پیشرفت چشمگیر تعداد پایگاه‌ها، تجهیزات، ماموریت‌ها و خدمت‌رسانی اورژانس پس از انقلاب

۱ روز پیش ۲

گفت‌وگو|

پیشرفت چشمگیر تعداد پایگاه‌ها، تجهیزات، ماموریت‌ها و خدمت‌رسانی اورژانس پس از انقلاب

معاون فنی و عملیات اورژانس استان تهران ضمن اشاره به اینکه قبل از انقلاب حدود ۲۰ پایگاه اورژانس در استان تهران داشتیم و در حال حاضر این رقم به ۳۰۴  پایگاه اورژانس رسیده و با رشد قابل توجهی همراه بوده است، گفت: به صورت میانگین ماهانه ۴ هزار نفر از اورژانس استان تهران خدمت مستقیم دریافت می‌کنند و همچنین همکاران ما در مرکز ارتباطات به صورت روزانه به ۱۱ هزار تماس پاسخ می‌دهند.

خبرگزاری میزان -

پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ و طی ۴۶ سال گذشته در زمینه‌های مختلف پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌ایم، یکی از این موارد پیشرفت در زمینه علم پزشکی و ارائه خدمات درمانی از جمله خدمات اورژانس پیش بیمارستانی است.  

افزایش قابل توجه تعداد پایگاه‌های اورژانس

اسماعیل فراهانی، معاون فنی و عملیات اورژانس استان تهران در گفت‌و‌گو با میزان درباره دستاورد‌های اورژانس تهران پس از پیروزی انقلاب اسلامی و طی ۴۶ سال گذشته گفت: بخشی از پیشرفت‌های ما در زمینه توسعه پایگاه‌های اورژانس بوده و تعداد پایگاه‌های اورژانس هم در شهر‌ها و هم در جاده‌ها افزایش پیدا کرده است و خدمات فوریت‌های پزشکی در شهرستان‌های استان با همان کیفیت کلانشهر تهران ارائه می‌شود. قبل از انقلاب حدود ۲۰ پایگاه اورژانس در استان تهران داشتیم و در حال حاضر این رقم به ۳۰۴  پایگاه اورژانس رسیده و با رشد قابل توجهی همراه بوده است. همچنین به همین نسبت تعداد آمبولانس‌ها نیز افزایش پیدا کرده است.  

وی ضمن اشاره به اینکه در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی ناوگان موتورلانس به پایگاه‌های اورژانس اضافه شده و در حال حاضر ۲۳۰ دستگاه موتورلانس در حال فعالیت و خدمات‌رسانی است، ادامه داد: خدمت دیگری که در این سال‌ها به خدمات اورژانس اضافه شده اورژانس هوایی است که در مناطق صعب‌العبور و جاده‌ها برای مصدومان حوادث و مادران بارداری که باید هر چه سریع‌تر به بیمارستان منتقل شوند بسیار کاربرد دارد.

معاون فنی و عملیات اورژانس استان تهران با بیان اینکه طرح‌های ویژه ۷۲۴ برای مدیریت درمان بیماران سکته حاد مغزی و ۲۴۷ برای مدیریت درمان بیماران سکته حاد قلبی از جمله خدمات دیگر اورژانس است که در سال‌های بعد از انقلاب به خدمات اورژانس اضافه شده است، افزود: آموزش نیرو‌های انسانی از دیگر دستاورد‌های ما پس از انقلاب است. نیرو‌های اورژانس پیش از انقلاب تحصیلات دانشگاهی نداشتند و تکنسین‌ها پس از اخذ مدرک دیپلم دوره ویژه‌ای را در اورژانس می‌گذرانند و پس از آن عنوان تکنسین پایه پزشکی خدمات ارائه می‌دادند این در حالیست که اکنون فارغ‌التحصیلان رشته‌هایی نظیر فوریت‌های پزشکی، پرستاری، هوشبری و .. در اورژانس پیش بیمارستانی خدمات ارائه می‌کنند و ارتقای سطح علمی کارکنان اورژانس پس از انقلاب اتفاق افتاده که اقدام ارزشمندی است.  

