نایب رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ درباره بررسی بخش دوم لایحه بودجه تاکید کرد که مجلس و تلفیق هیچ دخل و تصرفی در منابع بودجهای دولت نداشتند.
محسن زنگنه، نایب رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ با اشاره به آغاز بررسی بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ در مجلس و اقدامات کمیسیون تلفیق در این راستا، بیان کرد: پس از آنکه رسیدگی به لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ در دو مرحله صورت گرفت. در مرحله دوم و پس از تصویب بخش اول توسط شورای نگهبان و ابلاغ آن به دولت، ما جداول تفصیلی بودجه را در کمیسیون تلفیق مورد بررسی قرار دادیم و در حال حاضر این مسئله در صحن رسیدگی میشود.
مجلس و تلفیق هیچ دخل و تصرفی در منابع بودجهای دولت نداشتند
نایب رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ با اشاره به جداول مهم بخش دوم لایحه بودجه تاکید کرد: یکی از این دست جداول، جدول شماره ۵ لایحه هست که منابع دولت در آن دیده شده است. این منابع به درآمدهایی نظیر مالیات، عوارض و همچنین حقوق گمرکی تقسیم میشود؛ لذا کمیسیون تلفیق هیچ کدام از این اعداد و ارقام را در جدول شماره ۵ تغییر نداده و همان نظر اولیه دولت را در این بخش پذیرفت.
وی با اشاره به بخش منابع حاصل از واگذاری داراییهای تملک سرمایهای، بیان کرد: عمده منابع این بخش مربوط به منابع فروش نفت است که ما در این بخش هم تغییرات خاصی را اعمال نکردیم.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به بخش مربوط به انتشار اوراق در جداول بودجه بیان کرد: این بخش به اوراق مالی و همچنین منابعی که از صندوق توسعه ملی اخذ شده تقسیم میشود.
وی با بیان اینکه یکی از جداول مهم در بخش دوم لایحه، جدول شماره ۷ است تاکید کرد: در این بخش هزینههای بخشهای اجرایی، نظیر تملک و جاری آنها دیده شده است. در این بخش منابع اضافه شد که بخشی از آن به جهت انتقال از سایر جداول به مانند جدول ۹ بود لذا ما برای نظم بخشی بودجه از جدول ۹ که یک جدول متفرقه است منابعی را در ذیل ردیفهای جداول ۷ آوردیم. البته یک بخش هم مربوط به مذاکرات دستگاهها بود که مشکلات جدی داشتند و ما سعی کردیم در این بخش به این دستگاهها کمک کنیم.
۱۲۰۰ همت برای کمک به پروژههای عمرانی دستگاههای اجرایی لحاظ شد
وی با بیان اینکه در این قالب، حدود ۱۲۰۰ همت نیز به پروژههای عمرانی دستگاههای اجرایی نیز اضافه شد، بیان کرد: البته اکثریت این منابع، منابع انتقالی بود.
نایب رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ با اشاره به جدول شماره ۹ لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ تاکید کرد: این جدول هم به عنوان جدول متفرقه شناخته میشود. همچنین مواردی که به هر دلیل موضوع آن حائز اهمیت بوده و دستگاه و سازمان خاصی متولی آن نیست و اغلب موردی است و ممکن است امسال باشد و سال بعد نباشد، در این جدول گنجانده میشود. البته در این جدول، هم هزینه و هم درآمدها دیده شده است.
زنگنه با بیان اینکه یکی از جداول مهم بودجه جداول مربوط به ردیفهای استانی است، اظهار کرد: در این جدول هم بودجه منابع عمرانی و هم بودجه منابع و مصارف استانی دیده میشود.
کمیسیون تلفیق تمام تلاش خود را برای شفافیت در ردیفهای بودجهای به کار گرفت
وی با بیان اینکه کمیسیون تلفیق تمام تلاش خود را برای شفافیت در ردیفهای بودجهای نیز به کار گرفت، تاکید کرد: به واقع هر سال این گلایه وجود داشت که کمیسیون تلفیق شفافیت لازم را نداشته و بعضاً ممکن بود به برخی از مسائل هیئت رئیسه کمیسیون تلفیق ورود کند. از این رو ما امسال برای اینکه همه چیز به صورت عادلانه مد نظر قرار گرفته و دسترسی نمایندهها به تلفیق و هیئت رئیسه به صورت یکسان باشد، آمدیم و بخشی از منابع مازاد در بودجه را در جداولی قرار دادیم تا در اختیار نمایندگان قرار گیرد.
