وزیر آموزش و پرورش ضمن بیان اینکه آموزشگاههای زبان به دلیل عدم موفقیت مدارس در فراگیری زبان، پدید آمدند، گفت: محتوا و نوع نگاه مدرسان، و مدیران این مراکز جای سوال دارد و چالش بزرگ ما متاسفانه در بحث نظارت است که با نگرانیهای بسیاری مواجه هستیم.
نخستین رویداد ملی آموزش زبانهای خارجی صبح روز امروز دوشنبه ۲۹ بهمن ماه ۱۴۰۳ با حضور وزیر آموزش و پرورش برگزار شد.
در ابتدای این مراسم احمد محمودزاده رئیس مدارس غیردولتی و مشارکتهای مردمی اظهار داشت: این رویداد، یک برنامه ملی است، که براساس دغدغه و منویات رهبر انقلاب برگزار میشود.
رئیس مدارس و مراکز غیر دولتی با طرح پرسشی عنوان کرد: سوالی که مطرح میشود این است چطور میتوان یک زبان خارجی را فرا گرفت، اما از فرهنگ نهفته در آن که تناسب با فرهنگ بومی و اسلامی ایرانی نداشته باشد تاثیر کمتری پذیرفت؟ در برابر آثار سوء آموزش زبانهای خارجی چه باید کرد؟ پاسخ به این سوالات مستلزم مشورت و خرد جمعی به ویژه با استفاده از ظرفیت نخبگانی مدرسان و اساتید این حوزه در کشور است.
محمودزاده با بیان اینکه باید مدلی را طراحی کنیم که این مشکلات زبان آموزی را مرتفع کند، افزود: باید محتوای آموزشی زبانهای خارجی نه تنها به فرهنگ یک کشور خاص محدود نباشد، بلکه با توجه به هویت بومی و اسلامی ایران، آموزشها به گونهای طراحی شوند که آگاهی بینفرهنگی در زبانآموزان تقویت شود.
محمودزاده در ادامه به ارائه آمارهایی درباره رویداد ملی زبان پرداخت و گفت: تعداد آثار رسیده به دبیرخانه در مجموع ۲۵۰۲ اثر بود و حدود هزار طرح به مرحله کشوری و در نهایت ۳۰ اثر به مرحله نهایی راه یافت.
محمودزاده بر اهمیت توانمندسازی معلمان در حوزه آگاهی بینفرهنگی و آموزش منتقدانه تأکید کرد و گفت: هدف ما از آموزش زبان خارجی، انتقال مفاهیم و ارزشهای فرهنگی خودمان است، نه اینکه زبان خارجی را در اختیار فرهنگ بیگانه قرار دهیم.
آموزشگاههای زبان بالهای نظام تعلیم و تربیت
در ادامه علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش در جایگاه حاضر شد و اظهار کرد: بخشی از بالهای نظام تعلیم و تربیت آموزشگاههای زبان است، اما باید پیش از این به این دست آموزشگاهها فکر میکردیم.
وی افزود: نقش زبان در توسعه جایگاه علمی کشور بر همگان ثابت شده است.
وزیر آموزش و پرورش ضمن بیان اینکه ما نتوانستیم در فراگیری زبان انگلیسی مدارس موفق باشیم، گفت: به همین دلیل این آموزشگاهها پدید آمدند؛ و اکنون با تراز مدارس فاصله بسیار دارند و باید با برنامه ویژهای برای آموزشگاههای زبان تلاش کنیم.
وی ادامه داد: محتوا و نوع نگاه مدرسان، و مدیران این مراکز جای سوال دارد و نکات تربیتی را نباید فراموش کنیم. نگاه تربیتی در سرفصلهای آموزشی آموزشگاه باید نهادینه شود.
وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: یکی از مهمتریهن راههای نفوذ به کشور نفوذ فرهنگی است که این از مدارس آغاز میشود و مسیر دیگر این نفوذ آموزشگاههای زبان است.
کاظمی با بیان اینکه رویداد ملی زبان تنها آغازی برای این مسیر طولانی است، تصریح کرد: باید توجه کنیم که محتوا را چه کسی قرار است تدریس کند، نیروی انسانی نکته بسیار مهمی است.
وزیر آموزش و پروش گفت: چالش بزرگ ما متاسفانه در بحث نظارت است که با نگرانیهای بسیاری مواجه هستیم. ما در مسیر رشد و توسعه مدارس و آموزشگاهها دچار نقایصی هستیم. باید بدانیم چه رفتار، چه محتوا و چه سرفصلهایی به فرزندانم تدریس میکنیم.
انتهای پیام/