فراهانی با اشاره به اینکه پاسخگویی به تماس مردم به سامانه ۱۱۵ پیش از انقلاب به صورت دستی و کاغذی بوده و در حال حاضر الکترونیکی شده است و پرونده بیمار به صورت الکترونیکی ثبت و ضبط می‌شود، بیان کرد: همچنین مشخصات، آدرس و موقعیت مکانی فرد تماس گیرنده در مرکز ارتباطات اورژانس ثبت و نمایش داده می‌شود و این امر سرعت رسیدن آمبولانس و موتورلانس را به بیمار افزایش و زمان رسیدن را کاهش می‌دهد.

وی ضمن بیان اینکه دیگر دستاورد ما دستیابی و استفاده از اتوبوس آمبولانس در ماموریت‌ها است، توضیح داد: در حال حاضر ۷ دستگاه اتوبوس آمبولانس در تهران در حال خدمات‌رسانی است. بخشی از اتوبوس آمبولانس‌ها در مناسبت‌ها و برنامه‌ها خدمات درمانگاهی ارائه می‌دهند و بخشی دیگر در حوادثی که مصدومانی با تعداد بالا دارد مورد استفاده قرار می‌گیرند چرا که این قابلیت را دارد که به طور همزمان تا ۱۲ مصدوم را جا به جا کند.

پیشرفت تجهیزات اورژانس

معاون فنی و عملیات اورژانس استان تهران ضمن اشاره به اینکه در زمینه تجهیزات اورژانس نیز پیشرفت‌هایی داشتیم، عنوان کرد: برای مثال به وسیله دستگاه تله کاردیو نوار قلب بیمار گرفته می‌شود و نرم افزاری نوار قلب بیمار را تفسیر می‌کند که این تجهیزات قبلا در اورژانس وجود نداشته است و در حال حاضر تمام آمبولانس‌ها به این دستگاه تجهیز شده‌اند. همچنین دستگاه‌های شوک الکتریکی خودکار و تنفس مصنوعی (وندیلاتور)  نیز در آمبولانس‌ها موجود است و مورد استفاده قرار می‌گیرند.

فراهانی با بیان اینکه آمار ماموریت‌ها، خدمات اورژانس و نجات انسان‌ها از نظر اعداد و ارقام با پیش از انقلاب قابل مقایسه نیست، گفت: پوشش خدمات اورژانس به نسبت توسعه پایگاه‌ها افزایش یافته و تعداد افرادی که از اورژانس خدمات دریافت می‌کنند قابل توجه است. به صورت میانگین ماهانه ۴ هزار نفر از اورژانس استان تهران خدمت مستقیم دریافت می‌کنند و همچنین همکاران ما در مرکز ارتباطات به صورت روزانه به ۱۱ هزار تماس پاسخ می‌دهند که برای حدود ۴ هزار تماس آمبولانس اعزام می‌شود و به بقیه تماس‌ها توسط کارشناسان ما راهنمایی و مشاوره ارائه می‌شود.  

وی با اشاره به اینکه بیشتر تجهیزاتی که در داخل آمبولانس مورد استفاده قرار می‌گیرند و اقلام دارویی و مصرفی پزشکی ما تولید داخل است، افزود: شرکت‌های داخل کشور نمی‌توانند خودروی آمبولانس را تولید کنند و از این رو یا خود آمبولانس وارد می‌شود و یا شاسی خودرو‌هایی که قابلیت تبدیل شدن به آمبولانس را دارند وارد می‌شوند و شرکت‌های داخلی آن را تجهیز می‌کنند و آن را به شکل آمبولانس در می‌آورند. شرکت‌های توانسته‌اند تغییر کاربری برخی از خودرو‌ها به آمبولانس را انجام دهند و بخشی از نیاز ما توسط تولید داخل تامین می‌شود.

معاون فنی و عملیات اورژانس استان تهران بیان کرد: سیستم ارتباطی اورژانس نیز هم از تکنولوژی جدید و هم از لایه‌های ارتباطی جدید هم در بستر تلفن همراه و هم از بی سیم استفاده می‌کنند که در حال حاضر شبکه ارتباطی بی سیم دیجیتال است و برد بیشتر و کیفیت صدای بالاتری دارد.  

انتهای پیام/

مشاهده این خبر در منبع اصلی
-->