به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، بهطور طبیعی انسان در مسیر رسیدن به کمال حقیقی خویش، نیازمند صلح و آسایش عمومی است و به گواهی همهی ادیان، این امر محقق نمیشود مگر با ظهور یک مصلح جهانی. شیعه بهطور ویژه معتقد است، مصلحی که عدالت جهانی را برپا و ثروت عالم را بهطور عادلانه بین همه تقسیم خواهد کرد همان مهدی موعود(عج) است.
همانگونه که در روایات بیان شده است، در دوران ظهور امامعصر(عج) و با برپایی حکومت عدل، امنیت و رفاه به بالاترین سطح خود میرسد و همهی انسانها از هر رنگ و نژادی به بینیازی مادی میرسند. البته باید این نکته را در نظر داشت که این رفاه و آسایش در جهت تعالی و بالندگیِ انسان صورت میگیرد و نه در جهت غفلت و زندگی حیوانی.
بیتردید فقر و ناامنی مانع رشد حقیقی انسانهاست و با از بین رفتن آن زمینه مساعد برای تکامل فردی و اجتماعی انسان فراهم میشود.
«در عصر مهدی(عج)، رفاه در همۀ شهرهای جهان، بدون ظلم به دیگران و بدون تبعیض، جریان خواهد یافت و همه بشریّت، مستغنی و بینیاز میشوند. پس یک انقلاب عمیق طبقاتی در عرصۀ توزیع ثروت در سطح جهان نیز صورت میگیرد که دیگر فقیری نخواهد ماند، انسان گرسنهای نخواهد بود.» (ده انقلاب در یک انقلاب، رحیم پورازغدی، ص55-54 و105)
«یُقَسِّم المال صِحاحا؛ ثروت را به طور عادلانه و بالسویه تقسیم مینماید» «و یملأ قلوب امة محمد غِنیً ویَسعُهم عدلُه، خداوند متعال دل امت اسلام را مملوّ از غنا میکند»؛ یعنی خیال نکن غنا و ثروت، تنها همان ثروت مادّی است. دلها غنی میشود فقرها و نیازها و حقارتها و بیچارگیها و کینهها و حسادتها همه از دل ها بیرون کشیده میشود.( مطهری، سیری در سیرهی ائمه اطهار، ص230،233)
با برپایی حکومت عادلانهی مهدوی، امنیت کامل در همهی نقاط زمین و آسمان برقرار میشود و سطح اعتماد عمومی مردم به یکدیگر آنقدر بالا میرود که هرکسی از جیب دیگری به قدر نیاز برمیدارد بدون آنکه، آن فرد ناراحت شود.
« راجع به " امنیت " میفرمایند: «و تخرج العجوز الضعیفة من المشرق ترید المغرب لا یؤذیها احد ». یک پیر زن ناتوان، از مشرق تا مغرب دنیا را مسافرت میکند بدون کوچکترین آزار و اذیتی.»(سیری در سیره ائمه، مطهری، ص273)
«و امنت به السُبُل؛ همهی راهها، راههای زمینی دریایی، هوایی امن میشود». چون منشأ این ناامنیها، ناراحتیها و بیعدالتیها است، وقتی که عدالت برقرار شود چون فطرت بشر فطرت عدالت است؛ دلیل ندارد که ناامنی وجود داشته باشد. «یرضی عنه ساکن السماء و ساکن الارض؛ از او هم خدای آسمان راضی است و هم خلق آسمان و مردم روی زمین» ( مطهری، سیری در سیرهی ائمه اطهار، ص230،233)
«أَتَی الرَّجُلُ إِلَی کیسِ أَخِیهِ فَیأْخُذُ حَاجَتَهُ فَلَا یمْنَعُهُ؛ در آن دوران هر نیازمندی از جیب برادرش به مقدار نیاز بر می دارد و برادرش نیز جلوگیری نمیکند». (وسائلالشیعه، ج5، ص121)
در حکومت عادلانهی مهدوی، با از بین رفتن فقر و تنگدستی، دنیا سرشار از ثروت و برکت میشود، آنگونه که هیچ محتاجی یافت نمیشود و صلح و صفای حقیقی در دنیا حکمفرما میشود.
«مهدى(عج) میان مردم، در تقسیم اموال، به مساوات رفتار مىکند بهطورى که دیگر نیازمند و محتاجى یافت نمىشود» (بحارالانوار، ج 51، ص88)
« زیاد است آنچه از عدالت گفته شده است، از صلح و صفا به معنی واقعی گفته شده است، از آزادی و امنیت کامل گفته شده است، از ثروت و برکت فراوان گفته شده است، از تقسیم عادلانه ثروت گفته شده است، از فراوانی وسائل- وسائل دامداری و غیره- از میوه و گوسفند گفته شده است، از نبودن مفاسد گفته شده است ....»(سیری در سیره ائمه، مطهری، ص273)
بنابراین رسیدن به زندگی متعالی در این دنیا، تنها با امنیت و رفاه اجتماعی میسّر خواهد شد و این جز در سایهی حکومت امامعصر(عج) در جامعه محقق نخواهد شد. از این رو حاکمیت صلح، رفاه و امنیت در دوران ظهور مهدی موعود(عج) امری قطعی و لازم است و این حرکت جمعی آدمیان به سوی تکامل، بشارتی است برای نجات نسل آدمی و تعالی اجتماعی بشر.
انتهای پیام/