افزایش کلاهبرداریهای رایانهای و انواع آن مانند کلاهبرداری از طریق فیشینگ و هک اطلاعات حساب بانکی، مشکلات قانونی بسیاری برای صاحبان حساب ایجاد کرده است.
با گسترش فناوری و پیشرفت تکنولوژی، کلاهبرداران نیز از این فرصت استفاده کرده و مجرمان سایبری دائما طعمههای خود را به صورت دیجیتالی از هر نقطه از جهان هدف قرار میدهند. به همین دلیل، محافظت از اطلاعات بانکی، به خصوص در دوران کنونی که روشهای بانکداری نوین بسیار وابسته به اشتراکگذاری اطلاعات است، بسیار مهم است.
راحتی استفاد از نرمافزارهای بانکی باعث شده به اهمیت محافظت از آن توجه کافی نشود و حتی گاهی فراموش شود. به همین جهت علاوه بر آشنایی با راهکارهای حفظ امنیت گوشیهای هوشمند در برابر تهدیدات سایبری، اطلاع از روشهای مناسب و اصولی در محافظت از حساب بانکی در برابر هکرها، موضوع بسیاری مهمی است که کاربران برای پیشگیری و مقابله با تهدیدات سایبری باید به آن توجه داشته باشند.
نکات مهم حفاظت از حساب بانکی در برابر هکرها
برای حفظ امنیت اطلاعات حساب و کارت بانکی خود در فضای اینترنتی و جلوگیری از هک آن اقدامات زیر را انجام دهید:
۱. از احراز هویت چند مرحلهای استفاده کنید:
با بانک خود صحبت کنید. اطمینان حاصل کنید که بانک از احراز هویت دو مرحلهای یا چند مرحلهای (نه فقط نام کاربری و رمز عبور برای تأیید هویت شما) استفاده میکند و درباره پروتکلهای رسیدگی به مسائل امنیتی سؤال کنید.
بنابراین اگر بانک فرایند احراز هویت چند مرحلهای را ارائه میدهد از آن استفاده کنید. احراز هویت چند مرحلهای روشی است که در آن دستگاه شما پس از ارائه موفقیتآمیز اطلاعات در چند مرحله، اجازه دسترسی به حسابتان را میدهد. هرچند احراز هویت چند مرحلهای ممکن است خستهکننده به نظر برسد اما دقیقاً همین خستهکنندگی باعث محافظت از اطلاعات بانکی شما در برابر سوءاستفاده و فیشینگ میشود.
۲. پیامهای ناشناس را باز نکنید:
مراقب ایمیلها و پیامهای دریافتی خود باشید و هرگز به ایمیلهایی که به نظر میرسد از یک موسسه مالی ارسال شدهاند، پاسخ ندهید؛ حتی اگر به نظر میرسد معتبر هستند یا از طرف یک فرد شناخته شده ارسال شدهاند، بر روی لینکها و پیوندها در ایمیلهایی که ممکن است شما را به وبسایتهای جعلی یا نصب بدافزار بر روی رایانهتان هدایت کنند، کلیک نکنید.
به طور کلی، اگر از یک فرستنده ناشناس پیامی حاوی لینک بخصوصی دریافت کردید به هیچ وجه لینک را باز نکنید. تبعات احتمالی این کنجکاوی یا ماجراجویی ممکن است بسیار خطرناک و حتی فراتر از تصور شما باشد. حتی اگر لینک مشکوکی را از آشنایان و بستگان خود دریافت کردید به آن اعتماد نکنید. بسیاری از مواقع، کلاهبرداریها با داستانی جذاب، که اعتقادات یا احساسات افراد را نشانه میگیرند، رخ میدهند. مثلاً برای کمک به فلان خیریه کلیک کنید، یا برای برنده شدن در قرعهکشی سفر زیارتی لینک ارسالی را دنبال کنید و…
۳. حسابهای بانکی خود را زیر نظر داشته باشید:
حساب بانکی خود را دائما زیرنظر داشته باشید تا بتوانید در صورت هرگونه تغییری به سرعت کلاهبرداری را شناسایی کنید. بررسی تراکنشهای حساب بانکی، برای اطلاع از هرگونه هزینه مشکوک یا برداشت غیرمجاز احتمالی، را به یک عادت برای خود تبدیل کنید و هر مورد مشکوکی که با آن روبهرو شدید را بلافاصله به بانک گزارش دهید.
