به گزارش مشرق، به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی هفته گذشته در جلسه هیئت وزیران مصوبش شد که طرح باکپُر بر اساس شرایط هر یک از مرزهای کشور اصلاح شود و تا زمان تصویب اصلاحیه مذکور، اجرای طرح باکپُر در صورت ضرورت در هر یک از مرزهای کشور، با تشخیص وزیر راه و شهرسازی و توسط وزارت نفت تعلیق میگردد.
متن این نامه به شرح ذیل است:
هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۳/۱۱/۱۴ به پیشنهاد مشترک وزارتخانههای راه و شهرسازی، نفت، کشور، امور خارجه و سازمان برنامهوبودجه کشور و به استناد اصول یکصد و بیست و هفتم و یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کر: :
وزارت نفت مکلف است با همکاری وزارتخانههای راه و شهرسازی، کشور، امور خارجه و سازمان برنامهوبودجه کشور حداکثر ظرف سه ماه، پیشنهاد اصلاحی ماده (۸) آییننامه اجرایی تبصره (۸) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۳ موضوع تصویبنامه شماره ۱۲۵۹۴۲ ت ۶۳۱۸۷هـ مورخ ۱۴۰۳/۸/۲۰ (طرح باکپر) را بر اساس شرایط هر یک از مرزهای کشور تهیه و برای تصویب به هیئت وزیران ارائه دهد.
تا زمان تصویب اصلاحیه مذکور، اجرای طرح باک پر در صورت ضرورت در هر یک از مرزهای کشور، با تشخیص وزیر راه و شهرسازی و توسط وزارت نفت تعلیق میگردد. این تصویبنامه از تاریخ تصویب، لازمالاجرا است.
این طرح کامیونهای خروجی از کشور را ملزم میکند تا یا باک خود را پر کنند یا هزینهای معادل ۱۰۰۰ لیتر گازوئیل پرداخت نمایند. به گفته دولت، هدف از این قانون، جلوگیری از قاچاق سوخت و افزایش درآمدهای مرزی است.
در همین خصوص مدیر شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی منطقه کردستان، اعلام کرده است که درآمد روزانه از این طرح در مرز باشماق مریوان به پنج میلیارد تومان رسیده و این رقم، افزایش ۳۰۰ درصدی نسبت به قبل از اجرای طرح را نشان میدهد.
گفتنی است چندی پیش دولت ترکیه در اقدامی از ۸ دیماه قانون معافیت از پرداخت مالیات سوخت برای خودروهای تجاری و کامیونهای ایرانی هنگام ورود به این کشور را لغو و کامیونداران ایرانی را پشت مرز این کشور نگه داشت.
طبق قانونی که در روزنامه رسمی ترکیه منتشر شده، معافیت مالیات سوخت بهاندازه حجم استاندارد باک برای کامیونهای ایرانی لغو شده است. این تصمیم توسط دولت ترکیه بر اساس اصل عمل متقابل در برابر طرح (باک پر) وزارت نفت ایران برای جلوگیری از قاچاق سوخت گرفته شده است.
طبق این قانون، کامیونهای ترکیهای هنگام خروج از ایران، بدون توجه به پر یا خالی بودن باک سوخت، باید مالیات گمرکی بهاندازه ظرفیت باک پرداخت کنند و میزان این مالیات، ۱۵۵ درصد مالیات ویژه مصرفکننده در ترکیه تعیین شده است.
کارشناسان معتقدند که دولت باتوجهبه قرار گرفتن در موضع ضعف در برابر سیاست دولت ترکیه، تصمیم به تعلیقکردن این طرح که اثرات مثبتی از جمله کاهش قاچاق سوخت و افزایش درآمد مرزی برای کشور داشته، گرفته است.
طرح باکپُر با درنظرگرفتن عدم ساختار مناسب در جلوگیری از قاچاق سوخت میتوانست باعث کاهش قاچاق و افزایش درآمد مرزی کشور شود.
حال باتوجهبه اینکه تاریخ مشخصی برای اصلاحیه، در نامه هیئت وزیران ذکر نشده است، باید دید که سرانجام این طرح که برای کشور آورده قابلتوجهی داشته است چه میشود.