وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در نشست فراکسیون دانشگاهیان مجلس مباحثی برای کاهش مهاجرت اساتید و نخبگان مطرح شده است، گفت: موضوعاتی همچون معیشت و اقتصاد دانشگاه و اساتید، کارکنان و شرایط رفاهی دانشگاهیان، حقوق و دستمزد پایین استادان در مقایسه با کشورهای همسایه، مسکن اساتید و کارکنان از موضوعاتی بود که مورد بررسی قرار گرفته و وزارت عتف در این راستا اقدامات عملیاتی را شروع کرده است.
به گزارش خانه ملت، حسین سیمایی صراف وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت چهاردهم در حاشیه حضور در فراکسیون دانشگاهیان مجلس، در مورد مهاجرت اساتید کشور آموزش عالی و آینده پژوهی مجلس شورای اسلامی، گفت: مهاجرت عوامل مختلفی دارد، دلایلی همچون شرایط اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و ضعف امکانات پژوهشی میتواند عامل خروج از کشور باشد و گاهی خود شخص انتخاب میکند که مهاجرت کند.
وزیر علوم با بیان اینکه در نشست فراکسیون دانشگاهیان مجلس مباحثی برای کاهش مهاجرت اساتید و نخبگان مطرح شده است، ادامه داد: موضوعاتی همچون معیشت و اقتصاد دانشگاه و اساتید و شرایط رفاهی دانشگاهیان، حقوق و دستمزد پایین استادان در مقایسه با کشورهای همسایه، مسکن اساتید و کارکنان از موضوعاتی بود که مورد بررسی قرار گرفته و وزارت عتف در این راستا اقدامات عملیاتی را شروع کرده است؛ حتی درخواست جلسهای مستقل دارد تا گزارشی در خصوص مسکن اساتید و کارکنان دانشگاهها ارائه دهد تا مشخص شود وزارت علوم چه اقداماتی در این راستا داشته و تنها سخنی بر روی کاغذ نیست؛ در حال حاضر این موضوع برای ۳۰ دانشگاه در تهران و چند استان دیگر در دستور کار قرار گرفت.
عضو کابینه دولت چهاردهم با بیان اینکه خروج اساتید همان خروج سرمایه از کشور است، ادامه داد: اساتید و نخبگان سرمایههای این کشور محسوب میشوند که با هزینه مردم شکل گرفتهاند، زمانی که شرایط فراهم باشد هر کسی حق انتخاب محل زندگی خود را دارد با مقایسه شرایط زندگی خود در داخل و خارج از کشور، تصمیم به مهاجرت میگیرد، این وظیفه ما است که عوامل مهاجرت اساتید و نخبگان را کاهش دهیم در عین حال توجه کنیم مهاجرت پدیدهای جهانی است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دولت چهاردهم، ادامه داد: با توجه به آسان شدن جابجایی انسانها در جغرافیای زمین مهاجرت پدیدهای عمومی است و اصل آن را نمیتوان هیچ زمانی به صفر برسانیم.
سیمایی صراف با بیان اینکه فراکسیون دانشگاهیان، آموزش عالی و آینده پژوهی جای طرح مباحث تخصصی است، خاطرنشان کرد: وزارت علوم با فراکسیون دانشگاهیان، آموزش عالی و آینده پژوهی زبان مشترکی دارد، این فراکسیون با مسائل آشنا است و نیاز به معرفی، توضیح مسئله و چالش نیست، در حقیقت همگی در فراکسیون دانشگاهیان درد را میشناسیم و فقط در مورد مسائل درمان با یکدیگر مشورت خواهیم داشت، این درد میتواند مهاجرت نخبگان و اساتید، کیفیت آموزش، پژوهش و تحقیقات، امکانات رفاهی دانشجویان و اساتید، توجه به پارکهای علم و فناوری و… باشد که همگی برای فراکسیون شناخته شده است.
انتهای پیام/