پیش بینی منابع اختصاصی به نمایندگان جهت هزینه در طرحهای آبی و جادهای
این نماینده مجلس شورای اسلامی متذکر شد: منابع ۵۰ میلیارد تومانی با لحاظ کارشناسی نظر نماینده در سه حوزه آب، راه و طرح هادی روستایی و به صورت ملی باید هزینه شود. هم چنین پیش بینی ۳۰ میلیارد تومان با لحاظ نظر کارشناسی هر نماینده در بخش دوم لایحه بودجه و در قالب بودجه متوازن مد نظر قرار گرفته است که این منابع هم باید در مناطق محروم و در مواردی که قانون و سرفصلهای بودجه اجازه میدهد، هزینه شود.
این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین دولت در بخش دوم لایحه بودجه ارقامی را در بخش سه درصد مربوط به محرومیت زدایی و توازن به اشتباه محاسبه کرده بود که با محاسبه دقیقی که در کمیسیون تلفیق انجام شد، رقم مناسب و خوبی حاصل آمد که آن رقم هم بر اساس شاخص توازن بین استانها تقسیم شد و ما این امکان را برای نمایندگان قرار دادیم؛ بنابراین نمایندگان یک استان، میتوانند تمام این مبالغ را برای یک پروژه ملی هزینه کنند.
امسال شاهد کمترین پیشنهادات به بخش دوم بودجه بودیم
وی تصریح کرد: به موجب این قبیل اتفاقات، تقریباً ما شاهد این بودیم که امسال کمترین پیشنهادات بر روی بخش دوم بودجه شکل گیرد بنابراین این قبیل رویکردها نشان میدهد که نمایندگان از کلیات جداول رضایتمندی داشته و حتماً این اتفاق بسیار خوبی برای بودجه است.
شفافیت در ردیف بودجههای نظامی
نایب رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ با بیان اینکه همه ردیفهای جداول در اختیار نمایندگان مجلس قرار دارد، تاکید کرد: حتی ردیف بودجههای نظامی در اختیار مردم و نمایندگان قرار دارد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی از سیاه نماییها در رابطه با بررسی بودجه اظهار کرد: با اقدامات صورت گرفته شفافیت کاملی در راستای بخش دوم لایحه بودجه شکل گرفت که میتواند پاسخ بسیار خوبی برای سیاهنماییهای صورت گرفته باشد.
زنگنه در ادامه با اشاره به گلایه برخی از نمایندگان در رابطه با عدم منابع ناکافی برای تامین بودجههای عمرانی استانها تاکید کرد: بخش زیادی از این مسئله به علت محدودیت منابع است. در حال حاضر ما پروژههایی داریم که بسیاری از آنها پروژههای ملی است و بین چند استان تقسیم میشود و یا در برنامه هفتم به عنوان طرحهای پیشران شناخته میشود. از این رو به طبع برای این طرح ها، منابع بیشتری اختصاص پیدا میکند و ممکن است برای برخی از پروژهها این منابع کمتر دیده شود. البته به خاطر ساختاری که ما در سازمان برنامه و تخصیص بودجه داریم، قبول میکنیم که امکان دارد بیعدالتی اتفاق افتد، اما ما این بیعدالتی را براساس مقررات فعلی نمیتوانیم در مجلس برطرف کنیم و این بیشتر به سازمان برنامه و دولت باز میگردد چرا که اگر ما منابعی را از استانی اخذ کرده و به استان دیگری اضافه کنیم، حتماً مشکل ساز خواهد بود.
دولت به موجب برنامه هفتم باید شاخصهای مناطق محروم را مورد بازنگری قرار دهد
وی تاکید کرد: البته ما در برنامه هفتم توسعه پیشبینی کردیم که دولت باید مجدداً شاخصهای مناطق محروم را مورد بررسی قرار دهد؛ لذا اگر دولت این اقدام را که الزام آن در سال اول برنامه پیشبینی شده است، انجام دهد. حتماً امیدوار به توزیع عادلانه بودجه خواهیم بود
انتهای پیام/