۴. حساب کاربری خود را باز رها نکنید:
برای استفاده از اینترنت بانک یا نرمافزار بانکی خود، باید با نام کاربری و گذرواژه وارد حساب کاربری خود شوید. حتماً وقتی کار شما با بانکداری آنلاین تمام شد، از حساب کاربری خود خارج شوید.
۵. از وایفای عمومی برای دسترسی به حساب بانکی استفاده نکنید:
WIFI عمومی لزوماً امن نیست و میتواند به شدت امنیت سایبری را تهدید کند. به همین دلیل از انجام کارهای بانکی آنلاین در شبکههای اینترنت عمومی که در کافهها، رستورانها، پارکها، باشگاهها و… ارائه میشود جداً پرهیز کنید و تمام کارهای مربوط به بانکداری آنلاین را در یک شبکهی امن، که به آن اعتماد دارید، انجام دهید.
۶. تکنولوژی خود را به روز کنید و از VPN مناسب استفاده کنید:
اطمینان حاصل کنید که آخرین نسخه نرمافزار آنتی ویروس را در حال اجرا دارید و وصلههای نرمافزاری که در دسترس هستند نصب کنید.
وصله یا پچ (Patch) مجموعهای از تغییرات در یک برنامه کامپیوتری یا دادههای پشتیبان آن است که برای بهروزرسانی، رفع یا بهبود آن طراحی شده است.
در انتخاب VPN خود دقت کنید و بدانید که ویپیان فیلترشکن نیست. VPN مخفف عبارت Virtual Private Network، به معنی شبکه خصوصی مجازی است که در علم شبکههای کامپیوتری برای افزایش امنیت شبکه از آن استفاده میشود.
۷. دسترسی به دادهها و حسابهای خود را کنترل و محدود کنید:
استفاده از یک کامپیوتر اختصاصی برای تراکنشهای مالی را در نظر بگیرید (که برای ایمیل، وبگردی یا رسانههای اجتماعی استفاده نمیشود).
۸. کارت بانکی مفقود شده یا دزدیده شده را فوراً گزارش کنید:
اگر کارت بانکی خود را گم کردید، یا آن را به سرقت بردهاند، فوراً به بانک اطلاع دهید و درخواست کنید کارت را مسدود کند.
خوشبختانه در حال حاضر بسیاری از اپلیکیشنهای بانکی یا نتبانکها این امکان را برای کاربران فراهم کردهاند که هر لحظه که نیاز داشته باشند بتوانند، کارت بانکی خود را مسدود کنند. به این ترتیب بعد از گم شدن یا سرقت کارت بانکی، به سرعت میتوانید از طریق اپهای بانکی حساب خود را مسدود کنید.
۹. آموزش را جدی بگیرید:
مهمترین راه مقابله با تهدیدات داخلی در بانکها، آموزش اصول امنیت سایبری به پرسنل است. به این نحو، کارکنان بانکها با روشهایی مانند مهندسی اجتماعی و فیشینگ، تهدیدات USB و ... آشنا میشوند و احتمال به دام افتادن آنها در تله هکرها، کاهش پیدا میکند. اطمینان حاصل کنید که آنها هرگونه رویه مالی یا سایر پروتکلهای امنیتی را که کسبوکار شما به اجرا در میآورد، درک کرده و از آنها پیروی میکنند.
همچنین به کارمندان خود آموزش دهید تا از تهدیدات سایبری مانند ترفندهای فیشینگ نیزهای آگاه شوند. فیشینگ نیزهای تلاشی هدفمند برای سرقت اطلاعات حساس مانند اطلاعات حسابهای کاربری یا اطلاعات مالی از یک قربانی خاص است که اغلب با هدفهای مخرب انجام میشود.
