کارگردان فیلم «بچه مردم»: تبدیل ذهنیت به عینیت در سینما به شرایط تولید بستگی دارد

۵ روز پیش ۱

 تبدیل ذهنیت به عینیت در سینما به شرایط تولید بستگی دارد

کارگردان فیلم «بچه مردم» با بیان اینکه تبدیل ذهنیت به عینیت در سینما به شرایط تولید بستگی دارد، گفت: کارگردان گاهی اوقات لازم است خود را با شرایط موجود تطبیق دهد، گاهی این شرایط حاکم خیر است و به نفع فیلم رقم می‌خورد و گاهی از دست می‌رود.

خبرگزاری میزان -

فیلم «بچه مردم» روایت کودکی است که در پرورشگاه بزرگ شده است و در تمام طول فیلم در جست‌وجوی هویت و ریشه‌های گمشده خویش است و در این گذار به آینده و گذشته خود با اتفاقاتی روبه‌رو می‌شود که کنش اصلی فیلم را تشکیل می‌دهد. 

«بچه مردم» اثری است به کارگردانی محمود کریمی که پیش‌تر با صدای او در برنامه خندوانه آشنا هستیم. محمود کریمی جزو مستندسازان ایران است و «بچه مردم» نخستین فیلم بلند سینمایی اوست. این کارگردان سینما در گفت‌و‌گو با میزان درباره تفاوت آثار تولید شده‌اش اظهار کرد: به اعتقاد من فرم می‌تواند متنوع باشد، این تنوع منحصر به من و سینمای ایران نیست بلکه در سینمای جهان این تنوع را می‌توان ملاحظه کرد.

وی افزود: شما هر قصه‌ای را می‌توانید در هر فرمی بیان کنید، البته این مهم است که فرم و قصه همخوان و هم‌گرا باشند. تصور می‌کنم در فیلم "بچه مردم" کار غیرمتعارفی انجام نداده‌ام.

کارگردان فیلم «بچه مردم» درباره ساختار این اثر گفت: ساختار فیلم همان ساختار و شکلی است که معمولا در آثارم از آن استفاده می‌کنم، قالبی که آنرا آموخته‌ام و البته احساس می‌کنم قصه در این شکل، روایت بهتر و رساناتری دارد و اگر این شکل و روایت نبود به نظر کار بسیار سخت و فیلم بسیار تلخ می‌شد.

کریمی اظهار کرد: سال گذشته اردیبهشت‌ماه طرح کلی توسط یوسف اصلانی به نمایندگی از موسسه خیریه بهشت امام رضا مطرح شد. این در حالی بود که با چنین سوژه‌ای کاملا بیگانه بودم لذا مستلزم این بود که پروسه‌ای برای تحقیق و پژوهش روی موضوع انجام شده و سپس فیلمنامه نگارش شود.

کارگردان فیلم «بچه مردم» ادامه داد: در مرحله پژوهش متوجه شدم که چقدر این سوژه را دوست دارم و به آن علاقه‌مندم. امیدوارم مورد توجه مخاطبین نیز قرار گیرد. 

وی در پاسخ به این پرسش که فیلم با تصویر اولیه که در ذهن داشتید چقدر فاصله دارد، توضیح داد: شاید این مهمترین امری است که کارگردان یک فیلم سینمایی باید آن را انجام دهد و آن تبدیل تصوری که با خوانش فیلمنامه در ذهن شکل می‌گیرد به عینیت فیلم سینمایی است. تصور می‌کنم ۶۰ تا ۷۰ درصد از آن تصویر اولیه را در این فیلم به عینیت تبدیل کرده‌ام.

وی توضیح داد: به هر حال ما در فیلمنامه می‌دانستیم اثر چنین سروشکلی دارد. همین دیالوگ‌ها نوشته شده است، همین فضا‌ها و سکانس‌پردازی‌ها طراحی شده بود، اما وقتی در عمل حاضر می‌شوید بضاعت و مقدرات نیز تعیین‌کننده است. مثلا گاهی به امکانات و شرایط موجود محدود می‌شوید و باید خود را با شرایط تولیدی تطبیق دهید. بعضی از این شرایط حاکم خیر است و به نفع فیلم رقم می‌خورد و بعضی از آنها نیز حیف دیگر از دست می‌رود.

کارگردان فیلم بچه مردم در خاتمه اظهاراتش عنوان کرد: به نظرم فیلم آماده اکران است و برای نمایش عمومی نیازی به کوتاه شدن و یا هر امر دیگری ندارد.

انتهای پیام/

مشاهده این خبر در منبع اصلی
-->