معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه تعداد دانشآموزان مقطع متوسطه ۶ میلیون و ۹۱۷ هزار و ۲۳۸ نفر است گفت: براساس آخرین آمار ۱۸.۴۶ درصد دانشآموزان در رشته ریاضی، ۳۶.۵۸ درصد در رشته تجربی، ۴۲.۲۶ درصد در علوم انسانی و هفتاد صدم درصد در رشته معارف اسلامی تحصیل میکنند.
نشست خبری مصطفی آذرکیش، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ظهر امروز، سهشنبه ۲۳ بهمن ماه ۱۴۰۳ برگزار شد.
آذرکیش با بیان اینکه سیاستهای اصلی معاونت آموزش متوسطه بر اساس سند تحول بنیادین و توجه به ساحتهای ششگانه آن است گفت: سیاستهای اجرایی ما در این حوزه انسجام بخشی، ارتقا یادگیری در کلاس درس، توانمندسازی معلمان و توسعه عدالت آموزشی، ارتقای توانمندسازی گروههای توانمندساز و تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت کشور بوده که برای آن دستورالعملهای مختلف نیازمند است.
وی گفت: معاونت آموزش متوسطه سه دفتر دوره اول متوسطه، دوم متوسطه نظری و دوم کار و دانش دارد. در این سه دفتر در مجموع ۴۸ هزار و ۶۱۵ مدرسه وجود دارد که ۶ میلیون و ۹۱۷ هزار و ۲۳۸ دانش آموز در این مدارس تحصیل میکنند.
آذرکیش ادامه داد: در دوره متوسطه اول ۲۷ هزار و ۵۷۰ مدرسه با ۳ میلیون و ۸۸۴ هزار و ۲۳۳ دانشآموز، در دوره دوم متوسطه نظری ۱۲ هزار و ۱۱۳ مدرسه با جمعیت ۱ میلیون و ۷۲۹ هزار و ۷۶۴ دانش آموز و در فنی و حرفهای ۸هزار و ۹۳۲ مدرسه با جمعیت یک میلیون و ۳۰۳ هزار و ۲۴۱ دانشآموز داریم.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: ۸۳ و نیم درصد از جمعیت کنونی در واحدهای شهری و ۱۶ و نیم درصد از آنها روستایی هستند. ۳۰۱ هزار و ۱۹۳ معلم شاغل در حوزه آموزش متوسطه فعالیت میکنند که از این تعداد ۱۳۸ هزار و ۸۴۸ معلم در متوسطه اول، ۸۵ هزار و ۷۰ معلم در متوسطه دوم نظری و ۷۷ هزار و ۲۷۵ معلم در فنی و حرفهای و کاردانش فعالیت دارند.
وی با بیان اینکه نسبت به جمعیت ۱۶ میلیون نفری دانشآموزان کشور حدود ۴۲.۹ درصد دانشآموزان در دوره متوسطه مشغول به تحصیل هستند، اظهار کرد: همچنین ۸۶.۵۶ درصد دانشآموزان در مدارس دولتی و ۱۳.۴۴ درصد از دانشآموزان در مدارس غیر دولتی حضور دارند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ۴۵.۸۱ درصد معلمان در دوره اول، ۵۴.۱۹ در دوره دوم متوسطه نظری، فنی و حرفهای و کار و دانش فعالیت دارند.
آذرکیش با بیان اینکه براساس آخرین آمار بهمن ماه امسال ۱۸.۴۶ درصد در رشته ریاضی، ۳۶.۵۸ درصد در رشته تجربی ۴۲.۲۶ درصد در علوم انسانی و هفتاد صدم درصد در رشته معارف اسلامی تحصیل میکنند.
وی به اهمیت رفع محرومیت از فضاهای آموزشی و ارتقای کیفیت آموزش اشاره کرد و افزود: در راستای عدالت آموزشی، بر رفع محرومیت از فضاهای آموزشی و تقویت بنیه علمی دانشآموزان در مناطق محروم، تمرکز داریم.
آذرکیش همچنین تأکید کرد که عدالت آموزشی یکی از اهداف اصلی این وزارتخانه است و افزود: در این راستا، بیش از ۳ هزار مدرسه شبانهروزی در کشور داریم که به حدود ۴۰۰ هزار دانشآموز خدمات آموزشی میدهند. برای تقویت بنیه علمی این دانشآموزان، پویش جهاد علمی در مدارس شبانهروزی در حال اجرا است.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در ادامه از برنامههای مهارتآموزی برای دانشآموزان خبر داد و گفت: در راستای برنامه هفتم توسعه، هدف ما آموزش مهارتهای شغلی و هنری به شش میلیون دانشآموز در هر سال است. این برنامه شامل دورههای آموزشی برای دانشآموزان در تمامی مقاطع تحصیلی است.
آذرکیش همچنین از تخصیص اعتبار ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای سرانه غذایی دانشآموزان شبانهروزی و ۴۶۰ میلیارد تومان برای ایاب و ذهاب آنان خبر داد. وی در این خصوص گفت: این اعتبارات به منظور کاهش نرخ بازماندگی از تحصیل و افزایش پوشش تحصیلی در مناطق محروم اختصاص یافته است.
وی همچنین به توسعه هنرستانها و همکاری بینبخشی اشاره کرد و گفت: ما در حال توسعه هنرستانهای وابسته به بخشهای مختلف دولتی و خصوصی هستیم. هدف ما ایجاد ارتباط نزدیکتر بین آموزش و صنعت است تا دانشآموزان در محیطهای واقعی کار مهارتهای خود را تقویت کنند.
معاون متوسطه آموزش و پرورش درباره تأثیر سوابق تحصیلی نیز چنین توضیح داد: طبق آخرین مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ۴۰ درصد معدل پایه دوازدهم و ۲۰ درصد معدل یازدهم در کنکور تاثیرگذار خواهد بود و تاثیر در پایه دهم نیز فعلا حذف شده است.
وی گفت: اما اینکه در سال ۱۴۰۵ به بعد چه اتفاقی خواهد افتاد، را فعلا نمیدانم.
انتهای پیام/