وزیر آموزش و پرورش ضمن تاکید بر این مهم که باید شکاف بین صف و ستاد از میان برداشته شود، گفت: فرمانده اصلی نظام تعلیم و تربیت مدیر مدرسه است.
جلسه هم اندیشی «مدیران مدارس با علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش» عصر روز شنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۳ برگزار شد.
علیرضا کاظمی در ابتدای این مراسم گفت: فرمانده اصلی نظام تعلیم و تربیت مدیر مدرسه است. مدیر مدرسه بیشترین نقش را در نظام تعلیم و تربیت ایفا میکند پس فردی که بیشترین نقش را ایفا میکند بیشترین چالشها را نیز مترتب میشود.
وی اهداف این جلسه را اینگونه برشمرد که؛ نخستین هدف ما از برگزاری این جلسه این است که بفهمیم فاصله بین صف و ستاد در نظام تعلیم و تربیت چقدر است.
وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از اظهاراتش بهعدم تحقق کامل اهداف سند تحول بنیادین پرداخت و گفت: یکی از سؤالات مهم این است که چرا اجرای سند تحول بنیادین با موفقیت کامل همراه نبوده است؟ آیا مشکل کمبود بودجه است؟ کمبود نیروی انسانی؟ یا چالشهای مدیریتی دیگری وجود دارد؟ ما نیاز داریم که پاسخ این سؤالات را با کمک مدیران مدارس پیدا کنیم.
کاظمی همچنین به موضوع توسعه عدالت آموزشی که توسط رئیس جمهور مطرح شده، اشاره کرد و از مدیران مدارس خواست نظرات و تجربیات خود را درباره اجرای این طرح، بهویژه در مناطق پایلوت مانند شهر قدس، مطرح کنند.
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که چرا آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین موفق نیست و چرا اهداف عالی نظام تعلیم و تربیت تا کنون محقق نشده است و نهایتا اینکه آیا با پول میتوان به این اهداف دست یافت، را از اهداف کلی این نشست هم اندیشی یاد کرد.
در ادامه تعدادی از مدیران مدارس نقطه نظرات، چالشها و نیز مهمترین مشکلات خود را بیان کردند.
در پایان این نشست هماندیشی علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش بر اهمیت نقش مدیران در سیاستگذاری آموزشی تأکید کرد و گفت: ما نمیخواهیم جلسه صرفاً گزارشی باشد؛ بلکه این فرصت را فراهم کردهایم که شما مدیران محترم، دغدغهها، انتقادات و پیشنهادات خود را مطرح کنید. من در این جلسه، بیشتر شنونده خواهم بود و امیدوارم این گفتوگوها به تصمیمگیریهای بهتر در نظام تعلیم و تربیت منجر شود.
وی در خاتمه پیشنهاداتی نیز برای بهرهوری بیشتر از این سلسله جلسات ارائه کرد.
انتهای پیام/