چرا قاچاق سوخت در کشور همچنان بالا است؟

۲ هفته پیش ۳

چرا قاچاق سوخت در کشور همچنان بالا است؟

قاچاق سوخت با وجود اقدامات انجام شده برای مقابله با آن همچنان به‌قوت خود باقی است؛ رئیس قوه قضاییه می‌گوید در طول سال‌های اخیر، توفیق چندانی برای مقابله با این پدیده نداشته‌ایم و کارشناسان معتقدند که نظارت و رصد موثری در این موضوع وجود ندارد.

خبرگزاری میزان -

قاچاق سوخت یکی از معضلات کشور است که در سال‌های اخیر با وجود تدابیر اندیشیده‌ شده مختلف از سوی دستگاه‌ها همچنان پابرجا بوده و راهکار جدی و منطقی برای کاهش این پدیده اجرایی نشده است. 

در مدت اخیر نیز باتوجه به مصرف بالای بنزین در کشور موضوع ناترازی و واردات آن به معضلی برای هدررفت منابع ارزی تبدیل شده که باید بیش‌ازپیش مورد توجه قرار گیرد.

در همین زمینه رئیس قوه‌قضاییه ۲ دی ۱۴۰۳ در نشست شورای‌عالی قوه قضاییه اعلام کرد که کشور با مسئله ناترازی انرژی و تبعات آن روبه‌رواست؛ از سویی دیگر، بحث قاچاق سوخت نیز مطرح است؛ باید اذعان کنیم که در طول این سال‌ها برای مقابله با این امر، توفیق چندانی نداشته‌ایم.

به گفته حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای اینکه مدام مطرح می‌شود روزانه ۱۵ الی ۲۰ میلیون لیتر سوخت قاچاق می‌شود، ناشی از نبود توفیق در این موضوع است که به‌همین دلیل قوه قضاییه به موجب وظایف ذاتی خود نسبت به این موضوع متمرکز شده است.

در همین راستا، به مقامات قضایی استان هرمزگان و چند استان دیگر نیز دستور داده شد تا به‌صورت ریشه‌ای، همه‌جانبه و تخصصی، در موضوع قاچاق سوخت متمرکز شوند.

رئیس قوه قضاییه تاکید کرد که مراجع قضایی ذیصلاح از جمله دادستانی کل کشور و سازمان بازرسی نیز باید مساعدت‌های لازم را به مقامات قضایی استان هرمزگان و استان‌های دیگری که به موضوع مقابله‌ی ریشه‌ای، تخصصی و همه‌جانبه با قاچاق سوخت متمرکز شده‌اند، داشته باشند.

رئیس دستگاه قضا می‌گوید هدف ما از تمرکز به موضوع قاچاق سوخت، انجام یک امر تبلیغاتی و موقت نیست، بلکه هدف، مبارزه‌ ریشه‌ای، تخصصی و همه‌جانبه با یک مسئله مزمن و مهم است.

همچنین در تاریخ ۲۲ دی ۱۴۰۳ خط لوله ۲ کیلومتری سرقت سوخت هواپیما از خطوط انتقال در بندرعباس کشف شد که به گفته رئیس کل دادگستری استان هرمزگان پس از صدور دستور قضایی و با اقدامات فنی انجام‌شده توسط فرماندهی انتظامی بندرعباس این کشف صورت گرفته است.

نظارت و رصد موثری در موضوع قاچاق سوخت وجود ندارد

در همین زمینه سعید میرترابی، کارشناس انرژی در گفت‌و‌گو با میزان، با اشاره به عوامل قاچاق سوخت در کشور اظهار کرد: تفاوت قیمت بالا بین قیمت‌های مصوب سوخت و قیمت‌های خارج از مرز‌ها مهم‌ترین انگیزه‌ای است که باعث می‌شود عده‌ای به این فکر بیفتند که سوخت را با قیمت‌های مصوب خریداری و به خارج از مرز‌ها منتقل کنند.

وی ادامه داد: نظر به اینکه قاچاق سوخت از مرز خشکی و دریا می‌تواند انجام شود و ایران کشوری با مرز‌های گسترده است بنابراین باتوجه به تکمیل‌نبودن زیرساخت‌ها امکان اینکه نظارت و رصد خیلی موثری انجام شود وجود ندارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی با اشاره به اینکه درحال حاضر دولت فشار زیادی را از بابت قیمت بنزین تحمل می‌کند، گفت: درحال حاضر با توجه به حجم بالای قاچاق و واردات بنزین و هدررفتن ارز کشور انگیزه برای قاچاق سوخت بیشتر شده تا مدیریت ارقام آن را کمتر کنند که در این زمینه لازم است مبارزه ریشه‌ای، تخصصی و همه جانبه داشته باشیم.

میرترابی با بیان اینکه در طول زمان عوامل موثر در گسترش قاچاق سوخت بیشتر می‌شود، عنوان کرد: مثلاً هرچقدر قیمت بنزین ثابت بماند هرسال انگیزه قاچاق سوخت نیز بیشتر خواهد شد و این امر باعث می‌شود که اقدامات انجام‌شده در موضوع قاچاق سوخت نیز کافی نباشد.

ورود قوه‌قضاییه به موضوع قاچاق سوخت اقدام مناسبی است

وی ادامه داد: باتوجه به پیچیدگی‌های موضوع قاچاق سوخت ورود دستگاه قضایی به رسیدگی ریشه‌ای قاچاق می‌تواند اقدام مناسبی باشد تا حاکمیت بتواند این قضیه را مدیریت کند چرا که اگر تدابیر سفت و سخت‌تری در برابر این پدیده تدبیر نشود می‌تواند به سرعت گسترش یابد.

این کارشناس انرژی در مورد کنترل قاچاق سوخت و نفع آن برای کشور گفت: رقم مصرف روزانه حدودا ۱۰۰ میلیون لیتر است حالا اگر رقم ۲۰ میلیون لیتر قاچاق روزانه را در نظر بگیریم حدودا یک پنجم مصرف کل بنزین روزانه است که رقم خیلی قابل توجهی بوده است و کنترل آن می‌تواند کمک‌کننده باشد.

میرترابی تاکید کرد: درحال حاضر ما ناگزیریم در برخی موارد واردات بنزین را انجام دهیم که با کنترل بخشی از قاچاق سوخت می‌توان از واردات بنزین جلوگیری کرد.

این کارشناس انرژِی با اشاره به پیچیدگی‌های موضوع قاچاق عنوان کرد: این پیچیدگی‌ها بحث کنترل قاچاق سوخت را با مشکلاتی مواجه می‌کند که ورود دستگاه قضا به این قضیه اقدام درستی است و اگر بتوان شبکه‌های قاچاق را شناسایی کرد و اقدامات موثری در این زمینه انجام داد می‌تواند که در کنترل قاچاق سوخت موثر باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی معتقد است اگر تعدادی از سرشبکه‌ها شناسایی شوند و برخورد قاطع و جدی در این زمینه صورت گیرد میزان قابل توجهی از قاچاق کاهش پیدا می‌کند ضمن اینکه کنترل قاچاق با جلوگیری از هدررفت ارز به نفع دولت است و به ناترازی بنزین در کشور نیز کمک خواهد کرد.

انتهای پیام/



مشاهده این خبر در منبع اصلی
-->