چهارمین همایش بین‌المللی مدرسه ایرانی-معماری ایرانی برگزار شد/ سهم ۵۰ درصدی خیرین در نهضت مدرسه‌سازی

۳ ساعت پیش ۱

چهارمین همایش بین‌المللی مدرسه ایرانی-معماری ایرانی برگزار شد/ سهم ۵۰ درصدی خیرین در نهضت مدرسه‌سازی

معاون سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ضمن بیان اینکه تلاش کردیم بر اساس اقتضائات بومی، محلی و معماری ایرانی اسلامی مدرسه بسازیم، گفت: خیرین مدرسه ساز بیش‌از ۵۰ درصد مدارس کشور را می‌سازند.

خبرگزاری میزان -

چهارمین همایش بین‌المللی مدرسه ایرانی معماری ایرانی صبح امروز سه شنبه ۷ اسفندماه ۱۴۰۳ در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.

در ابتدای این مراسم که با حضور برخی از مدیران شهری، متولیان حوزه تعلیم و تربیت کشور و دانشجویان و علاقمندان این حوزه برگزار می‌شد، مجید عبداللهی؛ معاون سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، اظهار داشت: این رویداد علمی از جهات مختلف دارای اهمیت است، اما مهمترین نکته آن، استمرار و تلاش برای منقطع نشدن است، سازمان نوسازی مدارس وظیفه ساخت فضاهای آموزشی را برعهده دارد.

وی افزود: این همایش با هدف تحقق راهکارهایی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش پیش بینی شده است و برنامه زیرنظام تامین فضا، تجهیزات و فناوری یکی از زیر نظام‌های سند تحول بنیادین است.

معاون سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به اینکه رفتن به سمت معماری مدارس با رویکرد فرایندی، نوآورانه و تحول‌گرا مدنظر است، متذکر شد: پاسخگویی به نیازهای دانش‌آموزان در معماری مدارس باید مورد توجه باشد.

عبدالهی ادامه داد: تلاش کردیم با توجه به اقتضائات بومی، محلی و معماری ایرانی اسلامی به دنبال ساخت مدارس باشیم.

وی به شعار دولت چهاردهم در حوزه نهضت توسعه عدالت در فضای آموزشی اشاره کرد و گفت: در این همایش به نهضت توسعه عدالت در فضای آموزشی توجه داشتیم.

عبدالهی تاکید کرد: بعد از مسکن پرتکرارترین و متکثرترین فضای عمومی که در کشور ساخته می‌شود مدرسه است. ۹۸ هزار مدرسه دولتی، ۱۵ هزار کلاس درس و ۱۵ میلیون دانش‌آموز داریم.

وی با بیان اینکه ۴۲۴ اثر به دبیرخانه این همایش ارسال شد، افزود: داوری و ارزیابی کارها انجام شد و ۳۱۳ اثر به فرآیند داوری وارد شد که در نمایشگاه به آن پرداخته شده است.

معاون سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور اظهار کرد: خیرین مدرسه ساز بیش از ۵۰ درصد مدارس کشور را می‌سازند. از مجموع ۴۴۸ اثری که در ۱۰ دوره گذشته به این همایش رسیده بیش از ۱۶۸ مدرسه با تفکر معماران در جامعه حرفه‌ای، دانشجویی و ادارات کل نوسازی مدارس کشور شکل اجرا گرفته و کار به نتیجه رسیده است. 

فضای مدرسه معلم دوم دانش آموزان است

در ادامه این مراسم حمیدرضا خان محمدی، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور نیز در جایگاه حاضر شد و گفت: فضای فیزیکی مدرسه، معلم دوم دانش‌آموزان است و در عصر حاضر، فضای مجازی و تعطیلی‌های مکرر، دانش‌آموزان را به سمت فردگرایی سوق می‌دهد.

وی افزود: فناوری‌های نوین و فضای مجازی، دانش‌آموزان را از اجتماع دور کرده و به انزوا نزدیک می‌کند. تعطیلی‌های مکرر مدارس نیز این وضعیت را تشدید می‌کند. اگر معماری مدرسه به گونه‌ای باشد که انزوا را تقویت کند، یعنی فضاهای کاملاً مجرد، بدون پیوستگی و ارتباط با محیط بیرون باشد، باعث انزوای بیشتر دانش‌آموزان می‌شود.

خان محمدی در ادامه به اهمیت طراحی مدارس با در نظر گرفتن اقلیم مناطق مختلف کشور اشاره کرد و گفت: بحث گرمایش و استفاده از نور طبیعی، بخش دیگری از موضوع است. در بسیاری از شهرها، نور طبیعی را از پشت بام به طبقه اول منتقل می‌کنند. در مناطقی مانند هرمزگان نیز برای خنک شدن، از بادگیر طبیعی استفاده می‌شود.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، به نقش حیاط مدارس در ایجاد جذابیت و هویت‌بخشی به دانش‌آموزان تأکید کرد و بیان داشت: برخی مواقع، معماران فضایی را طراحی می‌کنند که هیچ جذابیتی برای دانش‌آموزان ندارد. به‌خصوص در حیاط مدرسه، می‌توان جذابیت‌های لازم را ایجاد کرد و به هویت دانش‌آموزان نیز کمک کرد.

خان محمدی گفت: مدرسه باید با محله مرتبط باشد، دانش‌آموز نباید برای بازی به کوچه برود و درِ مدرسه باید عصرها به روی شهروندان باز باشد.

وی با اشاره به حجم بالای ساخت و ساز مدارس در کشور، به لزوم هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف در این زمینه اشاره کرد و گفت: ما تنها دستگاهی هستیم که به صورت دولتی طراحی، اجرا و نظارت می‌کنیم. در طرح‌های نهضت ملی مسکن که به شهرها الحاق می‌شود، چقدر از ما نظر خواسته‌اند؟ یکی از وزرایی که قطعاً باید در شورای عالی شهرسازی حضور داشته باشد، وزیر آموزش و پرورش است.

خان محمدی در پایان به برنامه هفتم توسعه و تأکید رئیس جمهور بر کاهش تنوع مدارس اشاره کرد و گفت: در برنامه هفتم توسعه آمده است که ۲۰۰ مجتمع آموزشی بزرگ مقیاس را طراحی کنیم و وزارت راه و شهرسازی باید زمین آن را تأمین کند.

انتهای پیام/



مشاهده این خبر در منبع اصلی
-->