گلایه کامیونداران از وضعیت مدیریت مرز باشماق

۲ هفته پیش ۲

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مریوان، در پی تماس رانندگان کامیون با دفتر خبرگزاری و اعلام تجمع و معطلی چندین هفته‌ای در مرز باشماق مریوان، راهی این شهرستان شدیم تا با حضور در میان آنان، مشکلات و مطالبات آنان را بررسی و جویا شویم.

محوطه خاکی ورودی و محل توقف کامیون‌ها به دلیل بارندگی‌های اخیر و همچنین عدم زیرسازی مناسب، وضعیت بدی داشت. 

برخی از کامیون‌داران، خواستار افزایش نرخ کرایه‌ها و کاهش هزینه‌ سوخت بودند و می‌گفتند قیمت پایین کرایه‌ها، فعالیت‌های حمل و نقلی آنها را تحت تأثیر قرار داده و موجب زیان‌ مالی برای آنها شده است. 

تعدادی از رانندگان هم که بومی کردستان نیستند و از سایر استان‌های کشور برای انتقال کالا به مرز باشماق آمده‌اند، از تبعیض مدیریت پایانه در نوبت‌دهی خروج از مرز گلایه دارند.  

برخی از آنها مدعی بودند 25 روز در مرز پرویزخان معطل ماندیم و خوابیدیم، الان هم چند روز است در مرز باشماق مریوان معطل هستیم. ماشین‌های بومی و پلاک استان کردستان که بومی هستند را اجازه خروج می‌دهند اما غیربومی‌ها را خیر!

یکی دیگر از رانندگان با گلایه از بی‌توجهی مدیران پایانه مرزی و مسئولان استان کردستان به مشکلات آنها به خبرنگار تسنیم گفت: هشت روز است در مرز باشماق مریوان معطل و بلاتکلیف ماندیم، این در حالی‌ست که ماشین‌های بومی را برای خروج از مرز هدایت می‌کنند اما ما باید معطل بمانیم. 

عبدالملکی، مدیر پایانه مرزی باشماق مریوان درباره درخواست معترضان برای افزایش کرایه، از برگزاری نشست ویژه با طرف عراقی به منظور بررسی و حل مشکلات حمل و نقل سوخت مایع و تانکر‌ها خبر داد و گفت: جلسه‌ ویژه‌ای با حضور مدیر و نمایندگان تجار و رانندگان عراقی برگزار شده تا بتوانیم خواسته‌های هر دو طرف، به ویژه رانندگان ایرانی را مورد بررسی قرار دهیم. امید که با همکاری و تعامل دو طرف، شرایط بهبود یابد و رانندگان ایرانی بتوانند به راحتی به فعالیت‌های خود ادامه دهند.

فرامرز امیدی، ناظر گمرکات استان کردستان نیز در این‌باره در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار کرد: علت نارضایتی رانندگان در مرز باشماق مریوان به خاطر اختلاف نظر در نرخ مابین شرکت‌های حمل و نقل با مالکان عراقی بود که از چهارشنبه هفته گذشته این مشکل ایجاد شد؛ کرایه بار به شدت کاهش یافته و رانندگان ایرانی نیز به همین دلیل به عراق نمی‌رفتند که با ورود و جلسه مسئولان استانی و شهرستانی مشکل برطرف شد.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار تسنیم که اکنون نیز رانندگان همچنان در پایانه مرز باشماق معطل و در خروج بین کامیون‌های بومی و غیربومی تبعیض قائل می‌شوند و هستند رانندگانی که از استان‌های دیگر آمده و هفته‌هاست آنجا معطل مانده‌اند، افزود: برخی از ترانزیت‌ها بارهای صادراتی و وارداتی داشته و مشکلی ندارند، خواسته شرکت‌‌های حمل و نقل و تانکرداران را مطرح  کردیم که راهداری متولی آن است و باید به طور جد پیگیری شود تا کالا داخل گمرک نیاید، وظیفه و مسئولیتی در قبال آن نداریم.

ناظر گمرکات استان کردستان  تصریح کرد: بیشترین نارضایتی و تمام اعتراضات و معطلی و سردرگمی رانندگان، تبعیض در خروج کامیون‌ها و نوبت فروشی در پایانه مرز باشماق ناشی از الکترونیکی نبودن نوبت‌هاست که امیدواریم این مشکل هر چه سریع‌تر برطرف شود.

فرزاد حسنی مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان کردستان نیز پیش‌تر در پیگیری خبرنگار تسنیم، از وعده اجرای الکترونیکی شدن نوبت‌ها خبر داد اما همچنان این معضل که سال‌هاست مطرح می‌شود اجرایی نشده است!

در ادامه گزارش ویدئویی خبرنگار تسنیم از بلاتکلیفی رانندگان کامیون مرز باشماق مریوان را ببینید:

.

انتهای پیام/481/

مشاهده این خبر در منبع اصلی
-->