره نامطلوب شهری نکند.

انتهای پیام/

مشاهده این خبر در منبع اصلی
-->