۱۰. از برنامههای بانکی استفاده کنید:
چند دلیل وجود دارد که استفاده از برنامههای تلفن همراه ممکن است امنتر از دسترسی به حسابها از طریق رایانه شخصی شما باشد. بانک با نام کاربری و رمز عبور و شماره تلفن شما را میشناسد که یک لایه امنیتی اضافی ایجاد میکند. این شماره تلفن به بانک اجازه میدهد تا خیلی سریع با شما از طریق پیام، متن یا ایمیل ارتباط برقرار کند، بنابراین تراکنشها به سرعت تأیید میشوند.
۱۱. اگر از یک برنامه بانکی استفاده میکنید، آن را از بانک دریافت کنید، نه از فروشگاه برنامه و فقط از آن در یک دستگاه ایمن استفاده کنید.
۱۲. از رمز عبور قوی و منحصر به فرد استفاده کنید:
برای حساب کاربری بانکی خود رمز عبور قوی و منحصربهفرد ایجاد کنید و هر ۳ ماه یکبار آن را تغییر دهید.
رمز عبور باید ۸ کاراکتر یا بیشتر باشد. بسیاری از پلتفرمها برای افزایش ضریب محافظت از اطلاعات بانکی و امنیت سایبری، ترکیبی از اعداد، نمادها و حروف بزرگ و کوچک را الزامی میدانند.
علاوه بر اینکه از رمز عبور قوی و غیرقابل حدس برای حساب بانکی خود استفاده میکنید، اطلاعاتی از خود در رسانههای اجتماعی یا فضای مجازی نیز قرار ندهید که از این طریق کلاهبرداران و هکرها بتوانند گذرواژههای سیستم شما را به راحتی حدس بزنند.
۱۳. به هیچ وجه اطلاعات شخصی یا بانکی خود را به صورت تلفنی یا پیامکی فاش نکنید:
بانک هیچوقت نباید از شما اطلاعات شخصی مانند کد ملی یا شماره حساب را از طریق پیامک یا تماس تلفنی مطالبه نمیکند، بنابراین به هر نوع درخواست تلفنی یا پیامکی برای دریافت اطلاعات هویتی و بانکی شک کنید و در این مواقع برای اطمینان از اقدام خود با پشتیبانی بانک خود تماس بگیرید.
۱۴. هنگام استفاده از دستگاههای خودپرداز یا کارتخوان هشیار باشید:
موارد بسیاری دیده شده که افراد به دلیل ضعف در بینایی یا عدم سواد کافی در خواندن ارقام، کارت خود را به شخص دیگری میدهند و از او در انجام تراکنش کمک میخواهند. این کار میتواند به راحتی اطلاعات کارت بانکی را در اختیار دیگران قرار دهد.
به همین دلیل، دقت داشته باشید در زمان استفاده از دستگاه خودپرداز یا کارتخوان، به هیچ وجه کارت خود را به شخص دیگری ندهید تا برای شما تراکنش انجام دهد یا رمز عبور را وارد کند.
۱۵- از تجربه دیگران استفاده کنید:
معمولاً روشهای مشابه و یکسانی برای کلاهبرداری و فیشینگ اجرا میشود. با پیگیری تجربه افرادی که قربانی این اقدامات شدهاند، و استفاده از توصیههای پلیس فتا و سایر نهادهای مرتبط، میتوانید بسیاری از این ترفندها را شناسایی کنید تا اگر روزی در معرض یک پیام، تلفن یا ایمیل فریب دهنده قرار گرفتید، بتوانید احساسات خود را کنترل کنید و عاقلانه تصمیم بگیرید.
دقت داشته باشید حتی اگر تمام نکاتی که درباره محافظت از اطلاعات حساب بانکی بیان کردیم را به دقت رعایت کنید، هنوز هم یک خطر بزرگ شما را تهدید میکند. خطر بزرگی که میتوان گفت بیشترین آمار فیشینگ در کشور را به خود اختصاص داده و آن، استفاده از درگاه پرداخت جعلی و ناامن هنگام انجام یک تراکنش آنلاین است.
انتهای پیام/