به گزارش مشرق، صاحب کالا زمانی به سمت ترانزیت یا گذر کالا از خاک یک کشور میرود که آن مسیر، زمان و هزینه کمتر و قابلیت اطمینان بالاتری نسبت به سایر مسیرها داشته باشد.
فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی، در نشست شورای ساماندهی مبادی ورودی و خروجی مجاز زمینی کشور بر ضرورت عدم توقف کالا و ناوگان ترانزیت در مرزها تاکید کرد.
کارشناسان معتقدند ترانزیت (گذر) کالا از خاک کشور، تا سقف ۲۰ میلیارد دلار معادل بیش از دو برابر بودجه عمرانی کشور درآمد دارد که درآمد ارزی پایدار و مهار تورم برای خانوار ایرانی را در پی خواهد داشت.
در حال حاضر، ترانزیت ایران سهم ۵ درصدی از بازار ۴۰۰ میلیون تنی در اتصال تجارت کشورهای پیرامونی خود دارد.کارشناس حملونقل، مهدی محمدی معتقد است که فرآیندهای گذر کالا از کشور روند منطقی دارد و بازرگانان مسیر ما را برای تجارت و ترانزیت مناسب میدانند که گواهی آن افزایش روز به روز گذر کالا از مسیر ایران است.
اما حسن کریمنیا، کارشناس ترانزیت میگوید توقفهای خارج از عرف بینالمللی کالا در مرزها، باعث افزایش زمان عبور کالا و بیاعتمادی تاجران شده و افزایش مقطعی ترانزیت به دلیل مزیت نسبی جغرافیایی ایران و تحولات جهانی است.کارشناسان پیشنهاد کردهاند با توجه به این که هدف نهایی ترانزیت، صرفا گذر کالا از خاک کشور است، در مرزهای ترانزیتی کشور، مسیر جدا و بدون تشریفات دستوپاگیر (مسیر سبز) برای ترانزیت در نظر گرفته شود.